Drobný elektrický náklaďák přepraví až tunu nákladu, poslouží jaderné elektrárně Temelín

Po sto letech začlenil ČEZ do vozového parku užitkový elektromobil s korbou. Dojezd má na sto kilometrů, využíván bude především na drobnější zařízení a materiál.

Jsou přibližně stejně velké, mají podobné použití a stejný pohon. Jen je od sebe dělí jedno století. Řeč je o menších užitkových vozidlech s korbou poháněných elektřinou. Starší z nich energetici využívali už v roce 1923, kdy nákladní elektromobil sloužil k dopravě materiálu při výstavbě vodní elektrárny v pojizerském Spálově, která dodnes v rámci Skupiny ČEZ vyrábí bezemisní elektřinu. Po sto letech se malý užitkový elektromobil do služeb ČEZ vrátil. V jaderné elektrárně Temelín slouží k přepravě menších zařízení a materiálu.

Kabina pro dva lidi a korba o nosnosti až tisíc kilogramů. Tak vypadá elektromobil, který ČEZ nově zařadil do svého vozového parku. Po sto letech jde vůbec o první užitkový automobil s korbou poháněný elektřinou. Využívají ho pracovníci v jaderné elektrárně Temelín. „Slouží k transportu drobnějšího zařízení do jedné tuny. Jde například o menší zařízení, nářadí nebo různé tlakové láhve,“ uvedl Jan Kruml, ředitel jaderné elektrárny Temelín.

Dosud technici využívali speciální motorový vagón. Ten i nadále zůstane v provozu. Přepravovat bude především velké předměty, jako jsou například kontejnery s čerstvým palivem. „Rozdělení transportů podle velikosti nákladu přinese pružnější plánování a menší zatěžování stávajícího motorového vagónu. Navíc elektromobil se nemusí pohybovat pouze po kolejích a je také méně náročnější na obsluhu,“ doplnil Jan Kruml.

Na jedno dobíjení ujede nový užitkový elektromobil sto kilometrů. Energetici ho mají v plánu provozovat především v areálu elektrárny. Denně ho využjjí hned pro několik transportů. Má i veškerá potřebná povolení pro pohyb na silnicích. Mimo areál s jeho pomocí budou přesouvat především materiál mezi čerpací stanicí Hněvkovice a jadernou elektrárnou Temelín.

Aktuálně má ČEZ ve své vozové flotile okolo 200 elektromobilů. V drtivé většině jde o osobní vozidla. K dispozici mají i několik elektrických dodávek. Do roku 2030 chce ČEZ dosáhnout plné elektrifikace svých osobních vozidel v souladu s technickým vývojem a bez omezení provozu kritické infrastruktury.

Úvodní foto a text: TZ ČEZ