Hezký menší Enyaq, cenou ale neoslní. Experti hodnotí novou Škodu Elroq

Rychlé nabíjení, příslib čtyřkolky a krásný design. Zákazníky ale může odradit složitá cenotvorba.

Nový avizovaný model Škoda Elroq už je na světě, k prodeji bude v druhé polovině roku 2025. Experti, které jsme na Obnovitelně.cz oslovili, se shodují, že auto může zaujmout pěkným a moderním designem i relativně hezkou cenovkou. Davy ze široké veřejnosti, v které Škodovka doufala, ale nejspíše nezaujme.

„Je to takový o číslo menší Enyaq s nově designovanou přední částí,“ komentuje Jan Staněk, expert na elektromobilitu a autor kanálu ElectroDad. „Přijde mi pohlednější, proporčně hezčí. Ale uvnitř už se jedná o osvědčenou technologii Škodovky MEB, kterou využívá i Enyaq. Jsou tam stejně výkonné motory i akumulátory.“

Avizovaných 800 tisíc korun v nejlevnější verzi považuje Staněk za zajímavou částku. „Je ale otázka, jak se bude cenotvorba ostatních značek vyvíjet během příštího roku, když většina automobilek začne se snižováním svých emisních limitů. Myslím si, že na evropském trhu se bude Elroq prodávat dobře a slibovanou výrobní kapacitu 80 tisíc vozů ročně do dvou let Škodovka využije,“ dodává Staněk.

S Enyaqem ho srovnává i Ondřej Miškovský, zakladatel projektu EL-tech CZ, jehož recenze nových elektromobilů mohou znát i čtenáři Obnovitelně.cz. „Auto na mě ovšem působí svěžím dojmem, citelně byla upravena čelní maska a auto tak působí moderněji. Přínosem bude velký vnitřní prostor i pro cestující vzadu, pohon zadní nápravy a několik verzí kapacity akumulátoru. Nevýhodu vidím ve složitém ceníku a konfiguraci vozidla. V základu nenabízí tepelné čerpadlo. Cena bohužel také není velkým překvapením,“ komentuje.

„Auto vypadá velmi dobře, je to krok dobrým směrem. I proto se chystáme udělat kalkulaci a oslovit leasingové společnosti, abychom zjistili, kolik nás bude stát případná firemní flotila s Elroqem,“ komentuje Radim Roček, expert na elektromobilitu ze společnosti Phoenix Contact.

Širokou veřejnost nejspíš nezaujme

Zda ale bude stačit cena v poměru k výkonu a schopnostem, aby Elroq zaujal i širší veřejnost, si Roček není jistý. „Otázkou je, za kolik bude k dostání s rozumným vybavením. Kolem milionu korun se pohybuje také Tesla, která je technologicky hodně vysoko. Rozhodne to, zda bude auto v dobré výbavě dostupné pro běžnou rodinu,“ dodává Roček.

Podle Staňka se o „gamechanger“ jednat nebude, na to je auto stále příliš drahé. „Muselo by stát alespoň pod 600 tisíc, aby probudilo zájem davů. Ale na stávajícím elektromobilním trhu bude úspěšné,“ dodává.

Miškovský vidí velký potenciál Elroqu proniknout na západní trhy. Ani on ale nevěří, že by nový škodovácký elektromobil dokázal v této cenové hladině strhnout davy. Vůz za zhruba milion korun stále zůstává pro většinu zájemců nedostupný, zajímavý ale může být například pro firemní flotily.

„V kategorii menších SUV si Elroq stojí podobně jako konkurence – například s EV 3 (novinka od KIA) Škoda bude bodovat díky zadnímu pohonu, vyššímu výkonu při DC dobíjení. KIA nabídne o chloupek lepší výbavu za podobnou cenu. Bude se jednat o vyrovnaný souboj,“ komentuje Miškovský současnou situaci elektromobilního trhu.

Další elektrické SUV

Škodu Elroq představila automobilka 1. října a nabídla rovnou i praktickou cenu začínající na 799 tisících korun, což je srovnatelné se spalovacím modelem Karoq, který ve verzi automatu stojí jen o 30 tisíc méně. Nejlevnější verze, tedy Elroq 50, i přes svou relativně nízkou cenu disponuje dojezdem 370 kilometrů. Nejdražší verze s větší baterií a plnou výbavou bude stát zhruba 1,3 milionu.

„Škoda Elroq je naším prvním čistě elektrickým modelem v segmentu kompaktních SUV, který je nejrychleji rostoucím a nejprodávanějším subsegmentem v Evropě. Široký výběr velikostí baterií a vynikající koeficient odporu vzduchu umožňují dojezd více než 560 kilometrů. Rozsáhlá standardní výbava zahrnuje nejmodernější asistenční systémy,“ představil novinku Klaus Zellmer, předseda představenstva Škoda Auto.

Právě SUV jsou sice nejrychleji rostoucím segmentem trhu, současně si ale drží relativně vysokou cenu, aby mohly být tím levným a dostupným elektroautem pro všechny. Již příští rok se ale automobilka chystá představit další elektromobil, Škodu Epiq. Mělo by se jednat o menší praktické městské auto. A snad i cenově dostupnější. 

Technické parametry

Elroq je možné objednávat již od začátku října, k prodeji bude v druhé polovině příštího roku. Na výběr bude ze tří kapacit baterií, 55, 63 a 82 kilowattthodin. Vůz je k dispozici ve čtyřech verzích: Elroq 50 s nejmenší baterií a elektromotorem o výkonu 125 kilowattů, Elroq 60 se střední kapacitou a výkonem 150 kilowattů a dvě verze s největší baterií. Elroq 85 bude mít stejně jako varianty s menšími akumulátory pohon zadních kol a výkon 210 kilowattů, v průběhu roku 2025 přijde na trh i varianta Elroq 85x s pohonem všech kol.

Nejsilnější verze se také mohou chlubit dojezdem přes 560 kilometrů na jedno nabití a maximální rychlostí 180 kilometrů za hodinu. Ostatní verze pojedou maximálně 160 kilometrů za hodinu a na jedno nabití ujedou přes 400 kilometrů (Elroq 60) nebo přes 370 kilometrů (Elroq 50).

Nejsilnější Elroq lze nabíjet výkonem až 175 kilowattů, provedení s největší baterií tak bude možné dobít z 10 na 80 procent kapacity baterie za pouhých 28 minut. Modely Elroq 60 a Elroq 50 nabíjí maximálně výkonem 165 nebo 145 kilowattů a nabíjení z 10 na 80 procent může zabrat méně než 25 minut. Elroq bude k dispozici také v provedení Sportline se sportovním podvozkem sníženým o 15 milimetrů vpředu a 10 vzadu.

Úvodní foto: Škoda Auto