Jak ušetřit desítky procent na energiích? Stačí dodavateli pohrozit odchodem

Fenomén retenčních cen známe všichni například od mobilních operátorů. Podobně se ale stávající zákazníky snaží udržet i dodavatelé elektřiny a plynu.

Víte, že můžete od vašeho stávajícího dodavatele získat nižší ceny elektřiny i plynu, než kterou vám nabídne konkurenční firma? Říká se tomu retenční cena a slouží jako nabídka, kterou dostanete v případě, že se chystáte od společnosti odejít. Obvykle bývá lákavější a nižší než váš dosavadní tarif a mnohdy i nižší, než jsou naopak akviziční ceny (tedy ty, které se nabízejí novým zákazníkům) u jiných dodavatelů. Cílem je si vás totiž udržet.

Stačí zavolat nebo jinak oznámit svůj záměr ukončit smlouvu s danou společností a s velkou pravděpodobností vás brzy kontaktuje její zástupce s lákavější nabídkou. Najednou se totiž ukáže, že je reálné, abyste za ty samé služby platili méně.

Podobný princip funguje také například u telefonních tarifů, bankovních účtů, půjček a dalších podobných služeb, které stojí o to si zákazníka získat a následně ho udržet. Jedná se o legální praktiku, která je podobná smlouvání. Pokud na ni člověk není připravený, zbytečně se může ochudit o lepší finanční podmínky.

Úspora i přes tisíc korun na megawatthodinu

Na možnost získat výhodnější ceny poukazují i různí internetoví uživatelé na sociálních sítích. Například uživatel Finančník na síti X otestoval reakci společnosti ČEZ na končící fixaci plynu. Aktuální ceník společnosti nabízí plyn za 1479 korun za megawatthodinu bez DPH, při smlouvání na retenční nabídku se nakonec dostal až na 1020 korun za megawatthodinu bez DPH s fixací dva roky a k tomu bonus tří tisíc korun do vyúčtování.

„Co musím udělat pro získání neveřejné nabídky? Stačí cca dva měsíce před koncem fixace podat výpověď ke konci platnosti smlouvy. Cca týden po zaslané výpovědi zavolat na ČEZ a říct jim, že chcete retenční cenu, protože máte konkurenční nabídku od jiného dodavatele,“ komentuje. Podobně to prý funguje u všech dodavatelů elektřiny i plynu.

Stejný uživatel testoval ochotu snižovat cenu také u elektřiny. Vysoký tarif v srpnu za 3777 za megawatthodinu a nízký tarif za 3678 za megawatthodinu dokázal Finančník snížit až na 2680 korun za vysoký i nízký tarif za megawatthodinu. Vše bez DPH a s fixací na dva roky.

A vyjádření samotných obchodníků? Retenční ceny jsou jakousi formou poslední záchrany udržení si zákazníka. ČEZ a PRE odmítli sdělit redakci Obnovitelně.cz jakékoliv detaily včetně konkrétních cen. E.ON na dotaz vůbec neodpověděl. Obchodníci se nicméně shodují, že se snaží ceny posuzovat individuálně na základě vnitřních směrnic a kritérií.

Většina dodavatelů má své ceny uvedené na internetových stránkách, pokud si ale zajdete na pobočku, zavoláte na call centrum nebo zkontaktujete srovnávač cen energií, obvykle dostanete výhodnější tarif než ten, který je veřejný.

Cenové rozpětí akvizičních vstupních nabídek, stávajících nabídek i těch retenčních se může lišit o pár desítek, ale i tisíce korun, závisí na vašem tarifu a podepsané smlouvě. Podle zástupců internetových srovnávačů závisí na mnoha faktorech, které určují konkrétní nabídku. Někdy může být akviziční i retenční cena vyšší, než je u jiného standardní tarif. Někdy je naopak výrazně pod cenou.

Veřejné i neveřejné ceníky

„Obecně jsou dlouhodobější fixace například na 24 měsíců levnější než kratší fixace nebo smlouvy na dobu neurčitou bez fixace ceny, a to zejména kvůli vyšší jistotě dodavatele, že klient ve smlouvě setrvá. Dalším faktorem je nákupní cena energií: pokud dodavatel ve správnou chvíli nakoupil elektřinu a plyn za nižší cenu, může si dovolit snížit i nabídkové ceny pro spotřebitele,“ vysvětluje za Rixo.cz Andrea Brádlerová.

Internetové srovnávače ale někdy mohou disponovat také neveřejnými ceníky, které jsou lákavější než ty standardně dostupné. Závisí pak na smlouvě mezi srovnávačem a dodavatelem.

„Srovnávače mají nesporně tři základní výhody. Tou první výhodou srovnávačů je, že ceníky jsou k dispozici na jednom místě. Druhá výhoda jsou právě neveřejné nabídky a třetí, že specialisté srovnávačů jsou schopni najít nejlepší nabídku napříč všemi dodavateli, nikoliv jen nejlepší nabídku jednoho daného dodavatele, se kterým komunikujete,“ vysvětluje pro Obnovitelně.cz Aleš Rothbarth, obchodní ředitel Klik.cz a ePojisteni.cz.

„Pokud aktuálnímu dodavateli zašlete výpověď, určitě vám předloží retenční nabídku, aby vás jako zákazníka udržel. Tudíž je rozhodně cenově zajímavější než vaše stávající podmínky. Jde o speciální ceny nebo slevy pro udržení zákazníka,“ popisuje Rothbarth. Dodává, že je ale třeba zvážit rizika, která z toho plynou.

Například doba trvání zvýhodněné ceny, po uplynutí sjednané ceny totiž může dojít k automatickému zvýšení cen na jiný a třeba i nevýhodný tarif. Dále jsou to skryté poplatky a specifické podmínky smlouvy. Někdy totiž nedostanete nabídku na lepší cenu, ale dostanete slevu v podobě jednorázové faktury nižší klidně i o tisíce korun. „Při prvním roce trvání smlouvy je taková nabídka výhodná, pokud si ale podmínky fixujete na dva až tři roky, výhoda se vytrácí,“ dodává Rothbarth.

Pozor na skryté závazky a smlouvy

Že to nemusí být tak jednoduché, vysvětluje i zástupce Energetického regulačního úřadu Jan Hamrník. Varuje před tím, aby si zákazníci dobře zkontrolovali své smlouvy, než k odstupování a podepisování nových přistoupí. „Retenční nabídky tak trochu svádí ke ztrátě obezřetnosti a rychlé reakci, která nám ve finále ale může způsobit problémy,“ vysvětluje.

Dále připomíná rizika spojená s uzavíráním plných mocí či vysokými pokutami. Celý systém retenčních cen je legální. Pokud zákazník naletí na nevýhodnou smlouvu, může si za to takříkajíc sám. „Obchodování s energií je činností neregulovanou, předmětem volného trhu – úřad má nad dodavateli pouze dozorové kompetence, tedy dozoruje například to, zda se dodavatel nedopouští nekalé obchodní či jiné zakázané praktiky; obchodní strategie však není předmětem dozoru, neumožňuje to energetický zákon. Dosud v této oblasti navíc nemáme ani zásadní monitorovací kompetence, ty přinese až budoucí legislativa,“ dodává Hamrník.

Vysvětluje, že konkrétně retenční nabídky jsou součástí neregulované obchodní strategie dodavatelů. Alespoň v obecné rovině ERÚ odhaduje, že typické retenční nabídky se dnes výší ceny pohybují na úrovni akvizičních ceníků dodavatelů. Předpoklad staví na tom, že retenčními nabídkami jsou lákáni především zákazníci, kteří chtějí přejít k jinému dodavateli (na ceníkový produkt) kvůli tomu, že aktuálně hradí vyšší ceny u současného dodavatele za produkt sjednaný v minulosti, kdy ceny byly podstatně vyšší.

„V některých případech, kdy si (v minulosti) zákazníci zafixovali cenu vysoko, pro ně takový krok může dávat smysl i tehdy, pokud by za předčasné ukončení (tj. porušení) smlouvy měli uhradit vysokou sankci. Na druhou stranu ani pro dodavatele nebývá výhodné, přijde-li o zákazníka (přestože by mu byla uhrazena sankce za porušení smlouvy), proto nabídne retenční kompromis,“ dodává Hamrník.

Energetický regulační úřad na svém webu zveřejnil sérii opatření a návodů, na co si dát pozor a jakou nabídku si vybrat. Nejčastěji se potýká se stížnostmi zákazníků, kteří při odchodu z jedné společnosti podepsali smlouvu u nové. Pak ale získali retenční cenu a rozhodli se vrátit se k původnímu dodavateli, aniž by si uvědomili, že mají současně podepsané dvě smlouvy.

Úvodní foto: Freepik