
Nehod na elektrokoloběžkách přibývá, některé jsou i smrtelné
Častější nehody meziročně o čtvrtinu odráží rostoucí popularitu elektrokoloběžek. Zaviněné jsou nepozornou jízdou a nedodržováním základních bezpečnostních pouček.

Redakce Obnovitelně.cz
21. 4. 2025
V roce 2024 došlo v České republice k 529 nehodám s účastí elektrokoloběžek, což je o 25,7 procent více než v předchozím roce. Tyto nehody si vyžádaly dva lidské životy, 36 těžce zraněných a 402 lehce zraněných.
Rostoucí popularita elektrokoloběžek se odráží i v počtu nehod. Je však důležité zmínit, že ne všechny nehody jsou hlášeny policii. Mnohé z nich se odehrávají mimo veřejné komunikace nebo mají méně závažné následky.
Za poslední dva roky bylo v Česku zraněno 799 osob na elektrokoloběžkách, z toho 5 smrtelně. Od ledna 2023 začala Policie ČR rozlišovat nehody cyklistů a koloběžkářů s/bez elektropohonu.
„V tomto období bylo zaznamenáno 950 nehod s účastí elektrokoloběžek. Tyto nehody si vyžádaly 5 lidských životů, 60 těžce zraněných a 734 lehce zraněných. Zajímavé je, že ve většině případů byli zraněni muži (72 procent). Navíc 78 procent jezdců na elektrokoloběžce nemělo přilbu, což výrazně zvyšuje riziko vážných zranění. Většina nehod (68 procent) se stala na místních komunikacích. Elektrokoloběžky nejsou jen dopravním prostředkem pro mladé. Data ukazují, že mezi zraněnými bylo i 5 osob starších 85 let. Nejčastěji však byli zraněni lidé v produktivním věku od 25 do 54 let,“ shrnuje Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Desatero pro bezpečnou jízdu na elektrokoloběžce:
- Noste přilbu. Přilba je jedním z nejdůležitějších bezpečnostních prvků, chrání hlavu v případě pádu nebo kolize.
- Nejezděte pod vlivem alkoholu nebo návykových látek. Alkohol a návykové látky snižují schopnost reagovat a mohou vést k nebezpečným situacím. Nulová tolerance alkoholu a návykových látek platí nejen pro řízení motorových, ale také nemotorových vozidel – tedy i elektrokoloběžek.
- Nejezděte ve dvou. Nepřekračujte maximální nosnost koloběžky, na jednomístné koloběžce není dovoleno jezdit ve dvou.
- Nepoužívejte telefon. Při jízdě se plně soustřeďte na cestu a okolí.
- Buďte vidět. Především za snížené viditelnosti a v noci noste reflexní prvky, ať jste viditelní. Používejte osvětlení.
- Buďte ohleduplní. Respektujte chodce, jezděte pomalu a opatrně v místech, kde se pohybují chodci. Neohrožujte svou jízdou ani ostatní účastníky provozu.
- Jezděte opatrně a předvídatelně. Vyhýbejte se rychlé jízdě a prudkým manévrům, jezděte plynule a dávejte včas znamení o změně směru jízdy.
- Plánujte vhodnou trasu. Vyberte si bezpečné a vhodné trasy pro jízdu. Vyhýbejte se nerovným cestám, výmolům a jiným překážkám, které by mohly způsobit pád.
- Kontrolujte technický stav. Před každou jízdou se ujistěte, že jsou brzdy v pořádku, pneumatiky správně nahuštěné, že funguje osvětlení a je nabitá baterie.
- Dodržujte pravidla silničního provozu. Respektujte pravidla, značky a semafory. Nejezděte po chodníku a po přechodech. Používejte výhradně elektrokoloběžky, které splňují podmínky provozu na pozemních komunikacích.
„V rámci projektu Bezpečně na elektrokoloběžce, financovaného z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, byl ve spolupráci s odborníky realizován výzkum, který prokazuje význam užití ochranné přilby při jízdě na elektrokoloběžce. V rychlosti 20 km/h byl pomocí speciálního programu nasimulován pád jezdce z elektrokoloběžky. Výsledkem je nejen simulace, ale i grafické znázornění zatížení působícího na hlavu. Důležité jsou především prahové hodnoty pro pravděpodobnost vzniku zranění. Při jejich překročení nelze vyloučit ani vznik fatálních zranění. Při nasimulovaném pádu byly tyto hodnoty překročeny. Pokud je však užita ochranná přilba, dochází ke ztlumení a přetížení na tuto část těla je nižší. Tedy nedochází k překročení prahové hodnoty pro pravděpodobnost vzniku zranění, “ uvádí Radka Binhaková krajský koordinátor BESIP a autorka projektu Bezpečně na elektrokoloběžce.
Detailní informace k nehodovosti na pozemních komunikacích v České republice poskytuje veřejně dostupná webová aplikace Dopravní nehody v ČR, ze které lze zjistit desítky informací ke každé evidované nehodě (pozn. nejen s účastí elektrokoloběžek). „Socioekonomické ztráty z těchto nehod dosáhly 3,15 miliardy korun. Tyto ztráty zahrnují náklady na zranění osob, hmotné škody, kongesce a zásahy hasičů a policie,“ uvádí Alena Daňková z oblasti Hodnocení dopadů dopravy, strategií a vzdělávání Centra dopravního výzkumu.
Z 799 zraněných osob na elektrokoloběžkách bylo 626 (78 procent) shledáno viníky nehod. U 279 z nich byla zjištěna přítomnost alkoholu, což představuje 45 procent z těch, kteří zavinili nehodu a byli zraněni. Alarmující je, že ve 189 případech byla hladina alkoholu nad 1,5 promile.
„Alkohol přispívá ke vzniku nehod se zraněním cyklistů v 7 procentech případů. Nejčastějšími příčinami jsou nepozornost (46,1 procent), nesprávné vyhodnocení situace (13,9 procent), vysoká rychlost (+ nepřizpůsobení jízdy 11,3 procent) a vědomé nerespektování pravidel silničního provozu (8,7 procent). Alarmující je skutečnost, že i přes nulovou toleranci alkoholu za volantem a řídítky v České republice je u téměř poloviny jezdců na elektrokoloběžkách, kteří zavinili dopravní nehodu, zjištěna přítomnost alkoholu – často dokonce s hladinou nad 1,5 promile,“ doplňuje nehodová data Kateřina Bucsuházy z oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod.
Hloubková analýza dopravních nehod (HADN), je unikátní výzkumnou činností Centra dopravního výzkumu. Podrobně analyzuje vybrané dopravní nehody se zraněním v Jihomoravském kraji, a to jak z hlediska dopravní infrastruktury, tak vozidlové techniky i lidského faktoru. Jestliže Policie ČR eviduje u dopravní nehody nižší desítky informací, HADN několik tisíc.
Úvodní foto: Pixabay