Elektrokolo místo auta. Plzeň rozšiřuje nabídku udržitelné dopravy o sdílené vozy i nákladní kola

Plzeň se snaží odlehčit ulice od aut. I proto nabízí ve spolupráci s Autonapůl možnost propojeného a uživatelsky přívětivého systému, ve kterém bude možné si dočasně pronajmout nejrůznější dopravní prostředky.

Sdílená doprava v Plzni bude od letošního dubna propojenější a pro své uživatele jednodušší. Plzeň na kole nabídl carsharingu Autonapůl zařazení svého nákladního, čili cargo elektrického kola do společného rezervačního systému. Plzeňští si tak vedle sdílených aut budou moct ve společné aplikaci půjčit auto nebo kolo, podle toho, jaký náklad budou zrovna převážet. Uživatelé Autonapůl přístup ke cargo biku získají automaticky, uživatelům nákladního kola postačí při bezplatné registraci zadat kód CARGO PLZEŇ.

„Naším společným cílem je snižovat přehlcení ulic a veřejného prostoru automobily. Například jedno sdílené auto podle výzkumů nahrazuje 15-20 soukromě vlastněných vozů. Na řadu cest je navíc i auto zbytečně velké, proto jsme rádi do našeho rezervačního systému zařadili i cargo kolo Plzně na kole. Věříme, že čím snazší bude pro veřejnost využívání sdílených dopravních prostředků, tím větší bude zájem je využívat a prokazatelně tak šetřit místo v ulicích a vracet veřejný prostor lidem,“ komentuje novou spolupráci předseda Autonapůl Stanislav Kutáček.

„Autonapůl provozuje sdílená auta a využívá léty odladěný a přehledný rezervační systém, který od nynějška usnadní našim příznivcům využívání cargo elektrokola. A sdílníkům Autonapůl přibude další možnost, jak mohou vyřešit své dopravní potřeby. Společně chceme odstraňovat potenciální bariéry ve využívání sdílené dopravy a motivovat veřejnost, aby své dopravní potřeby řešila efektivně, tedy kombinací veřejné a sdílené dopravy s chůzí a jízdou na kole. Plzni to jen prospěje,“ popisuje motivace ke společnému projektu Daniel Soutner ze spolku Plzeň na kole.

Nákladní kolo ale i velký kombík

Cena využití cargo kola je 40 korun za hodinu, maximálně pak 400 korun za 24 hodin a k vyzvednutí je v DEPO 2015. Tento typ kola umožňuje přepravu až 100 kilogramů nákladu nebo až čtyř dětí, což představuje ekologickou alternativu k osobním automobilům či dodávkám pro dopravu menších nákladů.

Pokud by dosavadní uživatelé cargo kola a příznivci Plzně na kole chtěli získat pomyslné klíčky od více než 80 sdílených vozů Autonapůl od Plzně po Ostravu, stačí po registraci do systému uhradit vratnou kauci 5000 korun. Detaily i možnostech a pravidlech pro výpůjčku nákladního kola najdou zájemci na samostatné stránce https://www.autonapul.cz/cargo-kolo/.

„Nákladní kolo v kombinaci s hromadnou dopravou a sdílenými je krásně efektivní způsob, jak si mohou lidé snadno a rychle převézt, co potřebují. Často rychleji, než vlastním autem,“ dodává mluvčí Autonapůl Vratislav Vozník.

V Plzni jsou aktuálně k dispozici škodovky Fabia Combi, Rapid a Octavia Combi, oblíbený Renault Arkana a městská Dacia Sandero. Část z vozidel má také čím dál oblíbenější automatické převodovky. Renault Arkana je osazen hybridním motorem, který v městském provozu jezdí až 80 procent času na elektřinu vznikající rekuperací při brzdění. Podle reálné poptávky je Autonapůl připraveno rychle přidat další vozy. Podrobné informace o carsharingu v Plzni najdou lidé na webu Autonapůl.

Kromě Plzně působí Autonapůl také v Brně, Hradci Králové, Liberci, Olomouci, Ostravě, Pardubicích a samozřejmě v Praze. Všichni klienti brněnské společnosti mohou využívat kterýkoliv z vozů společnosti. Carsharing funguje na principu předávacích zón, v nichž si sdílníci vyzvedávají auta. Nově rozšířená plzeňská zóna City kopíruje hlavní trasy MHD pro snazší cestu k autu, a to včetně žádaných oblastí Bory, Doubravka, Slovany, Bolevec či Skvrňany. Podzóna Centrum pak zajišťuje, že aspoň jedno auto bude lidem k dispozici v exponovaném středu města.

Cargo kolo Plzeň na kole

Auta si lze rezervovat doslova z minuty na minutu, ale i několik dní, týdnů či měsíců dopředu. Část dosavadních sdílníků Autonapůl využívá i možnosti absolvovat část cesty mezi velkými městy pohodlně veřejnou dopravou, a přitom ve vlaku či autobuse odpočívat nebo pracovat, a využít sdílené auto až na posledních několik kilometrů cesty. Autonapůl k tomu své klienty motivuje například možností využít body získané za cestování Českými drahami na slevu za carsharingové služby. Cena za jízdu se skládá z hodinového poplatku a částky za ujeté kilometry, cena za výpůjčku zahrnuje palivo a další provozní kapaliny, dálniční známku i pravidelná profesionální servis.

Spolek Plzeň na kole dlouhodobě podporuje udržitelnou dopravu a nově nabízí možnost zapůjčení elektrického nákladního kola Babboe. Toto kolo uveze až 100 kilogramů nákladu nebo čtyři děti, což z něj dělá ideální alternativu k osobním automobilům či dodávkám.

Carsharing nabízí vhodné a výhodné řešení pro ty, kdo potřebují auto spíše nepravidelně a vědí, že za rok ujedou do zhruba čtrnácti tisíc kilometrů. Představuje nezávazný způsob, jak řešit vlastní mobilitu, zároveň šetří veřejný prostor od aut, která by většinu času jen zabírala parkovací místa. Sdílená auta totiž využívají uživatelé Autonapůl okolo 30 procent času každého dne, kdežto auta v soukromém vlastnictví jezdí průměrně jen 5 procent času.

Autonapůl provozuje po celé republice flotilu necelých sto sdílených aut různých kategorií, od malých městských vozů, přes úsporná rodinná kombi po osobní dodávky či elektromobily jako Renault Megane eTech. Působí v Praze, Brně, Hradci Králové, Liberci, Plzni, Ostravě a Olomouci. Podrobnosti o výhodách a podmínkách prvního českého carsharingu Autonapůl jsou na www.autonapul.cz - například cestující Českých drah mohou své ČD Body využít jako slevu na služby tohoto carsharingu.

Úvodní foto: TZ Autonapůl