Jako jezdit Broukem v dobách Hitlerova Německa. Tesle padají prodeje kvůli Muskovým politickým aktivitám

Akcie Tesly i její evropské prodeje výrazně klesají v reakci na politické angažmá Elona Muska. Přešlapy extravagantního miliardáře jsou zkrátka už i na běžné uživatele jeho elektroaut zjevně moc.

Když Elon Musk jedná, akcie Tesly padají. Platívalo to už dříve při jeho výrocích na Twitteru, tedy síti X, a aktuálně tuto svou superschopnost miliardář dotáhl téměř k dokonalosti. Za posledních několik týdnů, respektive od chvíle, kdy se z něj stal jeden z nejvýraznějších politických poradců amerického prezidenta Donalda Trumpa, dokázal ovlivnit hodnotu akcií i prodeje elektromobilů pouhým mávnutím ruky. Doslova.

Poté, co se ukázalo, že nově zvolený americký prezident bude s Elonem Muskem přímo spolupracovat, akcie Tesly rychle stouply na 480 dolarů. Akcionáři zjevně doufali, že spolupráce majitele známé elektromobilní automobilky na nejvyšší politické úrovni přinese výhody a třeba i podporu a rozvoj společnosti. Jenže to zatím vypadá, že se spletli.

A to přitom miliardář ve skutečnosti vlastní pouze třináct procent akcií, přesto jeho kroky posledních týdnů ovlivňují celou Teslu. Jeho veřejnému obrazu nepřidalo ani kontroverzní gesto při prezidentské inauguraci, které se dá považovat za hajlování, ani následné pobíhání s motorovou pilou na konzervativním sletu CPAC.

Jak trefně označil titulkem server Político, Tesla má zkrátka v poslední době problém hlavně s Elonem Muskem. Vlivem jeho i Trumpových aktivit klesla hodnota akcií na 280 dolarů. A zatím to nevypadá, že by se trend zlepšoval, spíše naopak. Prodeje elektromobilů klesají a ostatní velcí akcionáři se začínají bát.

Důvěru ve společnost nepodpořil ani krok Kimbala, druhého z bratrů Muskových, který začátkem února prodal 75 tisíc akcií Tesly v hodnotě 28 milionů dolarů. Samotný Elon Musk za poslední tři měsíce přitom ztratil vlivem poklesu hodnoty akcií zhruba sto miliard dolarů. A ve stejném týdnu ztratila Tesla statut takzvané bilionové společnosti.

Polarizovaná elektromobilita

Zajímavým paradoxem je také spojení protiklimatického Trumpa s dříve proklimatickým Muskem. Naposledy v létě 2024 totiž na výroční schůzi Elon Musk vysvětloval, že úspěch Tesly spočívá mimo jiné i v ochraně klimatu. „Neotevíráme pouze novou kapitolu Tesly, ale začínáme nový příběh. Začínáme mít skutečný vliv na emise uhlíku,“ vysvětloval tehdy.

Jen pár měsíců poté je přitom vidět vedle prezidenta, který bojkotuje snahy o zmírnění klimatické krize a současně sabotuje snahu o rozvoj elektromobility. Trump totiž v uplynulých dnech přerušil podporu elektromobility a současně nařídil zrušení státní sítě nabíjecích stanic (článek o tomto kroku vydáme na Obnovitelně.cz již v následujících dnech).

A jak se k tomu staví majitelé samotných automobilů? Často s nelibostí, dokládají zájmové skupiny na sociálních sítích. Mnoho z nich pořídilo elektromobil z přesvědčení o potřebě boje s klimatickou krizí a těm zbylým se nelíbí Muskovo přiklánění se k extremistickým názorům. „Řídit Model 3 je jako řídit Brouka v Německu roku 1939,“ popsal třeba pro The Telegraph jeden z dřívějších fandů této automobilky s odkazem na to, že značka Volkswagen vznikla v třicátých letech minulého století na popud tehdejšího německého nacistického režimu a vlastnění Brouka šlo vnímat i jako podporu tehdejší vlády. A Tesla kvůli Muskovým politickým aktivitám začíná být řadou uživatelů vnímána podobně.

Někteří majitelé vozů začali na protest odstraňovat logo Tesly ze svých vozů či jej překrývat samolepkami, o kterých jsme na Obnovitelně.cz také již psali. Jen za prosinec prodala americká společnost Etsy 18 tisíc samolepek s nápisem „I bought this before I knew Elon was crazy“. Volným překladem „koupil jsem to předtím, než jsem zjistil, že je Elon blázen“. Různé alternativy a nápisy jsou k sehnání už i v České republice.

Začaly se objevovat také případy, kdy jsou Tesly poškozené nebo alespoň počmárané nápisy, ačkoliv jejich majitelé za původ svých vozů nemohou. Někteří Muskovi odpůrci svůj protest cílí alespoň napřímo, na továrnu společnosti Tesla v Německu promítli jeho pozdrav zdviženou pravicí a přidali před logo automobilky slůvko „Heil“.

Zájemci o elektromobily také veřejně prohlašují, že Teslu ze svého výběru elektromobilů právě z politických důvodů vyřadili. A ačkoliv se objevovaly skeptické názory, že rozhodnutí elektromobil nekoupit na situaci nic nezmění, ukazuje se, že opak je pravdou.

Téměř poloviční prodeje

Za leden poklesly registrace nových Tesel v Evropě v meziročním srovnání o 45 procent. A to navzdory tomu, že celkově zájem o elektromobily v Evropě narůstá. Nedá se tedy říci, že by Tesla doplácela na ochlazení celkového trhu.

Například v Německu klesly v lednu prodeje Tesly meziročně o 60 procent. Obecně ale v kategorii elektromobilů všech značek prodej nových vozů vzrostl za stejnou dobu o 53 procent. Stejný fenomén zaznamenaly také skandinávské země, uvádí Reuters.

Mimochodem po zveřejnění zprávy o poklesu prodeje akcií automobilky klesly její akcie o dalších osm procent, a Elon Musk tím pádem přišel o čisté jmění v hodnotě 15 miliard dolarů.

Situace připomíná historické období po druhé světové válce, kdy se Volkswagen snažil změnit vnímání modelu Brouk (ostatně i proto auto přejmenoval oficiálně na roztomilého a nevinného Brouka), jenž byl v té době úzce spojován s nacistickým Německem. Stejně musí dnes Tesla čelit výzvě, jak obnovit důvěru veřejnosti a přesvědčit zákazníky, že značka není jen odrazem osobnosti jejího excentrického šéfa.

Zůstává otázkou, zda Muskova strategie, která často balancuje na hraně mezi vizionářstvím a chaosem, pomůže Tesle dlouhodobě. Prozatím je jasné jedno: když Elon Musk něco řekne nebo udělá, ovlivní tím celý elektromobilní průmysl.

Úvodní foto: Maurizio Pesce from Milan, Italia, CC BY 2.0