Celosvětový unikát: Vltavu v Praze brázdí už třetí elektrický katamarán

Výletní loď, kterou pohání elektřina ze solárních panelů, uveze přes 200 pasažérů. Na elektřinu zvládne plout 20 hodin v kuse.

Lodní doprava v Praze se postupně elektrifikuje. Na slavnostním křtu elektrického katamaránu Anna Carolina to uvedl ředitel Pražské paroplavební společnosti Pavel Mácha. Katamarán je třetí velkou elektrifikovanou lodí společnosti Prague Boats.

„Anna Carolina je výsledek zralé technické i ekonomické úvahy. Je také důkazem, že Green Deal představuje pro spoustu staromilců strach a obavu z novot neoprávněně,“ komentuje příklon společnosti k elektrifikaci Mácha. „Environmentální zodpovědnost a zodpovědnost k místu, kde žijeme, by neměla být otázkou, ale samozřejmostí,“ dodává.

Praha je podle něj jediným místem na světě, kde na turisticky významné řece může kolemjdoucí vidět bok po boku historický a funkční autentický parník a elektricky poháněný katamarán. „Pro plavbu se navíc nabil ze slunce, máme zde unikátní systém solárních panelů, kterému říkáme slunečník,“ komentuje Mácha.

Elektrifikace lodí na Vltavě

O postupném zavádění elektrických lodí na Vltavu jsme na Obnovitelně.cz psali. Po dobré zkušenosti s loděmi Bella Bohemia a Marie d’Bohemia se majitel Richard Vojta rozhodl investovat dál.

„Elektropohon rekreačních plavidel je zatím vzácností, v současné době je jím vybaveno pouze něco přes 2,5 procenta z evidovaných rekreačních plavidel s vlastním strojním pohonem. S ohledem na masivní rozvoj elektromobility lze však jistě počítat s výraznějším nárůstem i v ranku rekreační plavby,“ uvedl před časem pro Obnovitelně.cz František Jemelka z Ministerstva dopravy.

Loď Anna Carolina je proto jednou ze vzácností. Stejně jako Bella Bohemia navíc plní přísné požadavky pro plavbu nejen v České republice, ale pro celou Evropu. Disponuje prostorem pro 250 cestujících, její délka je 33 metrů a šířka 10 metrů. Díky elektrickému motoru je tichá a na rozdíl od svých naftových konkurentů neprodukuje emise a zápach.

Kapacita baterie je 400 kilowatthodin a vydrží na 20 hodin plavby. Dvě třetiny spotřeby elektrické energie potřebné pro provoz elektrických lodí pokrývá společnost Prague Boats z vlastních solárních panelů.

Foto: TZ