Elektromobily v Číně jsou už levnější než spalováky. Ceny baterií spadly za rok o polovinu
Jednou z nejdražších položek elektroauta bývá baterie. To by se ale mohlo změnit, Čína srazila ceny baterií o padesát procent za rok.
Kristýna Čermáková
12. 7. 2024
Mnoho technologických a nízkoemisních projektů a výzkumů čeká už léta na to, až se stanou baterie s adekvátní kapacitou dostupné. Podle agentury Bloomberg je ten den tady, cena za lithium-železo-fosfátové bateriové články klesla na čínském trhu na polovinu oproti loňskému roku.
Aktuální cena je 53 dolarů za kilowatthodinu, loni to přitom bylo ještě 95 dolarů za kilowatthodinu. Obchodníci jsou navíc nuceni okolnostmi snižovat své marže.
Na snížení ceny se podílí jednak snížení cen surovin a pak i nadměrná výroba a vysoká konkurence na trhu. Čína jakožto největší výrobce na světě je nyní schopná vyrábět dokonce více baterií než elektroaut.
Analytický tým agentury Bloomberg předpokládá, že se ceny udrží nízko ještě minimálně několik let, a to především díky investicím do výzkumu a vývoje, automatizaci a rozšiřování výrobních továren.
„Extrémně nízké ceny baterií budou mít zásadní dopad na automobilový a energetický sektor. Bateriové články za 50 dolarů za kilowatthodinu znamenají, že technologie pro dekarbonizaci většiny silniční dopravy celého světa již existují, na rozdíl od jiných hypotetických scénářů,“ komentuje Collin McKerracher z agentury Bloomberg.
Baterie tvoří výraznou část ceny elektromobilů a již nyní jsou v Číně nové elektrické automobily levnější než nová auta se spalovacími motory. „Ještě nějakou dobu potrvá, než se nízké ceny projeví i mimo Čínu, ale částečně to již pociťujeme,“ dodává McKerrracher.
Další oblastí, pro kterou by ceny baterií mohly znamenat revoluci, je pak akumulace energie z obnovitelných zdrojů. Podle agentury se letos rozšíří globální instalace stacionárních úložišť na 155 gigawatthodin výkonu, což je o 61 procent více než loni.
Novinky ve vědě
Výzkumu se meze nekladou, proto také před pár dny čínští vědci oznámili příchod nové lithiové baterie, která stojí jen desetinu ceny konkurenčních výrobků. Jak informoval server Tech Times, jedná se o vývoj nového typu elektrolytu s názvem LPSO.
Jeho výhodou jsou především nízké vstupní investice, cena za výrobu elektrolytu LPSO je jen osm procent ze standardní ceny běžných pevných elektrolytů, které se využívají pro tvorbu baterie. Eliminuje nutnost dosavadně používaného a drahého sulfidu Li2S, který stojí i 195 dolarů za kilogram.
Elektrolyt LPSO je výsledkem syntézy dvou levných sloučenin a ohromí tak cenou 14,4 dolarů za kilogram.
Podle autorů inovace by baterie založená na LPSO měla dokázat udržet více než 4200 hodin stabilního cyklování. Tento a další vývoj baterií je důsledkem čínské snahy investovat do výzkumu polovodičových baterií a udržet se v čele energetického trhu.
Snaha o vývoj nové baterie je také výsledkem technologického inovativního závodu mezi automobilkami. Například Toyota loni oznámila úspěch na poli polovodičových baterií, které mají oproti tradičním výrobkům větší výkon, vyšší dojezd, rychlejší nabíjení.
Nové modely aut, které Toyota plánuje na rok 2026, už by měly být touto baterií vybaveny. Do komerčního provozu by měly jít nejpozději v sezóně 2027/2028. Nicméně Toyota je proslulá svými zprávami o přelomových vynálezech na poli elektromobility, které se ale jen těžko překlápějí do reality, protože je otázkou, nakolik oznámení brát vážně.
Podle autora článku na Tech Times Johna Lopeze by aktuálně Číně mohly levné baterie pomoci kompenzovat ušlý zisk, který bude mít kvůli americkému a evropskému zavedení přísně vysokých cel na elektromobily.
Úvodní foto: Kristýna Čermáková