Tesla může v Německu balit kufry. 94 procent Němců říká, že si ji už nekoupí

Hajlování a omlouvání válečných zločinců vyjde Elona Muska nejspíš pěkně draho. Ostatní automobilky naopak mohou čekat žně, evropský trh s elektromobily totiž jinak roste.

Ondřej Novák

17. 3. 2025

Tesla to v Německu nemá lehké. Nedávný průzkum mezi více než 100 000 Němci ukázal, že drtivá většina – celých 94 % – už nemá v plánu si Teslu koupit. A čísla z prodejů tomu odpovídají: v roce 2024 firma zaznamenala propad o 41 %, přestože celkový trh s elektromobily v zemi rostl o 27 %. A rok 2025? Ten začal ještě hůř – jen za první dva měsíce se prodeje Tesly propadly o dalších 70 % oproti loňsku. Upozorňuje na to například server Electrek.

Důvodů je několik, ale hlavní roli hrají zhoršující se image značky a kroky samotného Elona Muska. Šéf Tesly, který je známý svými kontroverzními výroky na sociálních sítích, se v Německu pustil do politiky a podporuje krajně pravicovou stranu AfD. To mnoho Němců pobouřilo a zdá se, že jeho názory teď škodí i Tesle.

Ale nejde jen o Muskovy politické eskapády. Tesla v Evropě čelí také sílící konkurenci. Německé automobilky jako Volkswagen, BMW nebo Mercedes představují nové, stále lepší elektromobily, a k tomu se na scéně čím dál víc prosazují i čínské značky, které nabízejí srovnatelnou kvalitu za nižší cenu. Model Y, který byl dříve bestsellerem, už zkrátka netáhne jako dřív.

Nejen Němci mají Muska plné zuby

Aby toho nebylo málo, Tesla se nepotýká s problémy jen v Německu. Jak upozorňuje The Guardian, v lednu 2025 zaznamenala pokles prodejů v celé Evropě o 45 % oproti stejnému období loni. Tržní podíl společnosti spadl z 1,8 % na pouhé 1 %. Mezitím čínské značky jako BYD a SAIC Motor rostou raketovým tempem a Tesla se na některých trzích začíná propadat až za ně.

A co Musk dělá, aby situaci zvrátil? No… zdá se, že místo řešení byznysu raději tráví čas na sociálních sítích a podporuje Donalda Trumpa nebo útočí na své kritiky.

Situace už začínají využívat další výrobci elektromobilů, kteří si chtějí ukousnout co nejvíc z koláče dřívější jedničky ve výrobě aut na baterky. Například korejská KIA spustila kampaň s heslem Koupil jsem to poté, co se Elon zbláznil.

Tesla má v Evropě před sebou velkou výzvu. Lidé mají na výběr více možností než kdy dřív, a pokud je od Tesly odradí nejen silná konkurence, ale i nevyzpytatelné chování jejího šéfa, firma může přijít o klíčový trh.

Musk si vždy zakládal na tom, že Tesla je inovátorem a lídrem v elektromobilitě. Pokud ale nezmění přístup, možná se brzy dočkáme doby, kdy Teslu v Evropě převálcují tradiční automobilky i noví hráči z Asie.

Úvodní foto: KIA Norway