Pražská čtvrť Suchdol se nevzdává, proti nové ranveji na ruzyňském letišti se chce opět bránit u soudu
Začalo územní řízení na paralelní dráhu na Letišti Praha. Klimatická hnutí varují před nárůstem emisí, okolní obyvatelé se bojí nadměrného hluku, radnice v pražské čtvrti Suchdol se chystá obrátit na soud.
Pavel Baroch
14. 11. 2024
Více letadel, více cestujících, více vydělaných peněz, ale také více obyvatel zasažených hlukem a více emisí ze spalovaného leteckého paliva. Vedení Letiště Václava Havla, jejímž stoprocentním majitelem je stát zastoupený ministerstev financí, se ani po dlouhých letech průtahů nevzdává plánů na výstavbu nové přistávací dráhy, která posune letecký provoz u české metropole o 1,6 kilometru blíže k Praze.
Teď začalo územní řízení, které může novou ranvej více posunout od papírového projektu k výstavbě. Plány dlouhodobě kritizují nevládní organizace, ale také pražská čtvrť Suchdol a další instituce.
„Rozšiřování letiště vidím jako projekt odporující klimatickým závazkům hlavního města Prahy a přímo v rozporu se snahou snížit emise skleníkových plynů o 55 procent do roku 2030. Měli bychom jít ve stopách dalších zemí, které se staví čelem ke klimatické krizi a rozhodují se nerozšiřovat svá letiště, jako například Francie,“ řekla Valentýna Heřmánek z organizace Arnika.
Připomněla rozhodnutí z února 2021, kdy Francie podle agentury Reuters zrušila velké rozšíření hlavního pařížského letiště Charles de Gaulle ve výši 9 miliard eur s odvoláním na klimatické cíle a širší ekologické obavy. Vláda požádala provozovatele Aeroports de Paris, aby upustil od „zastaralého projektu, který již nebyl v souladu s politikou životního prostředí“.
Arnika uvedla, že rozšíření pražského Letiště Václava Havla má zvýšit počet přepravených cestujících na více než 21 milionů ročně, přičemž nová dráha umožní případný další výrazný nárůst. Pro lepší představu: Letos letiště předpokládá, že odbaví 16,2 milionu pasažérů a příští rok překoná dosavadní rekord z posledního předcovidového roku 2019, kdy ruzyňskou halou prošlo 17,8 milionu pasažérů.
„Letecká doprava je přitom jedním z odvětví, které výrazně přispívá k produkci skleníkových plynů. Podle prognóz Evropské environmentální agentury bude v roce 2050 letecká doprava zodpovědná za 22 procent celosvětových emisí oxidu uhličitého,“ konstatovala Arnika.
Hlavní město (ne)souhlasí
Pozoruhodným názorovým vývojem na plánovanou přistávací dráhu prošlo vedení hlavního města. Už v roce 2020 pochybnosti o ranveji vyjádřil tehdejší pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Upozornil na problém overturismu, tedy přetížení vybraných míst záplavou turistů, s níž se už nyní potýkají například Benátky, Barcelona a další vyhledávané cíle. A k němuž má centrum Prahy taky nakročeno.
„Další paralelní dráha by umožnila navýšit kapacitu letiště až na 30 milionů cestujících. Praha už ale není schopná pojmout více turistů a naopak se musíme intenzivně věnovat negativním efektům overtourismu, jako je například neregulované Airbnb, zvyšující se ceny bydlení, zamoření veřejného prostoru vizuálním smogem a podobně,“ uvedl před čtyřmi lety Hřib. Současně dodal, že státní investice desítek miliard korun na zvyšování kapacity letiště včetně stavby nové ranveje by bylo vhodné směřovat spíše do vysokorychlostní železnice.
Další členové pražské rady zase upozorňovali na to, že by nová dráha znamenala hlukovou zátěž pro další desítky tisíc lidí včetně České zemědělské univerzity v pražském Suchdolu nebo zoologické zahrady v Troji. Různé studie potvrzují, že dlouhodobý pobyt v hlučném prostředí může vyvolávat, případně prohlubovat i různé civilizační choroby včetně vysokého tlaku nebo cukrovky. Rada dokonce přijala usnesení, podle něhož s výstavbou nové dráhy nesouhlasí.
Jenže zastupitelé nakonec radní „porazili“ a se stavbou ranveje souhlasili – včetně potřebné změny územního plánu. K opozičním poslancům za ODS a ANO se tehdy přidali zástupci koaliční TOP 09. Ostatně návrh na podporu ranveje před čtyřmi lety předložil náměstek primátora Petr Hlaváček (dříve TOP 09, teď STAN). Proti byli Piráti, Praha Sobě a STAN.
Tehdejší jednání pražského zastupitelstva bylo poměrně dramatické a negativně se k plánu na novou dráhu vyjádřili nejen starostové postižených čtvrtí Nebušic a Suchdola, ale i zástupci České zemědělské univerzity, Akademie věd nebo ředitel pražské zoologické zahrady Miroslav Bobek.
Zastupitelé současně odhlasovali připomínky ke stavbě nové ranveje, z nichž vedení Prahy vycházelo při podání námitek k nynějšímu územnímu řízení. Patří mezi ně například zrušení nočního provozu po dostavbě nové ranveje, urychlená stavba železnice na letiště, dodání dalších technických podkladů nebo propojení s podmínkami v hodnocení EIA.
Někdejší pražský primátor a současný náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib uvedl, že jeho postoj k paralelní dráze se nijak nezměnil, i když vnímá argumenty obou stran. „Stále zdůrazňuji, že před další záplavou turistů potřebujeme nejprve vyřešit například neregulované Airbnb, které nám tu zdražuje a znehodnocuje bydlení pro místní. Stejně tak zdůrazňuji, že státní investice ve výši desítek miliard by bylo vhodné směřovat spíše do vysokorychlostní železnice, která by mohla Praze reálně pomoci třeba i s dostupností bydlení, protože by se snížil tlak na bydlení přímo v Praze,“ řekl Obnovitelně.cz Hřib.
Dodal, že o tématu se hojně diskutovalo v koalici na pražském magistrátu především v minulém volebním období. „Pro podmínky schválené zastupitelstvem v minulém volebním období klub Pirátů nehlasoval,“ zdůraznil Hřib.
Podle politického a kulturního geografa Jana Harudy by se stát měl více zaměřit na potenciál regionálních letišt. „Místo toho, abychom rozšířili lety i do krajských měst, kde jsou také letiště, plánujeme za miliardy korun rozšířit letiště v Praze. A až pak přemýšlíme, jak dostat turisty z hlavního města do dalších regionů. Kdyby turisté přiletěli na krajská letiště, mělo by to vliv i na regionální ekonomiku. Z Prahy se však turistům špatně odjíždí,“ řekl Obnovitelně.cz Haruda.
Další práce pro soud?
Své odmítavé stanovisko k nové dráze ani po letech nezměnilo vedení pražské části Suchdol na severozápadě metropole, nad nímž by měla letadla létat. Tamní starosta Petr Hejl (Sdružení občanů Suchdola) je připravený se bránit i soudní cestou. „V tuto chvíli ale k soudu ještě jít nemůžeme,“ řekl Obnovitelně.cz.
Napřed musí skončit územní řízení, u něhož se podle Hejla nedá očekávat, že by byl stavební úřad „za hrdinu“ a vydal záporné rozhodnutí. Pak ještě musí následovat odvolání a teprve po jeho zamítnutí může Suchdol k soudu. Tamní vedení chce současně zažalovat kladné stanovisko EIA, protože ho považuje za zastaralé a neodpovídající novým podmínkám.
Dokument byl vydán v roce 2011, přičemž posuzovací proces začal už v roce 2005. Souhlasné stanovisko podmínilo ministerstvo životního prostředí splněním více než 70 podmínek, mezi nimi například monitorování hlukovou zátěž v okolí, dodržování příletové a odletové tratě nebo měření imisí. Zásadní podmínkou je pak uzavření provozu mezi půlnocí a půl šestou ráno.
Platnost EIA bylo dvakrát prodlouženo, naposledy loni, což suchdolský starosta Hejl ostře kritizuje. Tvrdí, že za dvacet let se podmínky zásadně změnily, například přibylo obyvatel nebo se zvýšil průměrný počet cestujících v letadlech. Ministerstvo ale tvrdí, že žádost o další prodloužení zkoumalo více než dva roky a letiště muselo některé podklady doplnit. Nakonec ale konstatovalo, že „nedošlo ke změnám podmínek v dotčeném území nebo poznatků a metod posuzování, v jejichž důsledku by záměr mohl mít dosud neposouzené významné vlivy na životní prostředí“. EIA tak nově platí až do konce října 2026.
Suchdol už má se soudní žalobou proti nové ranveji v Ruzyni zkušenosti, když napadla aktualizaci Zásad územního rozvoje Středočeského kraje z dubna 2018, která vymezovala plochu pro novou ranvej. Krajský soud v Praze přitom městským částem Suchdol a Nebušice (a jednomu místnímu obyvateli) vyhověl a příslušnou část aktualizace zrušil. O tři roky později ale Nejvyšší správní soud rozhodnutí pražského soudu zrušil a příprava stavby nové dráhy mohla pokračovat.
Letiště Praha tvrdí, že současný dráhový systém se téměř nezměnil od šedesátých let minulého století. „V období provozních špiček tak už nepostačuje a bez dalšího rozšíření bude hlavní překážkou očekávanému růstu civilní letecké dopravy,“ tvrdí vedení letiště, podle něhož se už tehdy počítalo s případným vybudováním paralelní dráhy.
„Zájem cestujících o Prahu i Českou republiku neustává a letiště i do budoucna očekává, že počet odbavených cestujících a letadel poroste. Rostoucí poptávku cestujících po letecké dopravě umožní nadále uspokojovat až plánovaná paralelní dráha,“ sdělilo letiště, podle něhož nová ranvej umožní efektivnější a k životnímu prostředí šetrnější provoz na dvou souběžných drahách, když jedna má sloužit ke startům a druhá k přistávání.
Vybudování a následní zprovoznění nové dráhy také podle letiště podpoří zaměstnanost v regionu Prahy a Středočeského kraje a přispěje do veřejných rozpočtů.
Úvodní foto: Letiště Praha