Praktické zkušenosti: Rok s elektrickým Volkswagenem ID. Buzz Cargo
Stovky kilometrů dlouhé pracovní cesty nejsou pro nákladní verzi stylového elektromobilu ID. Buzz žádný problém.
Redakce Obnovitelně.cz
17. 7. 2024
V polovině května 2023 rozšířil ID. Buzz Cargo flotilu elektrických aut společnosti SOLSOL. V tu dobu to bylo naše sedmé čistě elektrické auto. Díky našemu podnikání v oblasti obnovitelných zdrojů nám právě elektrická auta dávají velký smysl.
Ihned po koupi se ID. Buzz účastnil závodu českého poháru Eco Rally v Olomouci. Byl to docela ostrý křest ohněm, ve kterém obstála jak posádka, tak auto. V soutěži spotřeby posádka bratrů Novákových obsadila krásné páté místo s průměrnou spotřebou 15,91 kWh/100 km (odpovídá indexu 0,754 oproti WLTP). Na závodech Eco Rally se v žádném případě nejezdí co nejpomaleji. Naopak je třeba dodržovat předepsanou průměrnou rychlost a do cíle přijet v časovém limitu.
Bylo však jasné, že o tom, jaký ID. Buzz opravdu je, si uděláme obrázek až v reálném provozu. Naše nejčastější cesty jsou převážně po dálnici z Brna do Olomouce. Samozřejmě jsme Buzze brali i na jakoukoliv jinou cestu.
Jaká je realita cestování elektromobilem s využitelnou kapacitou baterie 77 kWh, dojezdem udávaným výrobcem v optimálních podmínkách kolem 400 km, maximálním výkonem nabíjení 170 kW, maximální rychlostí omezenou na 145 km/h a velikostí nákladového prostoru skoro čtyři metry krychlové?
Po ročním používání ID. Buzz máme k dispozici „tvrdá data“ a zkušenosti z letního i zimního provozu.
Letní cestování s ID. Buzz
První dálkovou trasu s ID. Buzz jsem absolvoval v červnu 2023 z Brna do Košic a zpět s nákladem cca 300 kg. Před odjezdem jsem záměrně nenabil na 100 procent (abych „nasimuloval“ situaci, kdy neodjíždím „s plnou“). Vzdálenost 500 km jsem zvládl za 6 hodin, celkem dvakrát nabíjel v celkové délce 40 minut.
Cestou zpět jsem měl přes noc dobito do plna, proto jsem nabíjel jen jednou 32 minut. Celková spotřeba 21,2 kWh/100 km byla překvapivá vzhledem k faktu, že trasa vedla převážně po dálnici. Tato cesta byla utvrzením toho, že ID. Buzz není omezením ve smyslu dlouhého nabíjení. O auto také začal být v týmu větší zájem, což mě těšilo.
Během léta se dálniční spotřeba pohybovala kolem 21 kWh/100 km a auto nás všechny utvrzovalo o jeho bezproblémové použitelnosti. Perličkou byla sázka v rámci týmu ohledně „nedojezdu“ bez nabití na trase cca 350 km Brno – Náchod a okolí – Brno. Dojeli jsme – samozřejmě i s puštěnou klimatizací a veškerou elektronikou, a to s rezervou na dalších 40 km.
Letní a zimní data provozu ID. Buzz
Od května 2023 do výměny letních pneu na začátku listopadu 2023 jsme najeli 12 949 km a palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu 21,1 kWh/100 km. Průměrná rychlost za tuto dobu byla 60 km/h. Považuji to za skvělý výsledek.
Avšak velkou neznámou pro nás byl zimní provoz a vliv nízkých teplot na spotřebu a dojezd. Nyní to víme – vliv je velký. Dálniční spotřeba do Olomouce se pohybovala kolem 27–29 kWh/100 km. Pokud bylo potřeba nabíjet na ultrarychlých nabíječkách, výkon prvního nabíjení se snížil klidně na 60 kW namísto letního výkonu 170 kW. Bylo to dáno nízkou teplotou baterie, která se nezahřála cestou, ale zahřívala se až právě prvním nabíjením.
Zimní testovací jízdou se zapojenou diagnostickou jednotkou byla Brno–Ostrava–Brno. Venkovní teploty byly pod mínus 10 stupňů. Před cestou dlouhou cca 180 km jsem měl nabito 90 procent, vyhřátý interiér a dojezd ukazoval 235 km. Tušil jsem, že cestu zvládnu jen tak tak. To jsem však nevěděl, že budu muset zajet oproti plánu dalších cca 10 km do Olomouce.
Dostával jsem se do časové tísně ohledně času dojezdu na místo a hodně jsem uvažoval o krátké nabíjecí zastávce u Klimkovic. Jenže! Nabíjecí zastávka by mě zdržela více než zpomalení na cca 100 km/h, takže jsem se rozhodl pokračovat nižší rychlostí. Navíc před Ostravou bylo několik kilometrů omezení na 80 km/h, což mělo pozitivní vliv na dojezd. Jak velký?
Po 2 hodinách a 20 minutách a ujetí 192 km průměrnou rychlostí 80 km/h ukázal palubní počítač spotřebu 32,3 kWh/100 km. To byl rekord, který jsme na ID. Buzz nikdy předtím ani potom neviděli. Po dojezdu do Ostravy ukazoval ID. Buzz dojezd 9 procent a 24 km. Musím říci, že jsem poprvé v „elektromobilním životě“ přemýšlel, jestli nabít, nebo jet pomaleji, abych dojel do cíle. Vzhledem k „neaerodynamice“ ID. Buzze se ukázalo jako lepší řešení snížení rychlosti.
Zajímavostí je, že celková vybitá energie z baterie byla 63,97 kWh, což po 192 kilometrech odpovídá spotřebě 33,32 kWh/100 km, zatímco palubní počítač ukázal spotřebu 32,3 kWh/100 km. Dá se předpokládat, že rozdíl cca 1 kWh se spotřeboval na vytápění kabiny.
Během provozu na zimních pneu, tedy od listopadu 2023 do výměny pneu na začátku dubna 2024, jsme najeli 10 231 km a palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu 27,7 kWh/100 km. Průměrná rychlost za tuto dobu byla 61 km/h. Z pohledu čísel se to může zdát ne zrovna nejlepší. Avšak vzhledem k výše zmíněné „neaerodynamice“ ID. Buzz a vzhledem k častým dálničním cestám i data ze zimního provozu považuji za solidní.
Jak se zahřívá baterie v hlubokých mrazech?
Cesty jsem také využil k logování dat ohledně teploty baterie během jízdy a během nabíjení. Před cestou jsem měl nabito na AC nabíječce. V Ostravě jsem neměl možnost nabíjet na místě, po několika hodinách jednání jsem přejel na 50kW stanici (nabíjení během dalšího jednání) a poté jsem ještě jednou krátce zastavoval na UFC stanici v Olomouci. Celý den se venkovní teplota pohybovala mezi mínus 13 a mínus 10 stupni.
Jízda v hlubokých mrazech ukázala, že se baterie i po 192 km zahřála jízdou jen minimálně. Nabíjení na 50kW DC stanici v Ostravě zahřálo baterii o více jak 25 stupňů. Tato teplota však následně po 99 km klesla o cca 10 stupňů. Nabíjení na UFC stanici v Olomouci poté zahřálo baterii mírně nad 30 stupňů.
Následný výraznější pokles teploty baterie při příjezdu do Brna oproti poklesu teploty při příjezdu do Olomouce může být dát faktem, že před Brnem byla delší fronta, kdy při stání nebo velmi pomalé jízdě auto odebíralo z baterie málo energie. Tím pádem kvůli mínusovým teplotám okolí se baterie rychleji ochlazovala.
Jak hodnotíme Volkswagen ID. Buzz Cargo?
Po ročním používání ID. Buzz Cargo vidíme přidanou hodnotu auta. Je to pro náš tým pracovní vůz, který slouží na jakékoliv cestě. Využíváme velký nákladový prostor auta. Posádky v ID. Buzz hodně oceňují ticho během jízdy a zrychlení i ve vyšších rychlostech.
Samozřejmostí je pro nás vlastní nabíjení s využitím sluneční energie, což významně snižuje náklady na provoz. Na dálkových cestách nabíjíme s použitím karty Axigon s cenami od 11 Kč za kWh.
Elektrický ID. Buzz je nedílnou a zároveň běžnou součástí naší elektromobilní flotily.
Autor: Petr Beneš, SOLSOL
Foto: Petr Beneš, SOLSOL