Pětina nových aut jezdí na elektřinu. Čínské elektromobily válcují světové trhy, evropské značky jsou na chvostu
Evropské automobilky si bez zásahů politiků brzy neškrtnou, působí tak alespoň výsledky posledních celosvětových statistik.
Kristýna Čermáková
8. 9. 2024
Červenec se stal přelomovým měsícem pro elektromobilitu. Celosvětově bylo zaregistrováno 1,2 miliardy nových elektroaut, což je nárůst o 22 procent oproti červenci loňského roku. Výrazný nárůst zaznamenaly především plug-in hybridy, které tvořily polovinu nově zakoupených elektrovozů, čímž oproti předchozímu roku poskočily o 58 procent nahoru.
Podle serveru Clean Technica je to dané především prudkým rozvojem elektromobility v Číně, která hýbe celosvětovým trhem. K plug-in hybridům totiž nabízí výhodné dotace a většina čínských automobilek tak reálně prodává spíše pod tržní cenou. Evropské automobilky proto konkurenční boj nezvládají.
Druhým výrazným mezníkem je skutečnost, že elektroauta (včetně právě plug-in hybridů) poprvé vůbec překročila podíl dvaceti procent na celosvětovém trhu nově prodaných aut. „Čínská konkurence je dravá a přebírá tržní podíl evropským automobilkám už nyní, především na svém domácím trhu,“ komentuje situaci pro Obnovitelně.cz popularizátor elektromobility a obnovitelných zdrojů energie Jan Staněk, známý jako Electro Dad.
Staněk vysvětluje, že obliba plug-in hybridů vychází z jiného přístupu k technologii. V Číně jsou plug-in hybridy spíše takové elektromobily, které mají spalovací motor především proto, aby vygeneroval elektrickou energii pro zvýšení dojezdu, je to trošku jiný koncept, než jaký známe u plug-in hybridů v Evropě.
Podle Staňka čínskou situaci ovlivňuje především faktor osobní zkušenosti s elektromobilitou a pak cenová dostupnost. „Jakmile si kritická část populace zažije elektromobil, ať už řidičsky nebo jako posádka, změní to jejich sentiment. Navíc na čínském trhu je obrovská konkurence, je tam přes 80 značek, které elektromobily vyrábí. 60 procent aut se spalovacími motory, které na čínském trhu jsou, mají i své elektrické varianty, a to za stejnou cenu nebo dokonce levnější, ve všech segmentech velikostí aut od těch malých po SUV,“ dodává.
Tesle šlape na paty Asie
Právě především čínské, ale i další asijské automobilky se na rozdíl od těch evropských elektromobility nebojí a investují do vývoje jak nových technologií, tak cenově dostupných aut. Mezi nejprodávanějšími modely v červenci figurovala ještě stále Tesla Model Y, které se prodalo 79 tisíc vozů. Druhé až šesté místo pak obsadila automobilka BYD s modely Song, Qin Plus, Seagull, Qin L a Yuan. Sedmé místo opět drží Tesla Model 3 s 30 tisíci prodeji a za ní znovu dlouhá série značky BYD.
Až na třinácté pozici figuruje Evropě zatím málo známá značka Aion, které se prodalo 17 tisíc kusů, Aito, Wuling a až sedmnácté místo drží konečně i něco známějšího tuzemskému trhu, Volkswagen ID.4. Server Clean Technica ještě upozorňuje na překvapivý růst velmi nového modelu značky LI Xiang L6, které je v prodeji pouze čtyři měsíce a už drží osmou příčku s téměř 25 tisíci prodeji.
Pokud ale srovnáme prodeje podle značek, společnost BYD nepřekvapivě převálcovala tradiční Teslu, a to celkově 328 tisíci prodanými vozy jen v průběhu července. Tesla oproti tomu prodala 117 tisíc elektroaut. Třetí pozici drží LI Auto a za ním se drží opět evropská značka BMW s 44 tisíci prodeji elektroaut. Volkswagen je oproti tomu až sedmý s 35 tisíci prodanými vozy.
Celkově nově vznikající čínské značky z žebříčků vystrnadily známá jména, jako je Ford, Peugeot nebo Jeep, a dohromady se Čína může pochlubit jedenácti společnostmi v seznamu dvaceti nejúspěšnějších elektromobilových značek.
„Je to znepokojivé, protože nadnárodní konglomerát Stellantis ztrácí významný podíl ve srovnání s předchozím rokem. Musí nyní reagovat rychle, jeho levné elektromobily (Citroen e-C3 EV, e-C3 Airscross EV, Opel Frontera EV, Fiat Grande Panda EV atd.) musí být co nejdříve produkovány v co největším množství,“ komentuje reportér a automobilový odborník José Pontes.
„Když máte elektromobily za stejné peníze nebo dokonce levnější než spalovací alternativy, lidé je chtějí. Čína od začátku investuje do elektromobility spousty výzkumu a vývoje, a tím dala vzniknout silné konkurenci. Nutno říct, že ty automobilky jsou často ztrátové, jsou tam snad jen dvě, které umí i vydělávat peníze,“ popisuje Staněk, proč díky státní podpoře získala Čína převahu v elektromobilitě.
Evropa nestíhá
V Česku bylo v červnu 2024 zaregistrováno přes 1500 elektroaut, což představuje zhruba sedmiprocentní podíl celkového trhu nových aut. Celkem je na silnicích provozováno přes 27 tisíc elektroaut, nabíjecích stanic bylo k 1. červenci provozováno přes 5200, uvádí web Čistá doprava.
Výrazný nárůst elektroaut byl způsoben pravděpodobně náběhem dotačního a záručního systému Elektromobilita Národní rozvojové banky, vysvětluje Lukáš Kadula. Oproti celosvětovému trhu jsou Češi konzervativnější a pro elektromobily sahají ke známým značkám. Největší a naprosto většinový podíl na trhu tvoří Tesla s 62 procenty, následně s osmi procenty Volvo, pak Hyundai, Škoda, Volkswagen a nakonec Mercedes a další značky.
„I u nás je vidět, že se mění nálada u bohatší části obyvatelstva, která má první zkušenosti s třeba firemními elektroauty. Už si je chtějí pořizovat také a přesně v tenhle moment je potřeba, aby se elektromobilita stala také finančně dostupnou. Pro firmy se již stává, a to díky dotacím a také nízkým provozním nákladům,“ komentuje Staněk.
Staněk odhaduje, že se v Evropě i nadále budou prodávat především místní značky, ačkoliv Čína má schopnost konzervativní trh narušit. „Zkrátka nás překonávají v rychlosti inovací, evropské automobilky byly světovou špičkou ve spalovacím světě a nyní nejsou. Naštěstí je Evropa donutila do vývoje investovat alespoň trochu, takže mají pořád ještě trochu náskok třeba oproti japonským značkám,“ dodává.
Spojené státy drží svůj vlastní trh pomocí daňových úlev pro značky vyrobené na vlastní půdě včetně akumulátorů. Evropa si to zatím nemůže dovolit, prakticky celý trh se skládá z baterií dovážených z Číny, přesto by ale finanční úleva vlastním značkám mohla pomoci. Ať už formou také daňové úlevy nebo dovozového cla na zahraniční značky, jak koneckonců rozhodla již před létem.
Úvodní foto: Freepik