Zaklekávání na bioplynky skončí, poslanci nelogickou praxi utnuli v Lex OZE III
Rozhodnutí sněmovny teď musí ještě schválit Senát. Potvrdit musí také sjednocení provozní podpory pro bioplynové stanice uvedené do provozu v roce 2013.
Pavel Baroch
16. 12. 2024
Poslanci sice v novele energetického zákona označovaného jako Lex OZE III schválili přílepky ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS), které mohou negativně otřást sektorem obnovitelných zdrojů a především fotovoltaických elektráren, jiné pozměňovací návrhy naopak zelené energetice významně pomohly. Týká se to například bioplynových stanic.
Na dobré cestě je především vyřešení dlouhodobého sporu o zdaňování takzvaného bioplynového tepla. Celní správa totiž v některých krajích vybírá od bioplynových stanic daň ze zhruba poloviny bioplynu, který pak slouží k výrobě elektřiny, ale také tepla. A zatímco „bioplynová elektřina“ zdaněná není, „bioplynové teplo“ celníci v některých regionech zdaňují.
Farmáři musí platit několik stovek tisíc korun ročně. „Není to pro ně zanedbatelná částka,“ upozornil pro Obnovitelně.cz právník Luděk Šikola z kanceláře Doucha Šikola advokáti, která zastupuje zdaněné farmáře. Majitelé bioplynek i zástupci sdružení CZ Biom to totiž pokládají za chybný výklad zákona a dokonce kvůli tomu vedou několik soudních sporů. Soudy nižší instance zatím sice daly za pravdu Celní správě, ale kauzu ještě posoudí Nejvyšší správní soud.
„Náš postup potvrdily správní soudy prozatím v pěti případech, zatímco názor odpůrců v nula případech. Soudy shledávají postup, právní názor a závěry Celní správy za bezvadné, logické, konzistentní a souladné s právním řádem a ústavním pořádkem. Jelikož jsou všichni nám známí žalobci zastupováni stejnou advokátní kanceláří, která taktéž zastupuje sdružení CZ Biom, jsou rozsudky v této věci webu Obnovitelně.cz, předpokládáme, známy,“ sdělila mluvčí Celní správy Hana Prudičová.
„Správní soudy uvedly, že podle právní úpravy platné od 1. 1. 2021 není v zákoně žádné jednoznačné ustanovení, které osvobozuje od daně bioplyn spotřebovaný na teplo, které vzniká v bioplynových stanicích při výrobě elektřiny. Osvobození pro plyn použitý k samotné výrobě elektřiny nepovažovaly krajské soudy za dostačující. Je proto dobře, že zákonodárce, který je ostatně podle ústavního pořádku primárně kompetentní k utváření daňové politiky státu, udělá v této věci od příštího roku jasno,“ oponuje Luděk Šikola.
Zdaněný Farmář roku
Jedním z majitelů bioplynové stanice, který musí daň nově platit, je Farma Basařovi. Hospodaří v Podkrkonoší a v roce 2022 dokonce získala prestižní ocenění Farma roku (o jejich úspěchu jsme předloni informovali i na Obnovitelně.cz). „Zdanění tepla z obnovitelných zdrojů je možná světový unikát,“ řekl Obnovitelně.cz Jan Basař, jeden z bratrů farmářů.
Původně psali do příslušné daňové kolonky nulu, ale když jim Celní správa začala vedle doplatku na dani účtovat i penále, raději se na doporučení CZ Biom podvolili a všechno uhradili – aby se coby dlužníci státu nedostali do ještě větších potíží s úřady. Nyní hledají možnost, jak zaplacené peníze dostat nazpátek. Dohromady to jsou desítky tisíc korun. „To bychom ty peníze raději někomu dali ve výplatě,“ konstatoval Jan Basař.
Pozměňovací návrh, který už schválili poslanci, ale nejednoznačný výklad vyjasňuje. Jednoznačně stanoví, že veškerý bioplyn použitý při výrobě elektřiny – nezávisle na tom, zda výrobce využije vzniklé teplo – se považuje za použitý k výrobě elektřiny, a je tím pádem osvobozen od daně podle příslušného zákona. „Samozřejmě jsme s tím spokojeni,“ sdělil Obnovitelně.cz předseda CZ Biom Jan Habart.
Poslaneckou verzi ale nyní musí ještě schválit Senát. Celní správa se k projednávané legislativní úpravě odmítla vyjádřit s odůvodněním, že jí to nepřísluší. „Celní správa je toliko správcem daně, který vykonává správu daně dle platných právních předpisů,“ poznamenala mluvčí Prudičová.
Problém roku 2013
Další právní úprava v Lex OZE III, pro niž už většina poslanců zvedla ruku, se týká bioplynových stanic vybudovaných v roce 2013. Tehdejší Energetický regulační úřad (ERÚ) pod předsednictvím Aleny Vitáskové totiž změnil metodiku stanovení provozní podpory elektřiny, která vedla ke snížení provozní podpory pro zdroje uvedené do provozu právě v tomto roce.
„Stanovení provozní podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů energie bylo do roku 2012 počítáno pomocí diskontované doby návratnosti, která uvažuje s přiměřeným zhodnocením kapitálu, zatímco pro rok 2013 kalkuloval ERÚ pouze při stanovení výše podpory s prostou dobou návratnosti bez zhodnocení kapitálu,“ uvedl místopředseda zemědělského výboru Karel Smetana (KDU-ČSL) v odůvodnění svého pozměňovacího návrhu.
Snížení provozní podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů energie bylo sice částečně kompenzováno dodatkovou platbou kombinované výroby elektřiny a tepla, takzvaným zeleným bonusem. Jenže od roku 2023 se přístup ERÚ opět změnil a dodatkový zelený bonus už nestanoví.
„Dotčení výrobci se tak ocitají ve velkých ekonomických problémech,“ upozornil poslanec Smetana, podle něhož se provozovatelé „dostávají do stavu, kdy by za dobu životnosti výroben elektřiny měli dosahovat diskontu (IRR) ve výši jednoho až dvou procent, tedy hodnoty výnosu, který ani neumožňuje pokrývat náklady na financování projektu.“
Poslanec dodal, že by výrobci mohli mít časem problém zajistit dodávky tepla, k nimž byli motivováni zeleným bonusem. „Jsou tak ohroženy dodávky tepla pro obce, produkční skleníky, chovy hospodářských zvířat a tak dále,“ varoval Karel Smetana.
Pozměňovací návrh proto sjednocuje výši provozní podpory pro zdroje uvedené do provozu před rokem 2013 a pro období roku 2013, aby byla pro všechny skupiny stejná, a to za použití takzvané diskontované návratnosti, která je běžná u investičních akcí.
Úvodní foto: Farma Basařovi
Aktualizace 16.12.: Doplnili jsme ještě vyjádření Luďka Šikoly k soudním sporům, na které poukazuje Celní správa