
Spalováky přišly o poslední výhodu. BYD představil nabíječku, která „tankuje“ rychlostí benzínky
Čínská společnost BYD v posledních několika letech válcuje jakoukoliv konkurenci. Teď přišla s něčím, co může její dominanci v elektromobilitě ještě posílit.

Tomáš Vondra
22. 3. 2025
BYD v polovině března představila novou platformu pro elektromobily, která podle jejího vyjádření umožní nabít auta na baterky stejně rychle, jako trvá natankování benzinu. Společnost současně poprvé oznámila, že vybuduje po celé Číně síť nabíjecích stanic, uvedla agentura Reuters.
Jde o přelom, právě delší doba „tankování“ elektromobilů je hlavní brzdou toho, proč se zatím nerozšířily tak, jak mohly. Úmyslně nepíšeme o ceně, protože ceny čínských automobilů s elektrickým pohonem už jsou na úrovni evropských aut s klasickým pohonem.
Nově „super e-platforma“, jak ji BYD označuje, by měla podle svého výrobce schopná dosáhnout maximálního nabíjecího výkonu až 1000 kilowattů. Toto číslo nemusí nutně říkat, jaký je to přelom. Takže to zásadní: automobilům, které ji budou využívat, umožní po pěti minutách nabíjení ujet až 400 kilometrů.
Odbornou veřejnost o této novince informoval zakladatel společnosti Wang Čchuan-fu na akci v sídle společnosti v Šen-čenu. Nabíjecí výkon 1000 kW je skoro třikrát větší než u největší konkurence, tedy u supernabíječek společnosti Tesla. Jejich nejnovější verze nabízí rychlost nabíjení „pouhých“ 350 kW. A vzhledem k finančním problémům americké značky není jisté, jestli bude moci čínskou konkurenci vůbec dohnat, nebo dokonce překonat. Muskova firma zatím o žádném přelomovém řešení, které by mohla mít hotové v dohledné době, neinformovala.
Komfort
Technologie rychlého nabíjení se považuje za důležitou k většímu rozšíření elektromobilů, protože pomáhá uklidnit obavy řidičů, aby nabití jejich vozu netrvalo příliš dlouho.
„Abychom úplně vyřešili obavy našich uživatelů z délky nabíjení, sledujeme cíl, aby doba nabíjení elektromobilů byla stejně krátká jako doba tankování benzinových vozů,“ řekl Wang. Podle něj je to poprvé, kdy se podařilo při nabíjení dosáhnout výkonu v řádu megawattu.
„Nová nabíjecí architektura bude zpočátku k dispozici ve dvou nových elektromobilech - sedanu Han L a SUV Tang L. BYD také plánuje v celé Číně více než 4000 ultrarychlých nabíjecích stojanů, které budou kompatibilní s novou platformou. Časový rámec ani výši investice do nabíjecích stanic firma nezveřejnila,“ uvádí agentura Reuters.
Trh
Majitelé elektromobilů BYD v současnosti při nabíjení spoléhají převážně na zařízení jiných výrobců nebo na veřejné nabíjecí stanice provozované třetími stranami. Americká Tesla nabízí v Číně své dobíjecí stanice od roku 2014. Několik let intenzivně investují a budují nabíjecí zařízení také menší čínští konkurenti BYD, jako jsou Nio, Li Auto, Xpeng a Zeekr.
Dobíjecí stanice a jejich infrastruktura stojí poněkud bokem zájmu, elegantní elektromobily jsou na pohled zajímavějším tématem. Ale právě funkční infrastruktura bude podle řady analytiků tím, co rozhodne, jestli se svět vydá spíše cestou spalování fosilních paliv – anebo přejde na elektromobilitu.
Velikost čínského trhu naznačuje, že jestli tato supervelmoc v přechodu na obnovitelné zdroje uspěje, mohlo by to výrazně otřást scénáři vývoje globálních emisí skleníkových plynů – samozřejmě pokud se také elektřina pro pohon automobilů a autobusů bude vyrábět z obnovitelných zdrojů, a nejen pouhým spalováním uhlí.
Úvodní foto: Harvey Bold, CC BY 4.0