Hon na čarodějnice ochromil Jižní Koreu. Elektroauta se smí dobíjet jen do 90 nebo 80 procent
Nedávný požár Mercedesu v podzemních garážích vyvolal v Jižní Koreji paniku. Vláda i městské části proto vyhlašují zpřísnění podmínek pro pohyb elektroaut a jejich nabíjení.
Kristýna Čermáková
29. 8. 2024
Stačil jediný požár a panika z elektromobility ochromila korejský trh. Počet inzerátů lidí, kteří chtějí prodat svá elektroauta, se od 1. do 7. srpna zvýšil o 184 procent oproti předchozímu týdnu. K požáru elektrického Mercedesu, o kterém jsme na Obnovitelně.cz psali v předchozích dnech, došlo právě 1. srpna a poškozeno přitom bylo dalších 140 aut v podzemních garážích. Uhasit požár totiž trvalo téměř osm hodin, k tragédii přispěly také omylem vypnuté bezpečnostní sprinklery garáží.
A řešení jihokorejské vlády? Omezit nabíjení aut na 90, v některých případech dokonce na 80 procent. Zastánci elektromobility se vztekají, opatření jim nedává smysl, navíc se tím autům sníží dojezdová vzdálenost. Odpůrci opatření považují za stále ještě mírné a vykázali by elektroauta z garáží ven úplně.
Jižní Korea přitom patří k zemím, které elektromobilitu dlouhodobě podporují. V roce 2023 tvořila elektrická auta 9,3 procent tamního trhu s novými vozy. Jihokorejská vláda na ně vyhlašuje dotace a daňové úlevy a elektromobilita je součástí strategií přechodu ke snížení produkce skleníkových plynů o 40 procent do roku 2030. V plánu je dokonce postupně ukončit prodej spalovacích vozidel do roku 2035, stát v posledních letech také vydatně investuje do infrastruktury nabíjecích stanic.
Přitom například podle serveru Batteries News dochází k požárům elektroaut méně, než je tomu v případě spalováků. Na 10 tisíc vozidel v Jižní Koreji hoří 1,2 elektrického auta a 1,9 auta se spalovacím motorem.
Podobnou statistiku jsme na Obnovitelně.cz zpracovávali i pro český trh. Roční pravděpodobnost požáru elektromobilu je 0,01 procenta. Obvykle se navíc jedná o hořící hybridní vozy, které statistika bohužel od čistých elektroaut nerozlišuje.
Problematika požárů elektroaut ale pochopitelně není tak jednoduchá, aby se dala odbýt tím, že jich hoří menší množství než jejich fosilních protějšků. Když už hoří baterie elektrického auta, vyžaduje speciální přístup k hašení a vydrží živit požár významně déle, to je nesporný fakt. Jak tedy dodržet bezpečnostní opatření pro nástup nové generace automobilů, je nutnou otázkou při rozvíjení elektromobilní infrastruktury.
Země podzemních garáží
Pojďme se proto vrátit do Jižní Koreje, která bude možná první zemí na světě s vyhlášením podobně přísných opatření na základě tak vzácného a ojedinělého incidentu. Jižní Korea je stát specifický svou malou rozlohou a velkým množstvím obyvatel. I proto 60 procent obyvatelstva žije v bytech, většina z nich proto logicky parkuje v podzemních garážích, jinak by nebylo reálné se do měst vejít.
Korejské podzemní garáže pod bytovými domy již běžně disponují velkým množstvím míst s nabíjecími stanicemi právě na základě podpory ze strany vlády a dotačních programů.
Požár jediného Mercedesu dokázal situaci otočit. Jeden ze zastánců bezpečnostních opatření Kim Jonghoon, profesor z Chungnamské univerzity, tvrdí, že většina požárů je způsobena zkratem při nabíjení nad 90 procent, je proto jedním ze zastánců omezení nabíjení na 90 procent. Jiní s ním ale nesouhlasí, jak budeme vysvětlovat dále.
Jihokorejská vláda v celé zemi zavedla nařízení, podle kterého budou moci do podzemních garáží vjíždět auta nabitá pouze pod 90 procent. Na vyšší hodnotu se v podzemních nabíjecích stanicích ani nedobijí.
Na veřejných rychlonabíječkách navíc majitelé elektroaut dobijí již pouze na 80 procent, v budoucnu by se opatření mělo rozšířit i na soukromé rychlonabíjecí stanice. Obě pravidla vstoupí v platnost od září, uvádí Korea JoongAng Daily.
Jak uvedla agentura Reuters, jihokorejská vláda se dohodla na zvýšení náročnosti certifikací baterií, a to již od října. Navíc bude po výrobcích automobilů všech značek požadovat transparentnost původu baterií ve vozech. V minulých týdnech už výrobce baterií začali samostatně zveřejňovat Mercedes, Kia a Hyundai, a to v reakci na tlak ze strany veřejnosti a médií.
Dalším krokem k přísnějším pravidlům má být kontrola pravidel požární bezpečnosti. Nabíječky budou muset mít ochranu, která zabrání přebíjení, a každá garáž, kde jsou nabíjecí stanice instalovány, musí mít sprinklery v provozuschopném stavu.
Zbytečná panika?
Podle mnoha odborníků je to přitom skutečně jen zbytečná panika, nabíjení na „plnou nádrž“ není u případného požáru rozhodující faktor, uvádí pro Korea JoongAng Daily profesor Yoon Won-sub z univerzity Sungkuynkwan. „Elektromobily jsou od začátku navrhovány tak, aby nikdy nedosáhly plného nabití, ačkoliv je na palubní desce uvedeno 100 procent. Argument, že plně nabité baterie nesou vyšší riziko požáru, je neprokázaný,“ vysvětluje Won-sub.
Korejská národní hasičská agentura uvádí, že z celkového počtu 139 požárů elektromobilů v Jižní Koreji za poslední tři roky zahořelo pouze 26 z nich během nabíjení. Celkem 68 vzplanulo za jízdy a 36 při zaparkování bez nabíjení.
„Je to jen hon na čarodějnice, který brání majitelům elektroaut s nad 90 procent nabitou baterií vjet do podzemního parkoviště,“ rozčiluje se Yoon a vysvětluje, že vhodná opatření proti požáru jsou na místě, je ale třeba diskutovat je s odborníky.
Navíc je série opatření zpochybněna tím, že v prvotních zprávách stálo, že byl Mercedes v době požáru příliš dlouho zapojen v nabíjecí stanici. Ve skutečnosti nyní vyšetřovatelé ví, že se nenabíjel, když začal hořet.
Přesto již některé školy či bytové domy parkování elektromobilů ve svých podzemních garážích zcela zakázaly.
Úvodní foto: Freepik