Bude nás v noci pronásledovat obří tvář Donalda Trumpa nebo logo Pepsi? Astronomové varují před kosmickou reklamou

Technologické možnosti 21. století umožnují vytvářet obří reklamní plochy přímo na oběžné dráze Země. Astronomové žádají zákaz jakýchkoliv takových plánů.

Tomáš Vondra

7. 3. 2025

„Nechceme reklamu ve vesmíru!“ žádají astronomové v prohlášení, které reaguje na záměry soukromých společností umístit v okolí Země obří reklamní plochy.

Na začátek je nutné říct, že neexistuje žádný komerční projekt, který by chtěl teď realizovat kosmickou reklamu. Zatím. Existují ale záměry, které přesně o tom uvažují. A tak se vědci snaží proti tomuto plánu zakročit včas – překazit ho hned v zárodku.

Na konci roku 2024 přijala Americká astronomická společnost prohlášení, ve kterém odsoudila vesmírné aktivity, jež mohou narušit poznávání kosmu. Uvedla mezi nimi například rozšiřování konstelací satelitů (jako je například Muskův Starlink), ale také kosmický odpad a stále silnější elektromagnetické rušení. A také možnost, že by na nízké oběžné dráze mohly vzniknout obří billboardy, které by miliardám lidí dole na planetě zobrazovaly reklamu.

„Americká astronomická společnost zastává názor, že rušivá vesmírná reklama by měla být zakázána příslušnou mezinárodní úmluvou, smlouvou nebo zákonem,“ uvedli autoři tohoto prohlášení.

Regulace existuje, ale…

Spojené státy americké už mají něco takového zakázané. Omezil to již před několika lety Kongres, když se první takové nápady objevily s tím, když SpaceX miliardáře Elona Muska zlevnila lety na orbitu. Omezení se týká takových reklam, „které je člověk na povrchu Země schopen rozpoznat bez pomoci dalekohledu nebo jiného technologického zařízení“.

To je samozřejmě velmi účinný nástroj, ale platí jen pro Spojené státy, další země se jím pochopitelně řídit nemusí – a jak se zdá, ani to neplánují. Konkrétně se to týká dvou ruských společnosti, které už uvažují o vypuštění reklam do kosmu. Firmy Avant Space a StartRocket mají plány, jak to udělat a dokonce už začaly jednat s komerčními partnery, kteří by měli zájem o to, aby jejich reklamu viděli všichni klienti na severní polokouli.

Podle odborného webu SpaceNews už měly dokonce ruská dceřiná společnost PepsiCo a StartRocket uzavřenou smlouvu o propagaci nápoje z vesmíru. Po průzkumných testech od tohoto plánu odstoupily, aniž by ho dotáhly do konce; ukazuje to nicméně, že komerční korporace v zemích bez regulace berou tento nápad vážně. A není tedy vyloučené, že něco podobného už neplánují například firmy v Indii nebo Číně, kde nejsou žádné takové regulace, ale přitom obě země disponují technologií, která by to dokázala.

A samozřejmě zde existují také obavy z politické reklamy: Pokud by nějaký významný politik, který je právě u moci, platná nařízení zrušil, mohl by v příštích volbách využít jako svou reklamu okolí planety, aniž by mu v tom mohl kdokoliv zabránit.

Technologie kosmické reklamy není složitá

Reklamy na nízké oběžné dráze Země by fungovaly podobně jako velkolepé lety rojů dronů, které stále častěji nahrazují ohňostroje. Zatím hlavně v Číně, ale experimentuje se s nimi také v Evropě.

Americká televizní stanice NBC News se dostala k plánům společnosti StartRocket. Ty ukazují sestavu satelitů, které by nesly desetimetrové plachty. Každá z nich by tvořila jeden pixel obrazu, jenž by nesl reklamní poselství: logo společnosti, tvář politika nebo jednoduchý text.

Plachty by se daly natáčet, takže by stačilo, aby se jednotlivé družice správně natočily směrem ke Slunci – a odraz by vytvořil správnou barvu daného „pixelu“.

V podstatě by to připomínalo slavné Muskovy vláčky: tedy soustavy družíc Starlink, které se vypouštějí do kosmu ve velkém množství najednou a jsou dobře vidět na noční obloze ještě několik dní po jejich umístění na oběžné dráze.

Proč se toho bát

Už Starlinky se staly nepříteli astronomů, kterým narušují pozorování kosmu. Zabraňují pozorování, narušují snímky a vědci musejí přijímat složitá a náročná opatření, kterými tyto stopy Muskových družic kompenzují.

Reklamní bannery by byly mnohem větší, mnohem trvalejší a tedy bylo logicky i mnohem víc bránily pohledu do kosmu. Není to jen problém vědy, ale i bezpečnosti. Tyto plochy by totiž mohly například zabránit včasnému odhalení nebezpečného asteroidu, který míří k Zemi…

NASA proto na konci loňského roku vyzvala OSN, aby našla cestu, jak takovému chování zabránit. Po nástupu Donalda Trumpa do prezidentské funkce a vzhledem k řadě personálních změn v NASA i obecné snaze této administrativy o deregulaci všech oblastí veřejného života ale není jasné, zda se podaří něčeho takového dosáhnout.

Anebo nastane pravý opak, Spojené státy z rezoluce vycouvají a za pět let bude na planetu shlížet obří laskavá tvář Donalda Trumpa…

Úvodní foto: StartRocket