Na trh míří záplava menších levných elektromobilů. Vyberete si?
Městské elektromobily začínají být cenově dostupné. Většina automobilek letos představila alespoň jeden nový model na baterky a nabídka je dnes již tak rozmanitá, že si každý najde to své.
Kristýna Čermáková
12. 12. 2024
Elektromobilita dlouho cílila jen na zákazníky z řad specifických zájemců – tedy na majitele rodinných domů s fotovoltaikou na střeše a s ochotou platit vyšší pořizovací náklady, než kolik by je stála spalovací alternativa vozu. Poslední roky se ale situace mění, což dokládá i aktuální série premiér nových modelů baterkových vozů od známých i nových značek.
Technologie se vyvíjí, a tak je již možné vybírat si i z městských vozů, které se rychle nabíjí, mají docela slušný dojezd a obvykle přijatelnější cenu. To se odráží také na zájmu kupců, byť velký vliv na letošní popularitu elektromobility měly také státní dotace firemních flotil. Ačkoliv se týkaly především živnostenského a korporátního sektoru, do několika let budou tyto vozy dostupné na trhu s ojetinami, a zpřístupní se tak širší veřejnosti.
„Máme radost, že trh s elektromobily dlouhodobě roste, už za prvních deset měsíců letošního roku se prodalo o 2 tisíce vozů více, než za celý loňský rok 2023. A pomalu se blížíme k celkovému podílu pěti procent,“ oznámil na nedávném pražském E-Salonu Jiří Maláček, vedoucí prodeje Škoda Auto. Jinými slovy Češi brzy překročí milník, kdy bude každé dvacáté auto elektrické. To je sice stále pod průměrem Evropské unie, je to ale současně krok vpřed.
Pojďme se na ně proto podívat zblízka. Domovská Škoda letos přispěla do segmentu městských středních vozů svou premiérou modelu Elroq, který jsme na Obnovitelně.cz představovali v samostatném článku. Na příští rok Škoda slibuje ještě dostupnější model Epiq, který by měl nabízet dojezd přes 400 kilometrů a otevřít svět elektromobility ještě širšímu portfoliu zákazníků nižší cenou.
Škoda Elroq – již v prodeji:
- Elroq 50 – baterie 55 kwh (dojezd 375 kilometrů), cena od 799 tisíc korun
- Elroq 60 – baterie 63 kwh (dojezd 450 kilometrů), k prodeji od 2025
- Elroq 85 – baterie 82 kwh (dojezd 560 kilometrů), cena od 1 339 tisíc korun
- Elroq 4×4 85x – baterie 82kwh (dojezd 540 kilometrů), k prodeji od 2025
Škoda Epiq – v prodeji nejspíše od 2025, dojezd 400 kilometrů, cena zhruba 625 tisíc korun
Dalším nově představeným menším elektromobilem je sytě barevný model 5 E-tech od Renaultu. Skutečně drobné městské auto se střešním oknem i samotná automobilka prezentuje jako zábavné, hravé a přátelské. Různé variace kromě odlišného výkonu a dojezdu nabízí různé doplňky, které se nijak neliší od klasických aut, která uživatel zná.
Autíčko se pyšní především rozumnými rozměry, díky kterým se bude v městském prostředí pohybovat snadno a hbitě. Ač je vůz dlouhý pouze 3,9 metru, nabízí pět sedaček (zda se ale poskládá prostřední cestující na zadní lavici, není jisté) a přes to všechno poměrně slušný kufr, do kterého se vejde běžný nákup.
Renault 5 E-Tech – v prodeji nejspíše na jaře 2025
- Evolution 90 kw, baterie 40 kwh (dojezd 300 kilometrů), cena od 675 tisíc korun
- Techno 110 kw, baterie 40 kwh (dojezd 300 kilometrů), cena 725 tisíc
- Techno 110 kw, baterie 52 kwh (dojezd 410 kilometrů), cena od 799 tisíc
- Iconic Cinq 110 kw, baterie 40 kwh (dojezd 300 kilometrů), cena od 775 tisíc
- Iconic Cinq 110 kw, baterie 52 kwh (dojezd 410 kilometrů), cena od 849 tisíc
Alpine A290 – v prodeji v průběhu roku 2025
Do série Renaultu 5 můžeme zařadit také nově nabízený model pod značkou Alpine, která vychází z koncernu Renault Group. Model A290 je totiž jakousi jeho sportovní (a dražší) verzí.
Podle Zdeňka Grunta, generálního ředitele automobilek Dacia, Renault a Alpine, bylo rozdělení značek strategickým krokem, jak odlišit specifika jednotlivých modelů. „Značka Alpine vznikla integrováním našich roztříštěných divizí sportovních vozů,“ představil novinku poprvé přítomnou na E-Salonu.
„Alpine se bude také postupně elektrifikovat a jako první představuje model A290, první městský elektromobil v segmentu sportovních hatchbacků,“ komentuje Grunt. Do roku 2030 plánuje Alpine představit ještě dalších sedm elektrifikovaných modelů.
Přesné ceny modelu A290 pro český trh zatím nejsou známé, pravděpodobně ale přesáhnou milion korun nebo budou těsně pod touto hranicí. Do prodeje se malý sportovní elektromobil dostane v roce 2025.
Nejlevnější městské elektromobily na českém trhu
A pojďme k dalšímu koni koncernové stáje Renault Group. Elektrický model Dacia Spring je v prodeji již od roku 2021, letos značka představila jeho aktualizovanou verzi, která už je několik měsíců v prodeji. Jedná se o jeden z nejlevnějších a tedy nejdostupnějších elektromobilů na českém trhu.
Zdeněk Grunt připomíná, že Dacia je také jedinou značkou, která kromě elektrifikace stále míří i na trh motorů s pohonem LPG přímo z výroby. Strategií společnosti je nyní demokratizovat segment nízkoemisních vozů. „Dacia Spring této filozofii zůstává věrná. Vybírá z elektromobility to, co je pro klienta zásadní, ale současně je cenově dostupná,“ dodává.
Z toho, co uživatelé znali a měli rádi, se tak téměř nic nezměnilo, novinkou jsou akorát různé variace a velmi příznivá základní cena 419 tisíc korun. Jinak nový model disponuje bohatou výbavou jízdních asistentů a multifunkčním volantem. Zajímavostí pak může být, že stejně jako Renault 5 se chlubí svou velikostí, ačkoliv z jiného soudku – celkem váží i s baterií 984 kilogramů.
Dacia Spring – již v prodeji
- Spring Essential 33 kw – baterie 27,4 kwh (dojezd 230 kilometrů), cena od 419 tisíc korun
- Spring Expression 33 kw – baterie 27,4 kwh (dojezd 230 kilometrů), cena od 469 tisíc korun
- Spring Extreme 48 kw – baterie 27,4 kwh (dojezd 220 kilometrů), cena od 494 tisíc korun
Zapomínat nesmíme ani na nově představený Hyundai Inster, který svou cenou silně konkuruje již tak levné Dacii. Drobné autíčko, které se prezentuje základní brčálově zelenou barvou, bude totiž začínat na akční cenovce 399 tisíc korun. Alespoň se tím chlubili představitelé značky na veletrhu, cenovka se ale bude týkat pouze podnikatelů s financováním a bez DPH. Pro ostatní smrtelníky se pak cena bude pohybovat kolem 550 tisíc korun.
V již základní verzi nabízí mnoho různých asistentů včetně inteligentního adaptivního tempomatu řízeného navigací. Stejně jako předchozí modely se jedná o velmi malé autíčko opět s délkou 3,8 metru a flexibilním zavazadlovým prostorem. Vzhledově nevyvolává příliš nadšení, záleží vždy na osobním vkusu, rozhodně se ale jedná o levný, malý, a přesto velmi schopný elektromobil.
Hyundai Inster – již v prodeji
- Eco 42–71 kw, baterie 42 kwh (dojezd 327 kilometrů), cena od 549 tisíc korun
- Power 49–84,5 kwh, baterie 49 kwh (dojezd 370 kilometrů), cena od 589 tisíc korun
Posledním představeným zajímavým městským elektromobilem byla bezpochyby nová Kia EV3, která sice cenově nezapadá do segmentu levných malých aut, může ale sehrát roli jako ideální domácí auto vhodné i na dlouhé cesty. Její dražší verze s baterií 81 kilowatthodin totiž ujede na jedno nabití až 605 kilometrů.
„Předpokládám, že v příštím roce bude tento model naším nejprodávanějším v elektrickém portfoliu,“ uvedl generální ředitel Kii Arnošt Barna.
Kia EV3 – již v prodeji
- Air – 150 kw, baterie 58 kwh (dojezd 429 kilometrů), cena od 899 tisíc korun
- Earth – 150 kw, baterie 81 kwh (dojezd 605 kilometrů), cena od 1049 tisíc korun
- GT – Line150 kw, baterie 81 kwh (dojezd 605 kilometrů), cena od 1149 tisíc korun
Úvodní foto: Kristýna Čermáková