Pražské metro bude jezdit na solární energii. Dopravní podnik postaví 13 fotovoltaických elektráren

V hlavním městě startuje největší projekt energetických úspor za posledních deset let. Jeho součástí je rovněž výstavba fotovoltaických elektráren ve třech areálech Pražského dopravního podniku, přičemž zelená elektřina bude vyvedena také do rozvodů metra.

Pavel Baroch

6. 10. 2024

V hlavním městě startuje největší projekt energetických úspor za posledních deset let. Jeho součástí je rovněž výstavba fotovoltaických elektráren ve třech areálech Pražského dopravního podniku, přičemž zelená elektřina bude vyvedena také do rozvodů metra.

Ve třech areálech Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) vyroste v následujících měsících celkem 13 nových solárních elektráren. Největší z nich bude v depu Kačerov, kde vznikne 11 instalací o celkovém výkonu jeden megawatt. Další menší zdroje technici namontují v areálech tramvajových vozoven na Pankráci a ve Střešovicích.

Celková rozloha elektráren bude 5,4 tisíce metrů čtverečních. Zelená elektřina, kterou vyrobí na Kačerově, bude propojena s trakcí pražského metra, takže podzemní dráha díky tomu získá nový bezemisní zdroj energie. Solární elektrárny v areálech pražského dopravního podniku jsou součástí nejrozsáhlejšího projektu energetických úspor se zaručeným výsledkem (EPC) v hlavním městě.

Vedle nových fotovoltaik zahrnují pilotní projekty také zateplení vybraných objektů, výměnu oken a osvětlení, ale také instalaci moderních technologií. Všechna opatření sníží spotřebu energií téměř o třetinu, což představuje minimálně 17,7 milionů korun ročně. Vedle toho se uspoří 2,3 tisíce tun emisí oxidu uhličitého.

Výši úspor má DPP smluvně garantovanou na deset let poskytovateli, kterými jsou v případě areálů centrálního dispečinku, depa Kačerov, vozoven Pankrác a Střešovice sdružení společností ENESA z holdingu ČEZ ESCO a Metrostav DIZ, v případě depa Zličín pak firma Frontier Technologies ze skupiny PRE.

Dotace z Národního plánu obnovy

Obě investiční akce si vyžádají stovky milionů korun, přičemž větší část pokryje evropská dotace ze Státního fondu životního prostředí v rámci programu Národní plánu obnovy. U většího projektu (centrální dispečink, depo Kačerov, vozoven Pankrác a Střešovice) je dotační částka 396,7 milionů korun, což představuje 60 procent výdajů. V případě administrativní budovy v depu Zličín je to 26,6 milionů, tedy 55 procent výdajů.

„Veřejná doprava a dopravní podnik jsou v Praze jedněmi z největších odběratelů elektřiny a energií vůbec. Hledání úsporných opatření, snižování spotřeby a zvyšování efektivity nejen v této oblasti je pro nás proto velmi podstatné. V uplynulých letech se nám povedlo úspěšně zrealizovat několik velkých projektů, jako je insourcing tepelného hospodářství, napojení některých velkých areálů na centrální vytápění nebo systém nákupů elektřiny i plynu,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Nyní si podle něj chce podnik v pěti vybraných areálech a vytipovaných objektech vyzkoušet EPC projekty, které by vedle úspor energií, emisí a peněz měly přinést i větší komfort zaměstnancům, což dohromady přispívá k naplňování závazků ESG. „Pokud se v rámci tohoto pilotu potvrdí garantované úspory energií a nákladů, budeme EPC projekty rozšiřovat i do dalších areálů dopravního podniku,“ dodal Witowski.

Modernizace ve čtyřech areálech DPP, kterou uskuteční ENESA z holdingu ČEZ ESCO a Metrostav DIZ, zahrnuje například výměnu čtyř kotlů, tří chladicích strojů a instalaci 14 nových vzduchotechnických jednotek. Počítá také s využitím odpadního tepla z chlazení pro účely vytápění a předehřev teplé vody. Dojde i k výměně celkem 6,5 tisíce svítidel, teploty v místnostech budou nově počítačově řízeny a automaticky upravovány.

Unikátní plot se solárními panely

V rámci stavebních opatření se zrekonstruují a zateplí ploché střechy, ale také plášť budov. Vymění se okna a dveře, zateplí se vstupní vrata a instalují vratové clony. Díky tomu se ušetří elektřina, teplo, skleníkové emise, ale také voda – roční úspora představuje průměrnou roční spotřebu zhruba 170 domácností. Každý rok se také ušetří zhruba 2,5 tisíce megawatthodin plynu, 2,8 tisíce gigajoulů tepla nebo 1,5 tisíce megawatthodin elektřiny.

„EPC v pražském dopravním podniku je jedním z největších projektů svého druhu na území metropole a je v mnoha ohledech unikátní. Vozovna Střešovice je památkově chráněným objektem z počátku dvacátého století. Při výměně osvětlení, instalaci fotovoltaiky i stavebních úpravách proto úzce spolupracujeme s památkáři, abychom nenarušili historickou hodnotu objektu,“ připomněl Kamil Čermák, generální ředitel ČEZ ESCO.

S projekty EPC v historických objektech má ale firma bohaté zkušenosti z minulosti, provedla je například v Národním divadle nebo Rudolfinu. „Přitom budovy zůstávají v nejvyšším pásmu památkové ochrany,“ dodal Čermák. V depu Kačerov zase vznikne unikátní plot se solárními panely. Jedna z místních střech bude mít fotovoltaickou novinku – oboustranné panely pro co nejlepší zachycení slunečního svitu po celý den.

Všechny stavební a technologické úpravy se budou dělat tak, aby nebyla narušená činnost dispečinků, které řídí metro, tramvajovou nebo autobusovou dopravu v Praze. „Díky našim zkušenostem z nemocnic, pro které jsme realizovali podobné projekty, jsme připraveni na to, že vše probíhá při plném provozu, a jakékoli nečekané výpadky energie či vzduchotechniky jsou vyloučeny. Naše práce nijak nenaruší provoz městské hromadné dopravy a nebude mít dopad na komfort cestujících,“ ujistil Pavol Fraňo, generální ředitel společnosti ENESA.

Součástí projektu je i energetický management. Díky němu bude mít DPP komplexní dohled nad svým energetickým hospodářstvím a navíc i doporučení na další opatření, která mohou přinést dodatečnou úsporu energie. Realizace EPC projektu potrvá do října 2025, od ledna 2026 pak začíná desetileté období garantovaných úspor energií.

EPC projekt na administrativní budově v depu DPP Zličín, který realizuje společnost Frontiers Technology ze skupiny PRE, zahrnuje rekonstrukci a zateplení střechy, zateplení fasád, instalaci nové plynové kotelny, vzduchotechnických jednotek a fotovoltaiky, rekonstrukci vnitřního osvětlení a v neposlední řadě modernizaci stávajícího systému měření a regulace vytápění, vzduchotechniky a instalaci systému počítačového řízení teplot v místnostech. Obě modernizace mají být dokončeny příští rok na podzim.

Úspory bývají ještě větší

Zkušenosti z předchozích EPC projektů ukazují, že úspory bývají nakonec ještě vyšší, než bylo původně garantováno. Například celkem 34 energeticky úsporných projektů se zárukou z dílny ČEZ ESCO pomohlo v roce 2023 městům, nemocnicím, kulturním institucím, ale i průmyslovým podnikům snížit jejich náklady na energie o 393 milionů korun, což je o přibližně 100 milionů korun meziročně více. Uspořilo se také 43 tisíc tun emisí oxidu uhličitého, což odpovídá 16 dnům provozu běžného elektrárenského uhelného bloku o výkonu 100 megawattů.

Například Kongresové centrum Praha má od společnosti ENESA garantovánu každoroční výši úspory v hodnotě 24 milionů korun, už několik let se však dosažená úspora pohybuje nad hranicí 30 milionů v cenách referenčního roku 2013. Poslední údaj činí dokonce 34 milionů korun, tedy o 37 procent více. Přepočteno v cenách energií roku 2023 je hodnota uspořené energie více než 61 milionů korun.

„Díky komplexnímu řešení se nám náklady na desetiletý projekt vrátily už po pěti letech. Navíc bez modernizace směrem k ekologii bychom nebyli schopni vyhovět dnes již standardnímu požadavku na snižování uhlíkové stopy,“ konstatovala Lenka Žlebková, generální ředitelka Kongresového centra Praha.

Ilustrační foto: DPP