Táborští strážníci místo Octavie pořídili Teslu. Elektromobilita už jim ušetřila stovky tisíc korun

Po čtyřech letech úspěšného provozu elektrické Kii e-Niro bude součástí policejní flotily města Tábor také Tesla model Y.

Táborští městští strážníci jdou s dobou. Již v roce 2020 prosadil strážník Miroslav Ryba na místo staré dosluhující Škody Octavie elektrickou Kiu e-Niro 150 KW. Elektroauto se osvědčilo a proto letos, když nastal čas na výměnu další staré Octavie, pořídilo město Tábor jako první v České republice svému policejnímu sboru Teslu model Y s pohonem všech čtyř kol.

Elektromobil je totiž podle Ryby pro běžnou činnost městské policie daleko vhodnější než spalovací vůz. „Výhodou Tesly je její hbitost i schopnost rekuperace, protože Tábor je hodně kopcovité město,“ popisuje Ryba. Když se něco semele, mohou strážníci prudce vyrazit a proplétat se uličkami, pro naftový motor ale nejsou prudké starty a jízda na krátké vzdálenosti vhodné.

„Máme také velké množství takzvaných stojek, kdy někde čekáme a hlídáme perimetr,“ vysvětluje Ryba. V ten moment si v autě strážníci podle počasí topí či klimatizují. U elektromobilu je to řešeno elektrickým tepelným čerpadlem, ve spalovacím voze ale musel být v provozu motor a kromě toho, že to nebylo ekologické, to také zbytečně znečišťovalo městské ovzduší.

Další výhodou Tesly jsou dva zavazadlové prostory. V tom předním se strážníci chystají vozit nezbytné předměty k práci, které ve vozech vždy převáží, jako je například defibrilátor, detektor na drogy, resuscitační sada či termoizolační deka. Zadní část auta pak bude volná a může sloužit například při nouzovém odchytu psů. Doposud to fungovalo tak, že když bylo potřeba převést velkou věc, museli strážníci zajet pro druhé auto nebo věci dočasně vyložit.

Oproti Octavii 386 tisíc úspora

Nutné je ale zmínit také finanční stránku věci. Pořizování si „drahého“ elektromobilu se může zdát s ohledem na městský rozpočet nerozumné, již zkušenosti s prvním elektromobilem ale prokázaly, že se to ve výsledku vyplatí. Provoz vozidla tísňové linky je nepřetržitý, střídají se pouze jeho řidiči, vozidlo ale za čtyři roky služby najede zhruba 200 až 250 tisíc kilometrů a v chodu je všech sedm dní v týdnů.

Samotný nájezd 250 tisíc kilometrů by ještě pro průměrné vozidlo nemusel být tak náročný, provoz na tísňové lince se však od běžné jízdy liší. Střídání v průměru třiceti lidí ve službě, mnohdy nešetrná jízda na majáky i neustálý chod motoru si vyberou svou daň dle zkušeností městských strážníků velmi brzy. Například jen za poslední rok provozu Škody Octavie III zaplatili městští strážníci přes 250 tisíc na opravách a museli ji vyřadit.

I díky tomu ale mají nyní k dispozici finanční i praktické srovnání čtyřletého provozu běžné Octavie a Kii e-Niro. „Kia má k dnešnímu dni najeto v provozu tísňové linky 256 tisíc kilometrů, nabíjí se, když máme pauzy třeba na oběd, nijak nás tím neobtěžuje a stále funguje,“ komentuje Ryba. „Ačkoliv byla počáteční investice větší, než by stálo spalovací auto, za čtyři roky se vyplatila téměř o čtyři sta tisíc,“ dodává a dokládá to pečlivě zpracovanou tabulkou, kterou pro Obnovitelně.cz poskytl. Zůstatková cena vozu navíc počáteční nákupní cenu mírně odráží a zůstává vyšší.

Tabulka: M. Ryba, srovnání nákladů na provoz Škoda Octavia a elektromobilu Kia e-Niro. Pro lepší zobrazení rozklikněte.

Nákupní cena Kii převyšovala spalovací vůz o více než půl milionu korun. O čtvrt milionu ji nicméně ponížila dotace, i bez ní by se ale elektromobil vyplatil. Jen na ceně za elektřinu při nabíjení strážníci ušetřili přes 400 tisíc oproti ceně pohonné hmoty. Další velkou rozdílnou položkou byl servis vozů, ve kterém byla Kia o více než 200 tisíc úspornější.

Do finančního plánu bylo započítáno také pořízení nabíjecí stanice k policejní budově, ačkoliv ta zda zůstane i pro další elektroauta v budoucnu, a další položky související s provozem auta, jako jsou náklady na pneumatiky či pojistky, které byly u elektrovozu vyšší. Ve výsledku byl ale přesto elektromobil výhodnější o 386 tisíc korun a otevřel tak cestu pořízení Tesly, kterou městští strážníci slavnostně představili v listopadu.

Elektromobil nezklamal

„Start v roce 2020 s elektrickou Kiou nebyl jednoduchý. Obávali jsme se, jestli auto zvládne nepřetržitý provoz, kde ho budeme nabíjet. Vymýšleli jsme i nouzové varianty, že se bude nabíjet v neděli, kdy není takový ruch, a elektroauto bude dočasně nahrazováno spalovacím autem,“ popisuje prvotní nedůvěru v moderní elektromobil velitel táborské městské policie Petr Svoboda.

Obavy se ale nepotvrdily. „Elektromobil dokázal fungovat ve službě nonstop a bez problémů. S Teslou navíc vzrůstá jeho přidaná hodnota, má větší kufr, disponuje větším dojezdem,“ jmenuje výhody Svoboda. Nyní bude stačit už jen zaškolit první řidiče a Tesla začne hlídkovat a dohlížet na pořádek ve městě.

Nákup auta za 1,3 milionu schválil i starosta města Tábor Štěpán Pavlík. „Nová Tesla bude praktickou pomocí strážníkům při službě, pomůže ale také občanům přiblížit elektromobilitu jako takovou,“ komentuje.

Nákup Tesly je tak další podporou elektromobility ve městě. Již dříve Tábor nakoupil například komunální elektromobily pro technické služby. „S místními firmami také pracujeme na infrastruktuře nabíječek, abychom jich ve veřejném prostoru měli dostatek a úměrně množství elektroaut,“ dodává Pavlík.

Město se snaží jít s dobou, již nyní ve městě funguje obecní energetický management a několik fotovoltaických elektráren. Samotné centrum Tábora je pak pod památkovou ochranou, že by strážníci svou Teslu nabíjeli přímo ze střechy proto není možné, na příští rok ale město zvažuje zavedení komunitní energetiky a instalaci fotovoltaiky na plavecký bazén a zimní stadion.

Úvodní foto: Kristýna Čermáková