Perpetuum mobile? Mercedes-Benz vyvíjí solární lak, který pokryje veškerý nájezd běžného vozu
Německá automobilka se technologií čerpání energie ze slunce skrze kapotu auta zabývá dlouho, nyní ale oznámila pokroky při testování. Slibované vlastnosti se zdají být až fyzikálně nemožné.
Kristýna Čermáková
13. 12. 2024
12 tisíc kilometrů jízdy, které majitel auta získá ročně zdarma, navíc jen díky nátěru? Podle poslední zprávy o vývojových úspěších automobilky Mercedes-Benz by tomu tak v budoucnosti mohlo být.
Technicky se bude jednat o umístění mikroskopicky malých solárních panelů na kapotu auta. Váží pouhých 50 gramů na metr čtvereční a velké jsou 5 mikrometrů (0,000 005 metru). Nanášet by se měly formou pasty, výhodou je, že tento solární „organismus“ by pak mělo být možné nanést na cokoliv, nejen na kapotu auta.
Účinnost těchto solárních článků se pohybuje kolem 20 procent, a tak by plocha průměrně velkého SUV, tedy 11 metrů čtverečních, dokázala během ideálních podmínek produkovat energii až na 12 tisíc kilometrů jízdy ročně. „Energie generovaná solárními články se bude využívat k pohonu nebo se přímo přivede k vysokonapěťové baterii. Fotovoltaický systém bude trvale aktivní a generovat energii i ve chvílích, kdy bude vozidlo vypnuté,“ vysvětlují vědci z Mercedesu.
Předpokládají, že pokud se technologie dostane do běžného provozu, výrazně by tím zvýšila dojezd a snížila množství nutných zastávek k nabíjení. Výroba energie závisí také na stínu, intenzitě slunce i zeměpisné poloze.
„Statisticky ujedou řidiči Mercedesu v německém Stuttgartu průměrně 52 kilometrů denně. Přibližně 62 procent této vzdálenosti by bylo možné překonat pomocí solární energie. V Los Angeles je dokonce přebytek energie ze slunečního záření. Zákazník by tak mohl solární energií pokrýt v průměru 100 procent své dojezdové vzdálenosti,“ dodávají vědci.
Kdyby na autě došlo k přebytku, mohl by být převeden skrze obousměrné nabíjení do domácí baterie, a auto by se tak stalo další plochou, která domácnosti generuje elektřinu.
Další výhodou nové technologie je, že je vyrobena z netoxických a dostupných surovin, nebude tedy plýtvat drahými a vzácnými kovy. Díky tomu je snadno recyklovatelná a v zákaznickém měřítku by měla být i finančně dostupná.
Oznámení inovativního úspěchu v této oblasti je součástí udržitelných strategií vývojářského centra automobilky. Spolu se solárním nátěrem oznámila například také využívání biotechnických materiálů, AR brýle rozšířené reality pro pasažéry auta či funkce autonomního řízení a inteligentních neuronových bezpečnostních asistentů, kteří dokážou rozpoznat únavu řidiče a varovat ho před tím.
Zdroj obrázku: Mercedes-Benz; pro lepší zobrazení rozklikněte
Konkurence Apollo Power?
Zatím se ale jedná o prototyp. Zda bude solární lak průkopníkem mezi technologiemi, které dokážou pohánět auto „ze slunce“ bez nutnosti zastavit, teprve uvidíme. Podobný výzkum provádí například také automobilka Audi, která se spojila s izraelskou společností Apollo Power. Jejich výzkum se zaměřil na malé solární fólie, které bude možné umístit na kapotu auta s podobnou funkcí.
Nejnovějším úspěchem této společnosti je umístění solárních fólií na střechu logistického centra Amazonu ve Francii o rozměrech 5 tisíc metrů čtverečních. Od klasických solárních panelů se liší váhou – mikrosolární pastě Mercedesu se sice zatím nepřiblížili, přesto je jejich váha zhruba kilogram na metr čtvereční, tedy výrazně méně než tradiční fotovoltaické technologie.
I díky tomuto vývoji jim koncern Volkswagen zadal objednávku na solární fólie v hodnotě 33 milionů eur. „Mohla by to být budoucnost aut, která se budou nabíjet ze slunce za jízdy i v zaparkovaném stavu,“ komentuje pro Israel21 CEO a spoluzakladatel společnosti Oded Rozenburg.
Navíc Apollo uzavřelo kontrakt i se značkou Hyundai a pracuje na integrovaných solárních panelech do kapoty modelu Ioniq5. V běžném provozu jsou již také například nákladní vozy v Izraeli, které na své střeše solární fólie mají a čerpají z nich elektřinu, což uspořilo palivo o 5 až 8 procent.
Úvodní foto: ChatGPT