Obří výhoda elektromobilů: Tesla zvládla 70 tisíc kilometrů bez servisu, ušetřil jsem 110 tisíc korun, říká majitel

Servis navíc nebyl ani potřeba, v autě stačilo jen doplňovat vodu do ostřikovačů. A dojezdová úzkost? Prý nesmysl, na cestu domů nabijete všude.

Majitel Tesly Y Long Range Jiří Střelec je jedním ze spokojených zákazníků americké automobilky. Ročně ušetří až 110 tisíc za provoz auta, na servisní prohlídce byl zatím jednou, spíše z pocitu povinnosti. Auto si může otevřít i na dálku, dobíjí ze solárů nebo při spotových cenách. V rozhovoru pro Obnovitelně.cz sdílel své poznatky.

Tesla Model Y byla loni nejprodávanějším vozem na světě, kdy s 1,22 miliony prodaných kusů po desítkách let sesadila z čela žebříčku vůz Toyota Corolla. Jde o pětimístné (v nové verzi volitelně až sedmimístné) elektrické SUV. Dojezd na jedno nabití dle normy WLTP činí 542 kilometrů. Americká automobilka Tesla nyní chystá modernizovanou verzi modelu Y s názvem Juniper.

Na svém LinkedInu jste sdílel poměrně velmi pozitivní zkušenosti s Teslou. Skutečně jste najel 70 tisíc kilometrů bez jediné zastávky v servisu?

Přesně tak. Do servisu jsem se stavil až při těch 70 tisících, a to ani nebyla nutnost tam zajet, autu nic nebylo. Po celou tu dobu, co ho mám, jsem nezaznamenal žádné problémy s bržděním, žádné hrkání, žádné problémy s nedoléháním dveří. Jediné, co jsem za celou dobu udělal, že jsem dolil vodu do ostřikovačů.

I proto jsem volal do servisu, když už jsem měl najeto 65 tisíc kilometrů a hodně blbý pocit, že jsem tam dlouho nebyl. Doposud jsem byl zvyklý jezdit tam každých třeba 15 až 20 tisíc kvůli výměně destiček, brzd, kotoučů, olejů…

Tak jsem se rozhodl tam raději zavolat, abych něco nepodcenil, přeci jen je to auto v záruce. A sami se divili, proč jim volám, když auto funguje. To byl šok. A že když je všechno v pořádku, tak že na kontrolu přece nemusím, ale ať ho tam přivezu, že ho tedy radši zkontrolují.

A našli něco?

Proběhlo to krásně. Přijel jsem tam, otevřel si Tesla aplikaci, potvrdil jsem, že je auto v servisu. A systém to podle lokace potvrdil, technikům i bez klíče dovolil auto otevřít, přejet si s ním do dílny a zpátky. Já si dal mezitím kafe, oni mi udělali kompletní diagnostiku a pak řekli, že je auto v pořádku.

Máte spočítané náklady na provoz?

Přímo ne, ale mám doma spotové ceny a hlídám si, kdy budu nabíjet. O víkendu, nebo když jsou záporné ceny, tak přesně v tu danou dobu nabíjím auto. Chci si teď pořizovat systém Loxone, který by to dokázal řídit sám.

Oproti předchozímu spalovacímu autu jsem za jediný rok ušetřil zhruba 110 tisíc korun, a to mám roční nájezd 45 tisíc kilometrů. Ale pravda, mám rodinný dům, fotovoltaiku a spotové ceny. Doma nabíjím ve více než 50 procentech případů. A to mi fotovoltaika samotná auto naplno obvykle nenabije, protože mám vysokou spotřebu rodinného domu.

Takže 110 tisíc úspora ročně a k tomu ještě úspora za servis.

Přesně tak. Při najetí 70 tisíc kilometrů už bych byl (s běžným autem) v servisu alespoň třikrát, možná čtyřikrát. Kontroly auta, výměna olejů a všeho, ušetříte alespoň 15 tisíc na každé. A to ještě beru v potaz spíše levnější auto, které nemá drahý servis. Také je to úspora času, pro mě doslova vytržený trn z paty, že nemusím jezdit na kontroly, že nemusím řešit několikrát ročně servis.

Zmiňoval jste záruku, do kdy platí?

Záruka u mé Tesly Y platí buď na pět let nebo do 80 tisíc, na baterii pak zvlášť 190 tisíc a osm let. I kdyby proto baterie vydržela jen těch osm let, finančně se vyplatí, protože ta roční úspora je tak veliká, že za tu dobu srazím cenu auta o milion. A jsem téměř na nule, protože jsem kupoval předváděčku, dostal jsem na ni nějakou slevu, jako podnikatel jsem si odečetl DPH a měl téměř nové auto za milion, který za těch osm–deset let provozu ušetřím. Předpokládám ale, že vydrží déle.

Ke spalováku už se tedy vracet nebudete…

To auto má i další přínosy než jen šetření peněz. Je neskutečně klidné. Neskutečně dobře se s ním jezdí. Krásné nájezdy do křižovatek, do kolon, vyjíždění z bočních ulic. Je úžasné, jak plynule jezdí a bez cukání. Je ideální i pro všechny amatéry, kterým stačí ovládat jen plynový pedál a budou jezdit lépe než mnoho zkušenějších řidičů ve starších autech.

Dojezd mám oficiálně 520 kilometrů, reálně je to 400, bohatě mi to stačí. Pravda, v zimě klesne i na 350, ale závisí také na tom, jak jezdím. Dlouhodobou spotřebu mám 17,8 kilowattů, takže to je krásné.

Nabíjení tedy zvládáte převážně doma ze sítě?

Ano, a také díky spotovým cenám. Ty jsou nejlepším rozhodnutím, které jsem udělal. Hodně analyzuji, jsem opatrný a dopředu si vše spočítám. Proto jsem se podíval na dlouhodobé trendy a řekl si, že je to pro mě dostatečně zajímavé. O víkendu jsem doma, 24 hodin dopředu vím, jaké budou ceny. Jde jen o to si vzpomenout, ťuknout do té aplikace a naplánovat nabíjení. Jestli mi to vezme celkem dvě minuty v pátek a dvě v sobotu?

Navíc jsem líný, nyní se domlouvám s jednou firmou, která by automaticky řídila právě dobíjení auta, baterky a využívala tepelné čerpadlo, když jsou nejnižší ceny na spotu.

Po roce a půl můžu říct, že mám lepší výsledky, než jsem sám čekal. Samozřejmě, může se to změnit. Někdy se také stane, že spotové ceny vyletí na dvojnásobek. Ale to se stane jen na pár hodin denně a většinou v ten moment není spotřeba domu či auta tak vysoká, aby mě to zruinovalo.

Je i nějaká stránka Tesly, se kterou jste nespokojený?

Je nezvyk řídit auto přes display, který musíte používat i jenom k tomu, abyste otevřeli přihrádku. Ale nakonec jsem zjistil, že kromě rádia, telefonu, navigace a ovládání klimatizace nic víc používat nepotřebujete.

Manželce ještě chybí čudlíky, raději by je mačkala, než využívala display. Osobně jsem měl obavy, že bude interiér příliš strohý. Například chybí budíky nad volantem, je to zvláštní. Ale ukázalo se, že mi to vůbec nevadí a dokonce se více věnuju silnici, když je tma. Oči totiž nic netáhne pod volant k budíkům jako dřív.

Jediná nepříjemná věc, která se mi stala, souvisí s aplikací. Přestal jsem úplně nosit klíče, protože všude tahám telefon. Když se blížím k autu, pozná mě, nastaví automaticky volant i sedačku, sednu a jedu. A když pak přijde manželka, auto načte její profil a přenastaví se pro ni. To je super.

Jenže jednoho dne mi aplikace spadla a do auta jsem se nemohl dostat. Karta na otvírání byla pochopitelně tam, kde nemá být, a to v autě. Ale stačilo zvednout telefon a zavolat manželce, která mi auto na dálku otevřela.

A co plánování dobíjení na delších cestách?

Ze začátku jsem hodně plánoval, protože jsem si sám nevěřil, že dojedu. Ale dnes už vím, kolik je všude nabíječek, a nemám s tím problém. Vím, že do Prahy dojedu vždy, a tam je tolik nabíječek, že i kdybych vážně hodně jezdil, stačí mi se někde krátce stavit a můžu jezdit dál.

Stejně totiž auto nenabíjím do plna, stačí mi ho nabít na cestu domů, kde dobiju zbytek. Mnoho lidí kritizuje, že nabíjení elektroauta žere moc času. To ale není pravda, smysl nabíjení na nabíječkách je jen dostat se domů. A když to mám domů sto kilometrů, stačí mi zastavit na nabíječce možná na pět, deset minut, víc ne.

S tím souvisí i hrozba uvíznutí v koloně. Reálně to auto nespotřebovává moc energie, nebojím se toho. Údajně, ale to jsem sám nikdy nezkoušel, také máte možnost zavolat na Teslu a oni vám z baterie uvolní ještě nějaký záložní výkon, kdybyste byli v podobné situaci. Ale to nevím.

Se kterými dalšími mýty se setkáváte?

Jestli je to auto skutečně ekologičtější. Když započtete výrobu auta i baterie. Osobně jsem četl studie, které to potvrzovaly i vyvracely, je to složitá tematika. Ale když si porovnáte, kolik let tu jezdí spalováky a kolik za tu dobu vyprodukovaly olověných baterií…

Ano, elektřinu čerpáme všichni stejnou bez ohledu na to, zda pochází z obnovitelných zdrojů, nebo z uhlí. Ale pro mě je zkrátka důležité i to, jestli smrdím na ulici a vytvářím spaliny, které pak vdechují mé děti, nebo jestli jedu autem, které čerpá energii jinde. Ať pochází z jakéhokoliv zdroje, není horší než rafinování ropy.

Úvodní foto: Pixabay