
Přehledně: Finální hlasování o Lex OZE III se blíží. O čem budou poslanci rozhodovat?
Rozhodující hlasování o konečné podobně Lex OZE III, který Sněmovně vrátila s připomínkami horní komora Parlamentu, se posunulo na březen.

Pavel Baroch
25. 2. 2025
Velká politická hra o konečnou podobu novely energetického zákona označované jako Lex OZE III se možná blíží do finiše. Předloha je klíčová pro zavedení akumulace a agregace flexibility do české energetiky. Jenže poté, co Poslanecká sněmovna přijala pozměňovací návrh ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS), se o konečnou podobu předlohy rozpoutal usilovný souboj s nejasným koncem.
A to trvá i poté, co novelu s výhradami vrátil Senát do dolní komory Parlamentu. Paradoxně teď vzniká situace, kdy by Stanjurův přílepek, proti němuž se zvedla vlna kritiky nejen ze solárního sektoru, ale i od mnoha zákonodárců, mohl být „vyškrtnut“ pomocí jiného přílepku, který se týká omezení stavebních pravidel v Praze, Brně a Ostravě.
Připomeňme, že Stanjurův přílepek zavádí individuální kontroly 2800 solárních elektráren z let 2009 a 2010, které mají prověřit ziskovost elektráren. Tedy jestli se instalace, které mají státem garantovanou provozní podporu, nedostávají na vládou dodatečně stanovenou maximální výši ročního zisku. O tom, co by to znamenalo, jsme psali ZDE. Proti tomu se ale postavil Senát – více ZDE.
O co jde Praze, Brnu a Ostravě
Do této politické hry nyní vstoupil zmiňovaný přílepek, který se týká stavebních předpisů tří velkých měst. Sněmovna totiž „nenápadně“ schválila také pozměňovací návrh, který významně omezuje pravomoci Prahy, Brna a Ostravy, které mají vlastní stavební předpisy. Přílepek například znemožňuje koordinovat výsadbu stromů s budováním sítí technické infrastruktury.
„Je důležité, aby velká města, kde se soustřeďuje největší koncentrace stavění a je zde největší latentní konflikt mezi veřejným prostorem, zelení a sítěmi, určovala a koordinovala tyto úkony. Není možné, aby je separátně řešili jednotliví správci sítí, a pokud se toto nepodaří ošetřit, hrozí do budoucna velký rozkol,“ uvedl Petr Hlaváček (za STAN), náměstek pražského primátora pro územní a strategický rozvoj.
„Pokud by prošel nezodpovědný přílepek k zákonu, znamenalo by to návrat o deset až patnáct let zpět a ohrožení projektů, které zlepšují kvalitu života Pražanů. Praha ukazuje, že spolupráce s provozovateli sítí funguje, a její přístup inspiruje i další města jako Brno či Ostravu. Proto bychom si neměli nechat diktovat, jak má naše město vypadat, a měli bychom chránit dlouhodobě připravované projekty, které přinášejí zeleň a kvalitu do našich ulic,“ dodal Tomáš Portlík, předseda pražského zastupitelského klubu SPOLU.
A přidala se rovněž brněnská primátorka Markéta Vaňková: „Schválení této novely by mohlo zásadně ohrozit udržitelný rozvoj velkých měst, zejména v oblasti plánování veřejných prostranství, dopravní infrastruktury a opatření proti přehřívání. Pokud bychom totiž přišli o možnost stanovovat vlastní stavební regulace, výrazně by se omezila výsadba nových stromů ve veřejném prostoru, neboť by se musela přizpůsobit pouze zbytkovým místům, kde by nebránila technické infrastruktuře.“
Volání po odstranění přílepku vyslyšel Senát, který ho navrhnul zrušit. „Územní požadavky, jak se mají sítě skládat v ulicích, jsou pro velká města zásadní,“ řekl senátor Martin Bednář (ANO), jeden z předkladatelů pozměňovacího návrhu, který „stavební“ přílepek ruší. „Pozměňovacím návrhem, který s námi, s městy, nebyl diskutován, a s původní úpravou vládního návrhu nijak nesouvisí, by nám bylo toto znemožněno,“ dodal Bednář, který je současně starostou městského obvodu Ostrava-Jih.
V následném hlasování na konci ledna zvedlo ruku pro zrušení „stavebního“ přílepku všech 65 přítomných členů horní komory. A právě tento senátní návrh nyní může pomoci k tomu, aby byl zrušen rovněž Stanjurův přílepek o individuálních kontrolách provozovatelů fotovoltaických elektráren z let 2009 a 2010.
Nečitelná situace ve Sněmovně
Až bude na březnové schůzi dolní komora znovu hlasovat o vrácené Lex OZE III, má podle jednacího řádu jen omezené možnosti, jak může o předloze, kterou horní komora vrátila s připomínkami, rozhodnout: pozměňovací návrhy Senátu může buď všechny odsouhlasit, nebo všechny zamítnout. Není možné si z nich vybrat ty, které se poslancům „líbí“, ty odsouhlasit, a ostatní zamítnout.
Existuje přitom poměrně velký tlak na to, aby poslanci senátní zrušení „stavebního“ přílepku posvětili – právě od dotčených měst, ale i od mnohých zákonodárců. Vedení Prahy dokonce v polovině února poslala dopis, v němž je vyzývá právě k tomuto rozhodnutí. „Věřím, že poslanci a poslankyně vyslyší naše výtky a vypustí ze zákona tuto nežádoucí změnu,“ uvedl například už citovaný náměstek pražského primátora Petr Hlaváček.
Pokud poslanci výzvu Prahy a dalších měst vyslyší, odsouhlasí současně zrušení Stanjurova přílepku o individuálních kontrolách solárníků. Jenže vedle tohoto tlaku existuje také tlak na to, aby Sněmovna zrušila senátní veto Stanjurova přílepku – tím by ale současně zůstala v platnosti stavební omezení velkých měst.
K přehlasování Senátu je zapotřebí nadpoloviční počet všech poslanců. Vzhledem k tomu, že situace v dolní komoře Parlamentu ohledně senátní verze Lex OZE III je poměrně nečitelná, není zatím jasné, jestli se koalici podaří sehnat požadovaných 101 poslanců.
Ilustrační foto: PSP ČR