Čínské automobilky se kvůli clům hrnou do Evropy. Nio zvažuje nákup továrny Audi
Do Evropy se dobývá automobilka Nio z Číny. Zaujmout chce svým systémem výměny baterií místo jejich dobíjení nebo nabídkou aut za příznivější ceny.
Kristýna Čermáková
1. 10. 2024
Evropská unie se 4. října chystá hlasovat o přijetí dodatečných cel pro elektromobily a některé jejich součástky pocházející z Číny. Výsledek zatím není předvídatelný, některé automobilky už ale připravují své strategie na budoucí obchod v Evropě. Například výrobce elektroaut Nio zvažuje nákup továrny Audi v Belgii, aby se clům vyhnul.
Společnost v současné době provozuje dva výrobní závody v Hefei v Číně, přičemž třetí je ve výstavbě. Získáním továrny v Evropě by se automobilka vyhnula clům, která budou v minimální výši 20 procent na každé auto.
Do Evropy Nio zamířilo v roce 2021, postupně se pomalu rozšiřuje i do dalších zemí, jako je Polsko, Španělsko, Itálie nebo Maďarsko. Investovat chce také ve střední Evropě i Velké Británii.
Továrna v Belgii, o kterou má společnost Nio zájem, je v tuto chvíli pod správou koncernu Volkswagen, konkrétně automobilky Audi. Nachází se kousek od Bruselu a zaměstnává necelé 3 tisíce zaměstnanců, předpokládá se ale veliké propouštění. Volkswagen totiž musel kvůli nízké poptávce zastavit výrobu SUV Q8 E-tron, ovlivnily ho také vysoké náklady a celkově logistické problémy.
Podle serveru Electric Vehicles nyní probíhají mezi oběma stranami jednání o přesné nabídce. Společnost je tak další asijskou značkou, která postupně útočí na evropský trh. Začátkem září vedení továrny Audi na schůzce zaměstnanců potvrdilo, že ani Audi, ani žádná jiná značka koncernu Volkswagen nepověří továrnu montáží nového modelu. Během října by tak mělo být zrušeno až 1500 pracovních míst a dalších 1100 v květnu příštího roku.
Nio zahájilo svůj středoevropský rozmach minulý týden, když oznámilo dodávky svého vlajkového elektrického SUV EL8. Auto bylo původně uvedeno na trh v Číně v roce 2022, cena nového modelu v Německu bude kolem 100 tisíc eur podle výbavy a baterie. V příštím roce pak automobilka plánuje představit svou podznačku Firefly, která bude cílit na nižší cenový trh a menší vozy.
Na evropském trhu také Nio představilo nový koncept dobíjení elektromobilů. Místo běžného dobíjení systémem plug-in nabízí automatizovanou a okamžitou výměnu vybité baterie za nabitou. V Evropě připravuje prvních pět takových stanic, které vytvoří základ pro běžnou dobíjecí síť.
„Stanice Power Swap Station vybavené více než 1600 patentovanými technologiemi umožňují plně automatizovanou výměnu baterií za pouhé tři minuty, což je rychlejší než běžné doplňování paliva. Každá stanice pojme až 21 baterií a může dokončit až 408 výměn denně, což poskytuje pohodlné a cenově výhodné řešení pro řidiče elektrických vozidel v celé Evropě,“ uvádí společnost v tiskové zprávě.
První stanice již stojí v Německu, Dánsku, Nizozemsku a Švédsku a pomáhají také se stabilizací energetické sítě. Společnost nyní chystá spuštění první obousměrné stanice, která umožní bateriím energii nejen přijímat, ale také ji dodávat do sítě. Fungovaly by tak jako ohromné zásobárny energie a současně pro flexibilitu a akumulaci.
Úvodní foto: Nio