Plete si auto se vzducholodí? Trump straší své příznivce výbuchy vozů poháněných vodíkem

Když auto na vodík vybuchne, vlastní žena vás nepozná, prohlásil Trump na předvolebním setkání. Vodíkomobilů je přitom na silnicích minimum.

Ondřej Novák

18. 10. 2024

Zpochybňování zelených technologií je už tradiční součástí rétoriky amerického ex-prezidenta a aktuálního kandidáta republikánu Donalda Trumpa. Nyní se ale na předvolebním mítingu opřel dokonce i do technologie, která ani takzvaným „petrolheadům“ obvykle zas tolik nevadí (navíc šéf Tesly Elon Musk Trumpovi slíbil přispět desítky milionů dolarů na kampaň, takže elektromobilita už není pro republikány tak zásadní téma).

Na setkání ve městě Savannah v Georgii Trump prohlásil, že vodíková auta „jsou nová věc, která ale má jeden problém.“ A tento problém Trump vylíčil opravdu barvitě:

„Pokud to exploduje, jste k nepoznání. Zavolají vaši manželku: Mohla byste sem prosím přijít a podívat se a zjistit, zda je to váš manžel nebo ne? Protože to nepoznáme. A ona jde k nejbližšímu stromu, který je asi 100 yardů daleko, a říká, ne, je to jen krev, nic tam není,“ uvedl (s typickou dávnou zmatenosti) bývalý americký prezident, který se teď v listopadu pokusí opět dostat do Bílého domu.

Těžko říct, o jak aktuální problém se v případě voličů ze Savannah jedná. Nejbližší vodíkovou čerpací stanici mají totiž přes 3000 kilometrů daleko. V celých USA je navíc registrováno pouhých 18 tisíc FCEVs (aut s vodíkovým palivovým článkem), z nichž žádné zatím prokazatelně nevybuchlo výše uvedeným způsobem.

„Myslí si, že auta s palivovými články jsou Zeppeliny,“ reagují uživatelé sítě X pod zmíněným videem, a někteří dokonce ptají zda „je Trump na drogách?“. Faktem totiž je, že vodíková auta musí splňovat nejen běžná bezpečnostní opatření, jako ostatní vozy poháněné výbušnými fosilními palivy, ale podléhají navíc ještě striktním regulím právě kvůli vysokotlaké nádrži na vodík.

Může to vůbec vybuchnout?

Vzhledem k celosvětově velmi malému rozšíření aut na vodík neexistují ani seriózní statistiky, které by porovnaly rizika požárů tohoto typu pohonu s konkurenčními (a velmi bezpečnými) elektromobily či spalováky (které už tak bezpečné nejsou).

Samozřejmě pokud nějaký stroj využívá hořlavé palivo, vždy u něj existuje riziko požáru. Vodíkové nádrže v osobních FCEVs uchovávají plyn pod tlakem 700 barů, v nákladních vozech a autobusech pak pod tlakem 350 barů. Tento plyn navíc hoří bezbarvým plamenem o teplotě až 2 000 stupňů Celsia a zapaluje se samovolně při kontaktu se vzduchem. Nádrže jsou ale proto speciálně konstruovány tak, aby vydržely extrémní podmínky včetně těžkých dopravních nehod.

Vědci z technické univerzity v Grazu nicméně v této souvislosti volají po zavedení dodatečných bezpečnostních asistentů, které sníží riziko těžkých nehod v tunelech. Ve své studii totiž upozorňují, že tlaková vlna vyvolaná výbuchem vodíku může být v tunelu fatální na velkou vzdálenost. Riziko je podle nich sice minimálně, ale stát se to může.

Vodíkové nádrže chrání před explozí sofistikované ventily TPRD, které v případě nutnosti vypustí plyn směrem k zemi, aby vodík vyhořel v rámci možností co nejbezpečněji. Může se nicméně výjimečně stát, že ventil selže a dojde k výbuchu. Životu nebezpečná tlaková vlna pak může dorazit do vzdálenosti 30 metrů a ve vzdálenosti 300 metrů je riziko poškození zdraví.

Žádný takový výbuch se ale zatím nestal. Mediálně známý je pouze případ požáru závodní Toyoty Corolly, která využívala přímé vstřikování vodíku do spalovacího motoru, nikoliv pomocí palivového článku. Dále v Kalifornii shořel vodíkový autobus spolu s tankovací stanicí, když došlo k výbuchu během čerpání paliva.

Automobilka Hyundai také nedávno vyhlásila svolávací akci na své vodíkové modely Nexo kvůli riziku úniku paliva z nádrží. Společnost navíc vyzvala majitele 1600 těchto vozů v USA a v Kanadě, aby s auty dočasně parkovali venku.

Nicméně, spíše než absurdní strašení požáry dnes zatlouká hřebíčky do rakve vodíkových aut velmi vysoká cena vodíku. Cena na ujetý kilometr může být i několikrát vyšší než v případě benzínu a nafty. Ve srovnání s elektromobily pak vodíkové vozy prohrávají na plné čáře. Například u autobusů vychází jeden ujetý kilometr na vodík 2,3x dráž než na elektřinu.

Úvodní foto: Donald Trump s nápisem Klimapopírač; Zdroj: Unsplash