Desetina Škodovek pro český trh jsou už elektromobily. Nový Elroq poměr ještě zvýší
Škoda Auto postupně přechází na největší možnou míru udržitelnosti, jaké lze v automobilovém průmyslu dosáhnout. Do roku 2030 chce být údajně uhlíkově neutrální.
Kristýna Čermáková
23. 9. 2024
Jedním z cílů Škodovky je udržitelnost a uhlíková neutralita ve všech českých areálech do roku 2030. Podniká tak různé kroky, mezi které patří využívání recyklovaných plastů, smysluplné nakládání s odpadem nebo podpora a rozvoj elektromobility. Také ve spolupráci se společností ČEZ ESCO vybudovala střešní fotovoltaické elektrárny. Jejich celkový instalovaný výkon činí přes 2,1 megawatt-peak s plochou střechy přes 10 tisíc metrů čtverečních a jsou součástí akce Fotovoltaika za korunu, kdy veškeré náklady platí ČEZ ESCO.
Dalším krokem je modernizace teplárny v Mladé Boleslavi, která bude využívat pouze biomasu, a to z tuzemských zdrojů do maximálně 300kilometrové vzdálenosti. Teplárna by měla být dokončena v roce 2027. Zelenou energii pro svůj jinak poměrně energeticky nákladný provoz bude automobilka získávat také z větrného parku v Melči, který ročně vyrobí přes 26 gigawatthodin energie.
Výroba baterií do elektromobilů pro celý koncern
V roce 2023 automobilka rozšířila výrobu baterií pro plně elektrické vozy na platformě MEB a současná kapacita činí 1500 trakčních akumulátorů pro čistě elektrické vozy. Tím se závod v Mladé Boleslavi stal jedním z největších výrobců těchto komponent v celém koncernu Volkswagen. Dodává baterie nejen pro model Enyaq, ale také pro vozy ostatních koncernových značek.
V červnu tohoto roku Škoda Auto spustila provoz tomografického centra pro analýzu vysokonapěťových baterií. Pracoviště je schopné pomocí tomografu bez nutnosti mechanického proniknutí dovnitř baterie zobrazit její vnitřní strukturu ve velmi vysokém rozlišení. V případě závady na baterii jsou pracovníci automobilky schopní rozeznat, kde přesně je například odpojený konektor, a v ideálním případě opravit pouze vadný díl. Nemusí tak rozebírat či případně ničit celou baterii.
„Celkový podíl elektromobilů ve výrobě je nyní deset procent pro tuzemský trh, globální čísla jsou ještě větší,“ komentuje Andreas Dick, předseda představenstva Škoda Auto. „Očekáváme, že s příchodem Elroqu objem elektroaut výrazně vzroste, bude se jednat o auto s dobrým designem i vlastnostmi a nízkou cenovou dostupností. Díky tomuto vozu v Česku podpoříme elektromobilní trh,“ dodává.
Nové materiály včetně přírodních surovin
V oblasti výroby, používání vozů, jejich oprav a recyklace budou stále větší roli hrát udržitelné materiály: takové, jejichž výroba nestojí mnoho energie, které se snadno recyklují, ale i obnovitelné, přírodní a recyklované suroviny. Již dnes je 85 procent hmotnosti automobilů Škoda recyklovatelných a například nová Škoda Octavia používá recyklované látky v interiérech Lodge a Sportline nebo ekologicky zpracovanou kůži v interiéru Suite, k jejímuž vyčinění se používají udržitelné materiály včetně slupek z kávových zrn.
Netradiční využití kávy je příkladem inovativního projektu, který spojuje řadu činností do uzavřené smyčky v souladu s principy oběhového hospodářství. Škoda Auto dodává do svých provozů vlastní kávu získanou podle zásad Rainforest Alliance. Slupky z kávových plodů, které by se jinak zlikvidovaly jako odpad, se následně použijí k udržitelnému zpracování kožených potahů.
Nabíjecí infrastruktura roste, dealerům pomáhají stacionární úložiště
Odbyt plně elektrických a plug-in hybridních vozů v České republice zvolna narůstá i díky podpoře Vlády ČR, na rozdíl od západní Evropy, kde je poptávka na sestupné křivce. Rychlejším rozvojem ovšem prochází síť dobíjecích stanic, což přispívá k dostatečné hustotě ve vztahu k počtu elektromobilů.
Cílem nedávno schválené aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility, na kterém se Škoda Auto aktivně podílela a spolupracovala s veřejným, soukromým i akademickým sektorem, je do roku 2030 zajistit 20 800 dobíjecích bodů (z toho 2 250 nad 50 kilowattů).
„Dnes už máme na dobíjení takovou rychlost, že se dá bez problémů zastavit u čerpací stanice, dobít auto a hned pokračovat v cestě,“ vysvětluje ekonom ČEZu Pavel Cyrani.
Škoda Auto ve spolupráci s dodavateli, jako je ČEZ ESCO, vybavila také několik desítek dealerství po celé ČR dobíjecími wallboxy pro dobíjení elektrických vozů zákazníků a partnerů. Obě firmy se společně zabývají rovněž tématem dalšího využití baterií z elektroaut ve velkých stacionárních úložištích.
Úvodní foto: Škoda Auto