Cla evropské automobilky před Čínou nezachrání. Potřebujeme prostě lepší elektromobily
Elektromobilitě brání už jen zbytečně vysoká cena a mýty, které kolem ní panují, říká Radim Roček z Phoenix Contact.
Kristýna Čermáková
3. 10. 2024
Kolem elektroaut ještě stále panuje spousta dezinformací, lidé se jich proto zbytečně bojí, vysvětluje Radim roček, expert na elektromobilitu ze společnosti Phoenix Contact. Jedinou objektivní překážkou je nyní jejich vyšší pořizovací hodnota, kterou ale zahraniční konkurence postupně sráží dolů. Zda jsou podle něj evropská cla dobrý nápad nebo co je naopak na dobré vývojové cestě, vysvětlil Radim Roček v rozhovoru pro Obnovitelně.cz.
Proč se nemusíme bát elektromobilů, Roček vysvětlí také v průběhu diskuzního setkání Pro moderní Česko v Tišnově, které 11. října od 15:00 pořádá portál Obnovitelně.cz. Akce je zdarma, pro účast doporučujeme vyplnit registrační formulář.
Jak se daří rozvoji elektromobility v Česku?
Je podstatně pomalejší, než by mohl být. A bohužel pomalejší, než by měl být i v porovnání s jinými srovnatelnými zeměmi. Měli bychom elektromobilitu rychle rozvíjet, což nám příliš nejde.
Proč se nám to nedaří?
Jeden faktor je samotná povaha Čechů, jsme extrémně konzervativní národ. Roli hrají také podpůrné prostředky, například chybí dotace ze strany státu pro fyzické osoby. Jiné země, i takové, které jsou na tom s rozvojem elektromobility hůře než my, je mají. My pořád ještě ne. Máme je sice pro právnické osoby, ale to nestačí.
Navíc si myslím, že pořád chybí širší diskuze mezi lidmi. Je potřeba, aby si uvědomili, že elektromobilita není žádný strašák. Neustále se mě někdo ptá dokola na ty samé otázky, které už dávno nejsou založené na pravdě. Informování a edukace lidí, to je pro rozvoj elektromobility obrovsky důležité.
A rozvoj emobility je v našem vlastním zájmu. Není to žádný diktát z Bruselu. Ten se nás jen snaží nasměrovat směrem, který je pro Evropu z pohledu její konkurenceschopnosti důležitý.
A jak se daří elektromobilitě v Evropě? Poslední dobou se mediálním prostorem nesou protichůdné informace o jejím rozvoji i poklesu.
Obecně se jí daří, ale je tam konflikt způsobený tím, jak jsou evropské automobilky pozadu oproti čínským a americkým značkám. Dostáváme se totiž do situace, kdy se Evropa snaží prodávat svoje nekonkurenceschopná auta a brání zahraničním dovozovým rivalům v prodejích.
Snaha prodávat a využívat elektromobily v Evropě pořád je. Když srovnáte dvě oblíbená auta v Německu, Teslu Y a Volkswagen ID.3, které stojí podobné peníze, tak zjistíte, že získáte za stejnou cenu naprosto neporovnatelný výsledek. I u nás jde obrovské procento z firemních dotací, dokonce snad kolem 90 procent, za Teslou. To je důvod toho konfliktu. Když by byla evropská automobilka schopná vyrábět konkurenceschopné auto cenově i kvalitou, jsme na tom úplně jinak.
Jsou podle vás evropská cla na zahraniční elektromobily řešením?
Najít řešení je těžké. Se cly si ale konkurence poradí, čínské značky se mu vyhýbají už dnes. Například BYD, který se s Teslou na světovém trhu přetahuje o první místo, už staví továrnu v Maďarsku, takže se bez ohledu na clo prosadí i v Evropě. Cestu na evropský trh si zkrátka konkurenční značky stejně najdou. Říct, zda jsou cla dobrá věc, nebo nejsou, to nedokážu. Možná nám podobná omezení pomohou teď, ale dlouhodobě nebudou podstatná.
Je naopak nějaká oblast, ve které se nám v Česku daří?
Na to, kolik u nás máme elektromobilů, máme skvělou dobíjecí infrastrukturu. Když jedu do Prahy, ani nemusím plánovat nabíjení, vždycky po cestě najdu volnou nabíječku, a to často do sta metrů od místa, kde mám jednání. Na počet elektroaut máme velmi dobrou síť a stále se rozšiřuje. Vidím i zájem o rozšiřování a stavění velkých hubů podél dálničních tras, což je super. Obsazenost nabíječek je zkrátka jen v řádu procent, a to je pro řidiče skvělé. Ne až tak pro jejich provozovatele.
Nabíjet není třeba každý den
S jakými nejčastějšími mýty o elektromobilitě se setkáváte?
Například s tím, že kdyby všichni dojeli z práce, dali auta do nabíječek a začali nabíjet, síť to nezvládne. V první řadě je třeba si uvědomit, že průměrný nájezd osobního auta je třeba 60 až 100 kilometrů na den. A například můj Enyaq má dojezd zhruba 400 kilometrů. Rozhodně proto není třeba nabíjet každý den.
Osobně nabíjím tak třikrát týdně, a to v 90 procentech případů doma, protože ten dojezd už je dnes tak velký, že nabíjet mimo domov není potřeba. Takže rozhodně nebudou nabíječky obsazovat všichni, kteří se vrátí z práce.
Emobilita musí být součástí chytré, moderní energetiky. A může pomáhat v regulaci nejen tím, že nabíjí v době, kdy je energie přebytek, ale i tím, že elektromobily budou záložní baterií využitelnou ve chvílích, kdy je energie nedostatek. Budou pro nás fungovat jako náhrada přečerpávacích elektráren.
A co lidé v panelácích, kteří nemají tu možnost? Patří elektroauta pouze k rodinným domům, jak se také říká?
To je další z mýtů, se kterými se občas setkávám. Za poslední rok a půl jsem s elektromobilem najel přes 50 tisíc kilometrů a musím říct, že místo bydlení na to vliv nemá. Například nákupní střediska, kde stejně hodinu týdně strávíte, vám umožní dobít si 80 procent baterky, a to ani nemusíte využívat ultrarychlou nabíječku.
Nabíjení doma – a mít vlastní nabíječku proto nemusí být nezbytné, ačkoliv ve chvíli, kdy máte fotovoltaiku, to má další přidanou hodnotu. Ale znám celou řadu elektromobilistů, kteří bydlí v paneláku, a přesto fungují naprosto bez problémů celé roky. Ten dojezd je zkrátka dostatečný, aby to dnes bylo úplně jedno.
Často také slýchávám otázku, zda je provoz elektroauta levnější nebo dražší než provoz spalovacího vozu.
Provoz elektroauta je levnější. Jedna věc je pochopitelně cena pohonných hmot, ale také nemusíte platit za servis. Vlastníci spalovacích aut si ani neuvědomují, kolik peněz ročně v servisu nechávají. U elektroauta se maximálně zkontrolují brzdy, které se navíc díky rekuperaci neopotřebovávají tak moc, a možná si necháte dolít kapalinu do ostřikovačů. To je všechno.
Náklady na kilometr mám osobně dlouhodobě s mixem domácího nabíjení i dobíjení venku kolem jedné koruny, maximálně koruny padesát. U spalovacího auta mi to vychází na dvě koruny na kilometr. A to jsem ani nezapočítal, kdybych bral elektřinu z fotovoltaiky, tedy zadarmo.
Navíc se náklady elektroauta ještě sníží, když mají lidé chytré nabíjení a jsou na spotu. Auto se jim samo dobíjí, když je cena nízká, nebo dokonce ještě dostávají peníze při záporných cenách elektřiny.
Zbytečně vysoká pořizovací cena
Problém pro rozvoj elektromobility může být v ceně auta samotného, změní to hrozba čínské konkurence?
Určitě, příchod čínských firem bude mít velký vliv. Když se podíváme, jak vypadá auto se spalovacím motorem a jak vypadá elektromobil, není jediný důvod, proč by mělo být elektroauto o tolik dražší. Technologie se vyvíjejí a postupně zlevňují, dobře je to vidět i u fotovoltaiky, kde za posledních deset let spadla cena panelu o 90 procent.
Jde jen o to, aby se jich vyráběly dostatečné objemy, což je přesně to, co udělala Čína. Objektivní překážkou pro elektroauta jsou dnes nedostatečné dotace, když náš výrobce, Škodovka, není schopný nabídnout adekvátní auto v kategorii poměru ceny a výkonu.
Dotace míří alespoň na firemní sektor, pomůže to trhu?
Myslím si, že ano, protože některé firmy do toho vstoupily naplno a mají flotily o velkém množství elektromobilů. Pravděpodobně tak během dvou let přijde na trh řada mírně ojetých aut, která budou mít zajímavou cenu a pomohou tím trh nastartovat.
Jakou očekáváte elekotromobilní budoucnost?
Osobně si myslím, že elektromobilita přijde daleko rychleji, než si my myslíme. Ve chvíli, kdy se ceny elektroaut dostanou do normálu, ať už díky dotacím nebo rozprodeji firemních flotil.
Výhodou vlastnictví elektromobilu, ideálně ve spojení s fotovoltaikou, je především to, že jako jedinec nejste závislí na situaci na trhu s ropou. Na tom, jestli se některý ze států rozhodne strategicky využít toho, že k ní má přístup.
Slunce vám nabije elektromobil za předem definovanou cenu danou náklady na výstavbu fotovoltaiky, ne cenu, kterou ovlivňuje někdo jiný. A pokud nemáte vlastní fotovoltaiku, můžete si ji nakoupit v rámci komunitní energetiky.
Emobilita je podle mého názoru důležitou součástí transformace naší energetiky a vlastně i ekonomiky.
Úvodní foto: archiv Radima Ročka