
Praha zatočí se sdílenými koloběžkami. Provozovatelé je budou muset stáhnout z ulic
Odstranit své elektrokoloběžky, nebo si pronajmout soukromá parkovací místa. Před nepříjemnou Sofiinu volbu postavili zástupci města provozovatele sdílených vozítek.

Kristýna Čermáková
15. 4. 2025
Praha se chystá vytvořit jednotný systém pro provoz sdílených dopravních systémů. S koloběžkami v něm ale nepočítá. Město totiž nevyhradí místa, kde by směly parkovat. Tím fakticky znemožní provoz komerčních sdílených koloběžek ve městě a jejich provozovatelé nebudou moci v metropoli působit, uvedli pro ČTK náměstek primátora Zdeněk Hřib (Pirátská strana) a ředitel Technické správy komunikací (TSK) Filip Hájek.
Nový systém, který bude fungovat na základě smluv mezi TSK a provozovateli, umožní sdílená kola a elektrokola, ale pouze za předpokladu, že budou parkována na vyznačených místech. Za parkování každého dopravního prostředku budou provozovatelé platit poplatek 25 korun měsíčně a v případě zaparkování kola mimo vyznačenou plochu obdrží pokutu 100 korun a výzvu k okamžité nápravě.
Pokud tak neučiní a kolo bude překážet ve veřejném prostoru, bude je TSK odstraňovat a náklady ve formě tisícikorunové pokuty bude muset zaplatit jeho provozovatel. Letos bude docházet ke kontrolám správného odkládání kol ručně, od příštího roku by se měl celý systém napojit na GPS. Parkovací plochy budou sloužit i pro cyklisty z řad občanů, nejen uživatele sdílených kol.
Pro koloběžky ale žádná místa vyhrazená nebudou, a tak mají jejich provozovatelé smůlu. Uzavírání smluv i s provozovateli koloběžek se město nebrání, znamenalo by to pro ně ale povinnost pronajmout si soukromé parkovací plochy, což už by pro společnosti pravděpodobně nebylo rentabilní.
„Kdo s námi nebude mít smlouvu, nemůže provozovat a parkovat koloběžky. My je následně budeme odstraňovat,“ popisuje Hájek. Až vyhláška vyjde v platnost, což by mělo být v průběhu května, dostanou stávající provozovatelé nějaký čas na to, aby své koloběžky stáhli z města.
Elektrokoloběžky se do systému nezapojí zejména kvůli dlouhodobé kritice zejména od obyvatel centra města, kteří upozorňují na nevhodné parkování a nebezpečnou jízdu po chodnících. To dosvědčují i čísla ze zahraničí i z Prahy. Jen během čtyřdenní kontroly přišli městští strážníci na 1053 přestupků, ke kterým došlo během jízdy na sdílených prostředcích. Ve většině případů je spáchali právě jezdci na koloběžkách.
Praha se tak inspiruje městy, kde již sdílené koloběžky zakázali. Například v roce 2023 museli z Paříže provozovatelé elektrokoloběžek odstranit celkem 15 tisíc vozítek. Odkazovali se především na nárůst zranění způsobených neopatrnou jízdou, navíc většinou bez helmy. Občané si zákaz sice odhlasovali v referendu nadpoloviční většinou, současně ale přišlo pouze osm procent oprávněných voličů, jak připomínali kritici zákazu.
Sdílené elektrokoloběžky omezil také Madrid, který napřed nabídnul provozovatelům možnost se domluvit. Třem hlavním společnostem nabídlo město ponechat si 2 tisíce vozítek a zavést takovou technologii, aby turisté nemohli jezdit kamkoliv, kam se jim zlíbí, a aby nemohli zahazovat koloběžky na chodníky nebo mimo vyznačené plochy.
Provozovatelé ale nebyli schopní udržet kázeň svých uživatelů a i přes apel i technologická omezení docházelo jak k nehodám, tak k odkládání strojů na nevhodných místech. Na podzim roku 2024 proto Madrid nekompromisně sdílené koloběžky zakázal. Ve Španělsku následně omezila či zakázala jejich provoz také Barcelona i Mallorca.
Úvodní foto: Unsplash