Automobilky mírní jihokorejskou „elektromobilofobii“. Nabízejí slevy nebo kontroly zdarma
Požár elektrického Mercedesu přesunul pozornost také k výrobcům baterií. Příčina požáru je ale stále neznámá.
Kristýna Čermáková
20. 8. 2024
Baterie, která možná způsobila požár elektromobilu Mercedes-Benz EQE 350, byla z dílny společnosti Farasis, která také dodává baterie například pro Hyuindai a Kiu. Společnost Mercedes-Benz zveřejnila jméno dodavatele v reakci na tlak veřejnosti, další automobilky hodlají své zdroje publikovat také.
Elektroauto zahořelo začátkem srpna, když stálo zaparkované a přes 59 hodin zapojené v nabíječce na podzemním parkovišti v Jižní Koreji. Požár trval osm hodin a poničil zhruba 140 aut zaparkovaných v blízkosti, velkou část z nich totálně. Kouře se nadýchalo 23 lidí, kteří museli být hospitalizováni, další obyvatelé žijící v bytovém komplexu nad parkovištěm byli evakuováni.
Jihokorejská veřejnost podle agentury Reuters začala bezprostředně po události volat po zpřísnění pravidel pro elektromobilitu a pro zveřejnění viníka. „Šetření stále ještě probíhá, záběry z kamer ale naznačují, že by požár mohl být způsoben baterií,“ popisuje pro agenturu AFP mluvčí hasičského sboru Incheon. Video zveřejnilo médium Korea Now.
Společnost Mercedes-Benz se zveřejnění bateriového výrobce bránila, nakonec ale tlaku veřejnosti a médií podlehla. Požár totiž vyvolal paniku na celosvětovém trhu. Definitivní závěry, co přesně požár způsobilo, budou známy až po konci vyšetřování. Přesto jediný incident stačil k evidentně funkčnímu tlaku na mnoho automobilových společností.
Společnost Farasis přitom není žádným outsiderem, naopak. Na trhu patří ke světové desítce bateriových dodavatelů, podle serveru Cho Sun nyní vzrůstá tlak na zveřejňovaní dodavatelů baterek i u dalších značek. Veřejnému mínění se už poddaly společnosti Hyundai, Kia nebo BMW. Zveřejnění výrobců jednotlivých autodílů v nejbližších týdnech plánují také firmy Stellantis, Porsche nebo Jaguar. Některé automobilky se nicméně tomuto kroku brání nebo nekomunikují
K rozšíření ohně přispělo také to, že automatické sprinklery, které měly být spuštěny ve chvíli požáru, nejspíše pracovník údržby nejprve vypnul v domnění, že jde o omyl. I proto nyní korejští představitelé a veřejnost zvažují zpřísnění bezpečnostních pravidel a opatření, aby podobná situace nemohla nastat znovu.
Podle lokálních médií některé bytové komplexy již zakázaly parkování elektromobilů na svých podzemních parkovištích. Jeden z dalších návrhů bezpečnostních opatření je například zákaz stání elektromobilů na parkovištích ve chvíli, kdy míra nabití přesáhne 90 procent.
Masivní slevy a kontroly zdarma
Výrobci reagují na korejskou "elektromobilofóbii" také zavedením výrazných slev na nové vozy. Například Audi zlevnilo své vozy na baterky až o 29 %, BMW o zhruba 12 až 13 %. Některé automobilky také začaly nabízet kontroly elektromobilů zdarma, aby zákazníky uklidnily.
Nutno ale zopakovat, že stále není jasná příčina požáru. Podobné reakce se navíc objevují pokaždé, když se v podobné události objeví jako možný viník právě elektromobil. Přitom většinou jsou v tom auta na baterky nevinně, případně jde o technický problém, který se mohl objevit i u jiných typů aut. Spalovací vozy navíc, jak jsme upozorňovali v analýze začátkem letošního roku, hoří ve skutečnosti častěji než elektromobily, pouze se o těchto událostech tak často nepíše.
Úvodní foto: Mercedes EQE