
Likvidace baterií ze solárů vyjde na více než miliardu korun. Zaplatí to dodavatelé, rozhodla vláda
Firmy sice mají povinnost postarat se o vysloužilé baterie už dávno, ale děje se tak často pouze formálně.

Kristýna Čermáková
13. 4. 2025
Vláda nedávno schválila novelu zákona o výrobcích s ukončenou životností. Podle této novely začnou být firmy uvádějící na trh bateriová úložiště k solárním elektrárnám a další průmyslové akumulátory, jako jsou baterie k elektrokolům či elektrickým skútrům, konečně jednoznačně zodpovědné za jejich ekologickou likvidaci. Nově budou mít všechny tyto subjekty za povinnost zapojit se do kolektivního systému sběru baterií. Kvůli blížícímu se konci volebního období se však reálné řešení situace pravděpodobně oddálí. Nadále tak nejspíš poroste množství baterek, jejichž likvidaci platíme z veřejných prostředků. V tiskové zprávě na to upozornila nezisková organizace Ecobat.
Fotovoltaika je stále na vzestupu, byť období stavby velkých solárních parků vystřídalo spíše budování domácích a firemních elektráren. Častou součástí těchto elektráren jsou i baterie. Ty však mají jen omezenou životnost a pak je nutná jejich finančně náročná ekologická likvidace. Dovozci a výrobci baterií se podle dosavadních pravidel sice museli zaregistrovat a přihlásit se k povinnosti zajistit likvidaci jimi prodaných baterií, praxe však byla mnohdy jiná.
„Do roku 2022 nebylo možné průmyslové baterie, kam spadají zejména baterie z solárních elektráren, sbírat kolektivně, zákon s touto variantou chybně vůbec nepočítal. Všechny firmy se tedy měly o problém postarat individuálně. V důsledku toho firmy svoje povinnosti zpětného odběru plnily mnohdy jen formálně nebo vůbec. Hezky celou situaci ilustruje například mediálně známá společnost Malina Group, z trhu odešla a zůstaly po nich dluhy, včetně budoucích nákladů na likvidaci baterií. My si samozřejmě takové náklady, který nám nikdo nezaplatí, nemůžeme dovolit,” vysvětluje Petr Kratochvíl, jednatel neziskové společnosti Ecobat, která se specializuje na kolektivní sběr a ekologickou likvidaci vysloužilých baterií.
Počet zkrachovalých firem odhaduje Petr Kratochvíl na několik stovek. Novela zákona o výrobcích s ukončenou životností celou situaci řeší a požaduje po firmách, které uvádějí baterie na trh, aby se zaregistrovaly v kolektivním systému.
„Kolektivní sběr a důsledná snaha státu zajištovat hned při prodeji baterie vznik finanční rezervy, která v budoucnu likvidaci baterie zajistí, je jediným smysluplným řešením. Systém musí být doplněn důslednou kontrolou výrobců a dovozců ze strany státu, kterou by měla zajištovat zejména Celní správa, Česká obchodní inspekce a Česká inspekce životního prostředí,“ vysvětluje Kratochvíl.
V současnosti je ze zhruba 3300 dovozců a výrobců různých průmyslových baterií v kolektivnímu systému zaregistrována podle statistik společnosti Ecobat jen malá část a daří se sbírat jen kolem 3 procent průmyslových baterií. Efektivitu kolektivního systému dobře ukazuje sběr přenosných baterií, jako jsou klasické tužkové baterie, kde se míra sběru blíží padesáti procentům.
Není jasné, kdo zaplatí likvidaci v minulosti instalovaných baterií
Náklady na likvidaci baterií z elektráren postavených do roku 2024 odhaduje společnost Ecobat, na téměř jednu a půl miliardy korun. Likvidace jedné osmdesátikilogramové baterie stojí kolem 7 tisíc korun.
„Řešení, které přináší novela je správné, bohužel však přichází pozdě a v systému bylo či je řada černých pasažérů, kteří se o likvidaci jednoduše baterií jednoduše nestarají. Máme tady tak v praxi obrovský dluh v podobně nutných nákladů na likvidaci starých baterií, přičemž není jasné, kdo jej zaplatí. Nelze navíc očekávat, že novelu přijmou poslanci do konce volebního období. To v praxi znamená, že na trh bude mezitím uvedeno další obrovské množství baterií, z nichž jen u části bude řádně zaplacena a tedy i zajištěna ekologická likvidace,“ vysvětluje Kratochvíl.
Podle Dana Jiránka, ředitele právní sekce Svazu měst a obcí, neexistuje pro obce žádný jednoduchý způsob, jak zajistit likvidaci vysloužilých baterií z fotovoltaických elektráren a celý problém je pro ně technicky i finančně velmi komplikovaný. „Pokud stát podporuje rozvoj domácích fotovoltaických systémů, musí na druhé straně zodpovědně nastavit i systém, jak se s nimi po uplynutí doby jejich životnosti bude zacházet. Tedy uložit jejich výrobcům a dovozcům příslušné povinnosti,“ říká Jiránek.
Podle společnosti Ecobat však fotovoltaika není jedinou oblastí, kde má Česká republika problém a stejná situace panuje i v oblasti baterií užívaných v malých dopravních prostředcích, jako jsou elektrokola a skútry. Tyto dopravní prostředky se začaly masivně prodávat před zhruba 5 lety a nyní začnou baterií z této vlny také dosluhovat.
Úvodní foto: Pixabay