Uplatit se nedáme, říká Kotek z Refsite. Falšování recenzí zkoušejí i velké instalační firmy

Po zkušenostech s Malinou a dalšími firmami, které vybraly od lidí peníze na solární elektrárny, ale žádné panely neinstalovaly, jsou mnohé domácnosti nedůvěřivé. Vybrat mezi solidní a rizikovou společností pomůže web Refsite.cz.

Pavel Baroch

8. 1. 2025

Dokonce i velké instalační firmy se někdy uchýlí k tomu, že na internetu falšují recenze, aby se před zákazníky ukázaly v lepším světle a zakryly své nedostatky například při vyřizování objednávek na střešní fotovoltaické systémy. „Na jiných platformách jim to možná vyjde, ale na našem webu Refsite nikoli,“ říká v rozhovoru pro Obnovitelně.cz Petr Kotek, zakladatel a jednatel společnosti Refsite Group.

Řada firem začala vznikat až během nedávné energetické krize. Velká konkurence je nyní tlačí k tomu, že se snaží získat zakázky na základě nejnižší ceny. „Na což domácnosti samozřejmě rády slyší. Už si ale vybranou firmu předem neproklepnou. Z pěti nabídek si vyberou právě tu nejlevnější, zaplatí 50 procent jako zálohu a za půl roku zjistí, že jim ve firmě nikdo nebere telefon,“ tvrdí Kotek.

Právě portál Refsite v tomto ohledu může zájemcům o instalaci solárních systémů nebo tepelných čerpadel výrazně pomoci. Nabízí ověřené recenze jednotlivých firem, za necelé tři roky od založení jich už jsou tisíce. Stal se renomovaným zdrojem, který doporučují veřejnosti i oborové organizace včetně Centra pasivního domu či Asociace výrobců tepelných čerpadel, ale také dotační program Nová zelená úsporám.

Proč jste se rozhodli Refsite založit?

Jako konzultant EKIS (Energetická konzultační a informační střediska – pozn. aut.) radím domácnostem, jak uspořit energii. Většinou naše komunikace sklouzne i do té roviny, že se lidé ptají na vhodnou firmu ve svém okolí, která by jim konkrétní opatření udělala.

Takové rady by ale poradce EKIS, který je placen Ministerstvem průmyslu a obchodu, dávat neměl. Měl by si uchovat svou nezávislost, stejně jako třeba představitelé místních akčních skupin. Protože jsem nemohl doporučit konkrétní firmu, o níž jsem si myslel, že je skutečně spolehlivá, přemýšlel jsem s kolegy, co s tím. Zvláště, když jsme od některých domácností měli informace o jejich dobrých, ale i špatných zkušenostech.

Ale na internetu přece najdete různé recenze firem.

Ano, na Googlu, Facebooku nebo na Firmách.cz. Jenže jsou hodně nevypovídající a z mého pohledu se jim nedá moc věřit. A nejsou ani technické. Firma má u svého hodnocení například pět hvězdiček, což znamená, že je skvělá. Ale zájemce se o ní moc nedozví.

Chybí mi autenticita, prvek ověření, tedy že hvězdičku, krátkou recenzi přidává skutečný zákazník dané firmy. Chybí mi tam také geolokace, protože tepelné čerpadlo v horách funguje jinak než na jižní Moravě.

Jak jste postupovali vy?

Začali jsme sbírat zkušenosti zákazníků, původně jen s tepelnými čerpadly a pouze v okolí Liberce, kde žiju a pracuju, a vytvářeli jsme jakousi internetovou mapu. Věděli jsme třeba, že v jedné obci v Jizerských horách je domácnost už několik let spokojená s tepelným čerpadlem konkrétní značky a od konkrétní instalační firmy z regionu. A majitelé byli ochotni předat své zkušenosti dalším zájemcům o tento druh vytápění.

Takto jsme postupně sbírali zkušenosti, k tomu ještě přidávali parametry domu, tedy jestli je například standardní nebo pasivní, kamenný nebo dřevěný, a samozřejmě také informace o konkrétním typu tepelného čerpadla. Pak jsme s majiteli mluvili o tom, jestli už mělo jejich zařízení poruchu, nebo například kolik stála výměna kompresoru, a tak dále. Recenze byly poměrně dlouhé a podrobné.

A pak jste postupně rozšířili recenze na další regiony?

Lidí ochotných se podělit se svými zkušenostmi bylo stále více, mapu jsme změnili na web s názvem Reference od souseda. Postupně jsme skutečně překročili hranice Liberecka a přidávali jsme zkušenosti i z dalších regionů, například z okolí Prahy.

Lidé pak sami chtěli sdílet své zkušenosti nejen s tepelnými čerpadly, ale také s fotovoltaickými elektrárnami. A tak jsme zřídili další kategorie. Říkali jsme si, že náš projekt oslovuje čím dál více lidí. Také jsme portál přejmenovali na Refsite.cz podle dvou anglických slov, které vyjadřují, že jde o stránku s referencemi.

Falešné recenze přímo od obchodníků

Kolik recenzí od vašich počátků do současnosti vzniklo?

Na začátku roku 2021 jsme měli asi 300 zkušeností, teď už je na webu okolo 10 tisíc nemovitostí.

A v čem jsou unikátní?

Když jsem recenze na jiných platformách rozklikl, zjistil jsem třeba, že jeden autor hodnotil úroveň indické restaurace, a pak tepelné čerpadlo na severu Čech. Naše unikátnost spočívá v tom, že jde o ověřené recenze. Zjišťujeme, jestli konkrétní názor napsal člověk, který je pod ním podepsaný.

Pod proudem: Narovnáváme podmínky a preferujeme celkové renovace, vysvětluje Hrbek snížení podpory solárů

Ptáme se i realizační firmy, jestli to je opravdu jejich zákazník. Dáváme dotyčnému zákazníkovi i možnost audiorecenze. Je tam geolokace, takže vidíte, že je to třeba soused z vedlejší vesnice. Jako majitel nemovitosti si také můžete vyfiltrovat podobný dům, jako máte vy, takže se můžete nechat inspirovat, jaké úsporné technologie tam udělaly jiné domácnosti.

Jak řešíte pokusy o podvod, když například firma nastrčí údajné recenzenty, kteří ji vychválí do nebe?

Samozřejmě se takové pokusy objevují, ale v internetovém světě dnes můžete sebrat skutečně velké množství informací, takže se dá i zjistit, kdo recenzi psal a případně ji schvaloval a na kterém místě a na jakém zařízení.

Dokážeme zkrátka odhalit, že recenzi napsal obchodní zástupce v kanceláři své firmy pod falešným e-mailem nebo i reálným e-mailem zákazníka. Některé firmy proto mají například polovinu neschválených recenzí, protože se dají považovat za falešné.

A zároveň to je upozornění pro zákazníky, aby si na ně dávali pozor. Je to tak?

Přesně tak. Podstatné je, že za Refsite nestojí žádná realizační firma, jsme skupinka skutečně nezávislých poradců EKIS. Díky tomu si náš projekt poměrně rychle získal i důvěru státních institucí a oborových asociací včetně Státního fondu životního prostředí. Například Centrum pasivního domu o nás tvrdí, že jsme ambasadory jejich členské základny.

Tyto organizace totiž nemají jak ověřit, že jsou jejich členové důvěryhodní a kvalitní. Nás to samozřejmě těší, současně to je ale velký závazek, abychom nepřišli o náš vysoký kredit. Pohybujeme se po velmi tenkém ledě, když se snažíme upozorňovat na nekalé praktiky firem. Samozřejmě ale vyhlašujeme i kvalitní firmy.

Neberete od firem žádné peníze?

Nezávislost je drahá. Museli jsme vymyslet nějakou možnost jistého příjmu. Firmy si tak mohou koupit určité výhody, ale v žádném případě kladné hodnocení. Například si mohou zaplatit za to, že jsou v seznamu kvalitních firem na předních místech. Už se nám samozřejmě stalo, že i platící firma se posléze ukázala jako nekvalitní. V takovém případě jsme jí veškeré výhody odebrali.

A peníze vrátili?

To ne, máme v podmínkách, že se finance nevracejí, pokud se ukáže, že firma má nějaký škraloup.

Nevyhrožovala vám nějaká firma, že na vás kvůli špatnému obrazu na vašem webu podá žalobu?

To zatím ne. Ale pár firem už nám psalo, že chtějí svůj profil zrušit, protože měly špatné hodnocení. Jenže to by Refsite přestal mít smysl, ověření zákazníci je nějak ohodnotili, byla to jejich svobodná vůle, máme svobodu slova. V tomto duchu jsme se jim to snažili vysvětlit.

Jedna firma nám pak dokonce nabízela peníze, když ji smažeme, což jsme okamžitě odmítli, protože tím bychom hodně rychle ztratili vybudovanou důvěru.

Povedlo se vám upozornit na podezřelou firmu ještě před jejím zkrachováním?

Lidé nám psali, že by rádi věděli předem o firmě, než spadne do insolvence. Protože pak už je pozdě. Proto jsme se hodně zaměřili na sběr co největšího množství veřejně přístupných informací z internetového světa – například z obchodního rejstříku.

Jaké informace vás zajímají?

Jestli jednatel firmy vlastní ještě další firmy, jestli má firma skutečné, nebo virtuální sídlo, zda není společník v exekuci, jestli firma není zadlužená a platí DPH, jaké má tržby a čistý zisk. Takové celkové finanční zdraví. A na základě těchto údajů pak vyhodnocujeme, zda firma nemůže za pár měsíců skončit v insolvenci, nebo to ustojí.

Na webu máme seznam rizikových firem, které například neplní své závazky, nebo její zaměstnanci nedostali několik měsíců mzdu, nebo se třeba ve velkém snaží falšovat recenze. A vedle toho máme seznam spolehlivých firem.

Podvodníci ohrožují celý sektor

Když se ještě vrátím k varování před podezřelou firmou, naplnila se také vaše předpověď?

Ano. Například společnosti Adotace, Národní dotační centrum a Alpha Solar byly tři subjekty, za nimiž stál stejný jednatel a stejný společník, což byli otec se synem. Zaregistrovali jsme, že napřed poslali do insolvence Alpha Solar, na což upozornil rovněž Státní fond životního prostředí, načež následně vznikla Adotace.

Upozornili jsme na to, načež se naše varování posléze naplnilo. Zapadalo to do situace z roku 2022, kdy se s instalačními firmami kvůli velkému zájmu o fotovoltaické elektrárny doslova roztrhl pytel. Ne každá byla bohužel čestná.

Máte aktuálně nějakou firmu, na kterou by si lidé měli dát pozor?

GreenBoson, YellowBoson a BlueBoson. Stojí za nimi stejný polský jednatel, který do insolvence poslal už vícero firem. Další je MVP Solar, jejíž jednatel si založil firmu se stejným názvem i na Slovensku, což nás vede k myšlence, abychom působnost Refsite rozšířili právě do této země. Ten samý jednatel si poté, co poslal český MVP Solar do insolvence, založil i MVP Heat se zaměřením na tepelná čerpadla.

Rizikových firem je více. Snaží se získat zakázky na základě ceny, na což zákazníci samozřejmě velmi rádi slyší. Už si ale vybranou firmu neproklepnou. Z pěti nabídek si vyberou tu nejlevnější, zaplatí 50 procent jako zálohu a za půl roku zjistí, že jim ve firmě nikdo nebere telefon.

Doporučil bych lidem, aby nehleděli jen na cenu, ale také na kvalitu nebo na to, jak dlouho je na trhu, kolik má za sebou zakázek. Sestavili jsme základní kritéria spolehlivé firmy, mezi něž patří také to, že má více než 95 procent kladných hodnocení od zákazníků.

Známou firmou, po níž zůstaly velké dluhy a nedokončené zakázky, je Malina. Nemají špatné zkušenosti dopad na celý fotovoltaický obor?

Skutečně kazí jméno celému oboru, stačí jedna Malina a lidé si řeknou, jak je to celé špatné a nevěří žádné firmě. Dalším problémem je, když firma nainstaluje panely, pak zmizí a střešní instalaci nemá kdo servisovat. Proslýchá se, že asi 80 tisíc fotovoltaik v Česku se může dostat do takových potíží.

Podobný problém nastal v Polsku, kde byl také ohromný solární boom. Jsou tam stovky tisíc fotovoltaik, o něž se nikdo nestará. Firmy už neexistují a solidní servisní firmy sotva zvládají obsluhovat své zákazníky.

Jakou máte návštěvnost vašeho webu?

Ze začátku, když jsme začínali, to samozřejmě nebylo nic moc, ale nedávno jsme návštěvnická čísla analyzovali – je to v průměru 8–10 tisíc zobrazení denně, z toho unikátní návštěvníci jsou okolo dvou tisíc.

Máte dost zájemců o recenze?

Denně nám dorazí 30–50 recenzí. Realizační firmy nás začínají brát jako nejprestižnější platformu, kde je dobré mít pozitivní hodnocení. Je to poznat i na jejich stránkách, kde na náš web odkazují. Sami oslovují své zákazníky, aby k nám psali své recenze.

Myslíte, že někdy v budoucnu přestane mít Refsite smysl, protože budou všichni poctiví?

Nevěřím tomu. Od doby H-Systému, který v 90. letech podvedl spoustu lidí, se stále objevují nějací šmejdi. I v energetice. Refsite není jen o recenzích, můžete si tam najít i kvalifikovaného energetického poradce ze svého okolí, je zde seznam projektantů nebo dotačních specialistů a samozřejmě realizačních firem.

Snažíme se z toho udělat průvodce celou džunglí při rekonstrukci domu a úsporných opatřeních. Nikoli jen seznamy solidních a rizikových firem. Časem bychom rádi přidali také zateplovací nebo oknařské firmy, solární termiku. Vlastně všechno, co nabízí dotační program Nová zelená úsporám, na co poskytuje dotace.

Úvodní foto: Pixabay