Ceny baterií padají. Elektromobily mohou dohnat ceny spalováků už za tři roky
V nejbližších letech očekávají odborníci na baterie výrazný pokles cen. Podle některých optimistických analýz se očekává propad až o padesát procent.
Kristýna Čermáková
5. 12. 2024
Zlevňování baterií trvá už několik let a pád se zřejmě nezastaví ani v druhé polovině desetiletí. Baterie přitom hraje významnou roli při určování ceny elektromobilu.
Například analýza společnosti Goldman Sachs je jedna z těch optimističtějších, předpokládá padesátiprocentní pokles do roku 2026. Průměrná cena jimi analyzovaných baterií klesla z 153 dolarů za kilowatthodinu v roce 2022 na 149 dolarů za kilowatthodinu v roce 2023. Podle studie by se ale cena měla do tří let dramaticky propadnout až na 80 dolarů za kilowatthodinu.
To je téměř o 50 procent méně než v roce 2023 a dostatečně nízko na to, aby elektromobily dosáhly cenové rovnosti s benzinovými vozy, odhadují analytici společnosti. Pokles ceny přičítají dvěma faktorům, tím prvním je technologický pokrok. Konkrétně větší články a technologie „cell-to-pack“, které snižují počet bateriových modulů, případně je zcela eliminují.
Tyto inovace by podle analytiků mohly nejen snížit náklady, ale také zvýšit energetickou hustotu až o 30 procent, což by pomohlo udržet velikost bateriových modulů pod kontrolou. Tesla například vyrábí vlastní velkoformátové články 4680, ale potýká se s problémy při snižování výrobních nákladů těchto článků.
Druhým faktorem je pokles cen surovin, jako jsou lithium a kobalt. Ty také již způsobily rozdíl při poklesu cen z roku 2022 na 2023. Technologie i větší zájem a odbyt totiž sice cenu za baterie snížily výrazně více, cenu ale navýšil opět na původní hodnotu nedostatek těchto surovin. Ceny ovlivnil také snížený odbyt výrobců elektromobilů.
„Byl to další rok, kdy ceny baterií těsně následovaly ceny surovin. Během mnoha let, kdy tento průzkum provádíme, způsobovaly pokles ceny technické inovace a zvyšující se poptávka, to se ale nyní změnilo. Pokles cen v roce 2023 přisuzuji výraznému růstu výrobní kapacity napříč obchodním řetězcem v kombinaci se slabší poptávkou, než kterou výrobci očekávali,“ uvedla pro agenturu Bloomberg autorka další studie a zástupkyně společnosti BNEF Evelina Stoikou.
Vliv nedostatku surovin
Ceny dnes za suroviny a materiály ale opět klesají a podle Goldman Sachs budou klesat minimálně do roku 2030. Očekávají, že pokles cen surovin bude tvořit přibližně 40 procent z celkového snížení nákladů na baterie.
„Cena baterií se však také odvíjí od typu použitého Li-ion akumulátoru, levnější chemie jsou v současnosti na úrovni 60 až 80 dolarů za kilowatthodinu a ty dražší někde okolo 100 dolarů za kilowatthodinu. Pokles ceny je dán postupnými úsporami z rozsahu a optimalizací procesů výroby,“ vysvětluje pro Obnovitelně.cz Tomáš Kazda z Ústavu elektrotechnologie Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií na VUT.
Kazda předpokládá, že cena baterií bude dále klesat, padesátiprocentní snížení, jak v ideálním scénáři nastiňuje studie společnosti Goldman Sachs, ale nevnímá jako reálné.
„Celosvětová produkční kapacita neustále roste. Pokles ceny baterií pak má vliv na pokles ceny elektromobilů. To vidíme v posledních letech. Samozřejmě cena se nepropisuje okamžitě, ale postupně. Pokles ceny baterií v posledním roce a pul je však urychlen oproti původním předpokladům, jelikož Čína výrazně srazila cenu, více než by byl standardní pokles,“ dodává.
Podle amerických analytiků se pak propad cen za elektromobily odrazí v jejich podílu na trhu, kdy by elektroauta mohla tvořit až 50 procent nových prodaných vozů. Navzdory výkyvu spojenému s pandemií a ekonomickou krizí klesají ceny za elektromobily každoročně, počínaje příchodem Tesly Roadster před patnácti lety. Podle zprávy Goldsman Sachs cena od té doby klesla o 90 procent.
Úvodní foto: Freepik