Výletní lodě budou jen na baterky, věří jejich provozovatel. Vltavu jich zatím brázdí jen pár
Průměrné stáří lodě na Vltavě je přes 40 let. Vývoj je oproti autům výrazně pomalejší. I tak je ale elektrifikace lodní dopravy budoucností, myslí si provozovatel výletních lodí.
Kristýna Čermáková
4. 8. 2023
Při procházce po Náplavce nebo jakémkoliv jiném pražském nábřeží zavane ostrý pach nafty a benzinu docela často. Lodní turistika je v Praze velmi rozšířená, většina kotvišť je stabilně obsazených a u vody to zkrátka žije. V dobách, kdy existuje velký tlak na dekarbonizaci veškeré dopravy se skoro zdá, že na tu lodní se zapomnělo.
Podle Františka Jemelky z ministerstva dopravy obecně lodní doprava přispívá k celkovým emisím z mobility zcela zanedbatelným podílem, a to i přímo v Praze, kde je hustota pohybu na vodě vysoká. „V samotné oblasti dopravy vodní pak má zcela rozhodující podíl doprava osobními loděmi a vysoko převažuje nad individuální plavbou. Plavební úřad ale nemá k dispozici údaje, na základě kterých by bylo možné emise z vodní dopravy kvantifikovat nebo porovnat s obdobnými hodnotami z jiných přepravních módů (druhů přepravy),“ vysvětluje pro Obnovitelně.cz.
Motory lodí na řece jsou navíc mnohdy oproti dnešním poměrům zastaralé. Dokud jsou funkční, jejich majitelé je ale měnit nechtějí, a navíc prakticky nemusejí. Většina lodí je prototypem a minimálně v případě větších plavidel by byla výměna velmi náročná až nemožná.
Pro modernější a šetrnější motorizaci se jejich majitelé rozhodnou až ve chvíli, kdy je stroj rozbitý a výměna je již nezbytná. Určité emisní limity musí lodě splňovat postavené až po roce 2006, starší plavidla fungují pouze na základě plnění desetiletých či pětiletých technických kontrol způsobilosti.
Přesto například k únikům provozních kapalin dochází jen vzácně. Podle Jemelky jsou české podmínky provozu rekreačních plavidel poměrně přísné a díky takovému přístupu ke znečištění povrchových vod lodě přispívají zanedbatelnou mírou.
Průměrné stáří lodí na Vltavě převyšuje čtyřicet let. Motory jsou ale novější
„V Praze se pravidelně pohybuje a kotví více než padesát osobních motorových lodí. Navzdory tomu, že průměrné stáří tohoto segmentu lodního parku u nás převyšuje čtyřicet let, byly osobní lodě pravidelně provozované na území Prahy téměř všechny remotorizovány. Výjimku tvoří plavidla, jejichž systém pohonu výměnu za moderní vznětové motory nedovoluje z technických důvodů. Například parní stroje a pohony na osobní lodě přestavěných zadokolesových remorkérů,“ vysvětluje Jemelka.
Spočítejte si úsporu pomocí fotovoltaiky
Pražská pobočka Plavební správy pak eviduje 13 tisíc rekreačních plavidel. Většina z nich je zde ale pouze evidována a kotví v přístavech mimo město, na přehradách či jiných řekách.
Plavební správa má v Česku totiž pouze tři pobočky a loď si majitel registruje pravděpodobně nejblíže svému bydlišti a ne budoucímu kotvišti. Rekreační plavidla kotvící přímo na území Prahy tak tvoří spíše stovky lodí, je to ale pouhý odhad. Přesná evidence totiž není možná.
Motory většiny lodí na Vltavě vyhovují požadavkům na motorizaci, které byly platné těsně před nástupem emisní etapy V, neboli Euro 5. K elektrifikaci ale také dochází a to čím dál častěji.
Elektrifikace lodí není běžná, zájem o ní ale narůstá
„Elektropohon rekreačních plavidel je zatím vzácností, v současné době je jím vybaveno pouze něco přes 2,5 procenta z evidovaných rekreačních plavidel s vlastním strojním pohonem. S ohledem na masivní rozvoj elektromobility lze však jistě počítat s výraznějším nárůstem i v ranku rekreační plavby,“ říká Jemelka.
Městský provoz „parníků“ (většina z velkých lodí jako parník pouze vypadá pro populární vzhled), katamaránů či restauratérských plavidel nebo vyhlídkových lodí byl ale doposud založen na tradičních motorech. To se postupně mění.
Jen v uplynulých pěti letech byly ze čtyř nově postavených osobních lodí uvedených do provozu v Praze hned dvě s plně elektrickým motorem. A to plavidla flotily společnosti Prague Boats, vyhlídkové lodě Marie d´ Bohemia a Bella Bohemia. Podle majitele brzy přibyde třetí.
Je to tiché, lidem se to líbí, elektrifikace ve městě by měla být budoucnost
Jak čísla napovídají, k elektrifikaci lodní dopravy postupně dochází, ačkoliv pomaleji, než je tomu v případě dopravy silniční. Z části je to pomalu a klidně proudícím trhem, kde i průměrné stáří lodi výrazně převyšuje stáří aut a nákladních vozidel. Částečně je to také proto, že většina lodí jsou prototypy a výroba i inovace tak trvají déle.
„První elektrické lodě máme od roku 2008, ale ty byly malé, do třiceti lidí na palubě. Vyzkoušeli jsme si je a zjistili jsme, že jsou perfektní hlavně proto, jak jsou tiché. Vyrábět větší ale dlouho nešlo,“ vysvětloval pro Obnovitelně.cz majitel společnosti Prague Boats Richard Vojta.
Společnost Prague Boats provozuje velké množství lodí a ročně sveze tisíce turistů. Zájem o elektrické lodě tak sledují i ze zpětné vazby pasažérů. „Máme velmi dobrou zpětnou vazbu, lidem se to líbí, chtějí jet právě na nich. Elektrolodě jsou tiché, bez vibrací a podobně, je to úplně jiná kvalita pobytu na lodi,“ říká Vojta.
I proto podle něj elektrické lodě na řeky do měst patří. „U dopravní nebo námořní dopravu si to představit nedokážu. Ale ve městě je výhodou elektrických lodí jejich tichost, neobtěžují své okolí. Pro nás je to jasná budoucnost,“ chválí je Vojta.
Přechod na elektřinu v lodní dopravě potrvá dlouho, loděnice nestíhají a dotace chybí
Tím, že je každá loď prakticky prototyp, její výroba i certifikace trvá dlouho. Problémem pro elektrifikaci větších lodí byla dlouho i neexistující odpovídající baterie. Akumulátory z olova totiž není možné využít, a tak se s výrobou čekalo do příchodu technologie, která umožnila využít Li-Ion baterie i v lodním provozu.
„Na příchod první elektrické velké lodě Bella Bohemia jsme se začali připravovat v roce 2017 a přivezli jsme si ji až v roce 2019. Je to vůbec první elektrická loď podobných rozměrů se schválenými mezinárodními cestami v Evropě,“ říká Vojta.
Druhé plavidlo katamarán Marie d´ Bohemia dovezli v roce 2021. A třetí je na cestě, právě ji dokončila loděnice v Německu. Podle Vojty je elektrifikace lodí budoucností, v Praze to nicméně ještě potrvá. Stavba elektrifikovaných lodí nyní trvá dlouho, zájem v Evropě je o ně enormní a tak loděnice nestíhají.
„Problémem ale je, že v Evropě se elektrifikace lodí dotuje, i proto loděnice nestíhají. Přechod na elektřinu je hodně ekonomicky náročný, a protože u nás dotace na podobné projekty vůbec nejsou, potrvá to ještě dlouho, než bude Praha plná elektrických lodí,“ myslí si Vojta. Navzdory finanční nákladnosti při pořízení se ale provoz elektrických lodí vyplatí.
Přes den vozí turisty, v noci se nabíjí. Díky solárním panelům je loď přes léto soběstačná
Kapacita historicky první velké elektrické lodě je šest hodin provozu, druhá má „dojezd“ kolem jedenácti až dvanácti hodin. Obě lodě mohou svézt až 250 pasažérů a jsou schopny fungovat celoročně. Odběr lodí závisí hodně na provozu i okolních podmínkách, například na využití klimatizace.
Novější plavidlo má spotřebu zhruba 10 až 15 kilowatt. Nejrychlejší možnost nabíjení se pak pohybuje kolem 80 kilowatt, ačkoliv běžný výkon, který společnost k nabíjení využívá je pouhých 30 kilowatt. Lodě mají své vlastní nabíječky, ale nabíjejí se z běžné 400 voltové zásuvky. Díky celodennímu provozu se ze sítě nabijí za noc v přístavu a tak rychlonabíječky nepotřebují.
„Máme také první solární nabíjení na jednom z pontonů, které nám přes letní sezónu utáhne celou jednu loď. To byl krok správným směrem,“ komentuje Vojta a dokazuje tím své nadšení pro inovace v lodní dopravě. Jedna z jeho lodí, Bohemia Rhapsody, je totiž současně hybridem ještě z doby roku 2015, kdy nebylo možné uvést do provozu loď závislou pouze na elektřině.
Solární panely na nástupišti lodí vyrobí 27 megawatthodin ročně a na kotvící lodi Königstein vyrobí solární panely 30 megawatthodin ročně. V plánu mají vybudovat další 100 megawatthodin solárního výkonu, na provoz elektrických lodí by to ale nyní téměř stačilo pouze v případě, že flotilu již rozšiřovat nebudou. V tuto chvíli totiž spotřeba všech sedmi elektrifikovaných lodí činí dohromady 180 megawatthodin ročně.
Do budoucna plánuje Vojta vyměnit celou turistickou flotilu Prague Boats za elektrické lodě. Z těch menších lodí už provozuje elektrických lodí pět. Jedna je dokonce sama soběstačná a napájí se ze solárních panelů na střeše.
Foto: Prague Boats (se svolením)