Senioři o ně nepřijdou, i tak ale slevové letáky čeká revoluce

Ministerstvo životního prostředí pokročilo v boji s nevyžádanými akčními a slevovými kupony, které plní poštovní schránky. Zcela zakázat je ale nemají v plánu, senioři o ně projevili zájem.

Až čtvrtina letáků, které obvykle obchodní společnosti vyprodukují, končí ve schránkách, kde o ně nikdo nestojí. Podle průzkumů letáky neocení zhruba 70 procent respondentů. Nicméně přes tři čtvrtiny seniorů starších 75 let se při nákupech řídí především pomocí papírových kuponů.

„Každá domácnost v Česku dostane ročně až 400 nevyžádaných letáků, které v řadě případů končí rovnou v kontejnerech na papír. To je praxe, kterou chceme opustit, a tomu má právě pomoct příspěvek na nakládání s odpady. Z dat mimo jiné vyplývá, že problém s vysokou nadprodukcí letákového odpadu je především jeho plošnost a neschopnost letáky efektivně cílit. Zde vidíme největší prostor pro zlepšení jak pro zadavatele a distributory, tak v konečném důsledku především pro občany, kteří nevyžádanou reklamu platí,“ uvádí David Surý, vrchní ředitel sekce ochrany životního prostředí.

Podle Surého by omezení distribuce letáků pouze ke správné cílové skupině mohlo snížit množství vyprodukovaného materiálu a odpadu minimálně o 25 procent, spíše více. Nedá se totiž odhadnout, jak se k situaci producenti letáků postaví, zda zdražování pomocí recyklačního poplatku přijmou a letáky omezí, nebo skutečně začnou letáky cílit pouze tam, kde je o ně skutečný zájem.

„U jiných obalů to funguje tak, že odpad, který zůstane v popelnici, zaplatil výrobce. Ale u letáků to tak není, jejich odvoz v podobě odpadu platí obce a města. Systém je nyní nevyvážený a je nastavený špatně,“ komentuje ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

„Je správné, aby každý, kdo produkuje odpad, za něj i platil formou recyklačního poplatku,“ vysvětluje Hladík a dodává, že zákaz letáků, jak převzala některá média, není v plánu. „Snahou ministerstva i Rady seniorů je, aby z plošné inzerce, jak ji známe dnes, byla více cílená strategie. Aby obchodníci začali cílit jen na toho, kdo leták chce, a ne na toho, kdo ho akorát odhodí do modrého kontejneru,“ dodává ministr.

Letáky seniorům nikdo brát nechce

„Jsem ráda, že nás pan ministr oslovil, že si vyslechl, co seniory trápí. Senioři se obávají, že o letáky přijdou, pro ně je totiž stěžejní získávat je v papírové podobě. Vzhledem k tomu, jak rychle probíhá digitalizace, koluje obava, že řetězce nakonec sáhnou jen k online řešení a tištěné letáky zmizí,“ dodává předsedkyně Rady seniorů Lenka Desatová. Tuto obavu ale ministerstvo vyvrací, navrhuje zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky v novele zákona o obalech.

Produkce letáků je v ČR stabilně okolo 4 miliard kusů (zhruba 20 tisíc tun) ročně, které končí v lepším případě v tříděném sběru, nebo jako smetí na ulici. V každém případě se o ně někdo musí postarat a zajistit správné nakládání s těmito odpady, což v současnosti dělají obce na své náklady. To by se mělo změnit právě díky zavedení recyklačního poplatku. S rozšířením recyklačních poplatků dle výzkumu MŽP souhlasí téměř 60 procent obyvatel.

„Nevyžádaných letáků je zhruba 25 procent, takže se dá předpokládat, že se minimálně o 25 procent sníží objem produkce odpadu,“ vysvětluje David Surý. Ve chvíli, kdy dojde ke zdražení nákladů na produkci letáků o recyklační poplatky, budou společnosti pravděpodobně více cílit na zájemce a nebudou letáky rozdávat plošně.

S narovnáním podmínek u původců odpadů souhlasí i Svaz měst a obcí. „Obce dlouhodobě požadují, aby producenti platili za recyklaci, což se dnes neděje a doplácí na to obecní rozpočty. Proto bylo i naší iniciativou tento recyklační poplatek zavést a nastavit podmínky způsobem: kdo vyprodukuje, ať nese svůj díl odpovědnosti za vznik odpadu,“ říká předseda Svazu měst a obcí František Lukl.

Pokud novela projde, platná by měla být na jaře příštího roku s účinností od ledna 2026. Ministerstvo tím dává čas všem producentům a výrobcům se na novou situaci připravit a začít cílit na užší zájmové skupiny zákazníků už nyní.

Úvodní foto: Unsplash