Evropa už čínským automobilkám nedokáže konkurovat nejen cenou, ale ani v technologiích
Náskok Číny v elektromobilitě dále roste. Kromě technologického zaostávání čelí tradiční výrobci i problémům s vysokými produkčními náklady.
Ondřej Novák
19. 10. 2024
Evropské automobilky stojí před zásadní výzvou – Čína se díky rychlejším inovacím a nižším výrobním nákladům stává klíčovým hráčem v oblasti elektromobility. „Brusel a evropské automobilky hrají čím dál tím menší roli v globálním kontextu,“ vysvětluje pro Obnovitelně.cz Petr Knap, Senior Advisor společnosti EY Česká republika, který na konferenci Fórum elektromobilita prezentoval závěry každoročního průzkumu EY o mobilitě. Do něj byla nově zařazena i Česká republika.
Zatímco evropské společnosti stále drží vysoký standard kvality, technologický pokrok a ekonomická výhodnost Číny mohou znamenat, že v příštích letech zůstanou pozadu. Pro představu, v Číně se loni prodalo 21 milionů nových aut, kdežto v Evropě kolem 12 milionů. Elektromobily a plug-in hybridy v Číně tvoří 35 procent všech nově prodaných vozidel, v Evropě ale tento segment tvoří 20 procent trhu.
Jedním z hlavních důvodů, proč Evropa ztrácí své postavení, jsou podle Knapa vysoké náklady na výrobu. „Automobilky, které nejsou tolik integrované, nakupují většinu komponentů od externích dodavatelů. Pokud jsou tito dodavatelé v zemích s dražší energií, prací a regulacemi, všechny tyto náklady se promítnou do konečné ceny vozu,“ vysvětluje Knap.
To znamená, že evropské automobilky musí čelit nejen vlastním nákladům na výrobu, ale i nákladům celého dodavatelského řetězce.
Například baterie, které jsou klíčovou součástí elektromobilu, evropské automobilky často nakupují z Číny, což je staví do nevýhodné pozice. Čína má díky velkým objemům a efektivnímu dodavatelskému řetězci nižší výrobní náklady. „V Evropě, klasickými metodami a designem, se dnes téměř nedá vyrobit elektromobil za cenu 20 tisíc eur, což je hranice, kterou by spotřebitelé preferovali,“ dodává Knap.
Čína inovuje obrovskou rychlostí
Jedním z dalších klíčových faktorů, proč Čína Evropu předbíhá, je rychlost zavádění inovací. „Čínská rychlost inovací je dvakrát až třikrát vyšší než u evropských nebo amerických automobilek,“ upozorňuje Knap. Díky obrovskému domácímu trhu a rostoucí poptávce po elektromobilech má Čína příležitost zavádět nové modely mnohem rychleji než Evropa.
„Když máte obrovský trh, na kterém se každý rok prodají miliony vozidel, jako je tomu v Číně, inovace se prosazují a rozvíjejí daleko rychleji. Čínské automobilky tak mohou zkrátit čas mezi vývojem a uvedením nových modelů na trh, což Evropu staví do nevýhodné pozice,“ vysvětluje Knap.
Zatímco evropské automobilky stále pracují v delších inovačních cyklech, Čína díky rychlejšímu tempu přichází na trh s elektromobily, které nabízejí pokročilejší technologie za nižší ceny.
Tradiční evropské automobilky zároveň stále vyrábějí vysoce kvalitní produkty, avšak pro mnoho zákazníků už perfektní zpracování vozu není hlavním faktorem při výběru auta. „Jedním z klíčových rozdílů je přístup k výrobě. Zatímco evropské automobilky lpí na precizním zpracování každého detailu, například dokonalém slícování karoserie, pro zákazníky je často důležitější samotný zážitek z jízdy,“ vysvětluje Knap.
„Stačí se podívat na Teslu – roky se vedly debaty o tom, že jejich vozy nemají dokonalé detaily. Ale pro mnoho zákazníků to není podstatné. Chtějí především pohodlí, výkon a nižší náklady na provoz,“ dodává. Tento posun v očekávání zákazníků staví tradiční automobilky do nevýhodné pozice, protože i když nabízejí technicky skvěle propracovaná auta, pro spotřebitele už to není rozhodující faktor.
Češi zůstávají skeptičtí
Na českém trhu se stále projevuje silná skepse vůči elektromobilům, což potvrzují i výsledky nedávného průzkumu, který EY provedla. „Češi jsou nejen nedůvěřiví, ale také mají averzi vůči technologiím, které jsou jim vnucovány,“ komentuje Knap. Nižší kupní síla a omezená nabídka dostupných modelů tento trend ještě více podporují. Přesto však Knap věří, že klíčovou roli v přijetí elektromobilů budou hrát firmy, které nakupují většinu nových vozů.
„Firmy, které dnes tvoří 70 až 75 procent nákupů nových aut, budou rozhodující silou při přechodu na elektromobilitu,“ říká Knap. Zatímco jednotlivci zůstávají skeptičtí, podniky mohou být těmi, kdo pomohou posunout český trh směrem k udržitelnější budoucnosti. Firemní elektromobily po několika letech začnou přicházet i na trh s ojetými vozidly, kde je běžní zákazníci již budou moci pořídit za přijatelnější ceny.
Evropa se nicméně ocitá na křižovatce, kde musí čelit nejen technologickým výzvám, ale i otázce efektivity výroby a přizpůsobení měnícím se preferencím zákazníků. Výsledek tohoto závodu může zásadně ovlivnit nejen budoucnost automobilového průmyslu, ale i celou evropskou ekonomiku.
Úvodní foto: Kristýna Čermáková