Akumulátory z elektromobilů dostanou nový život v domácích powerbankách
Drahé jsou nové akumulátory, drahá je i jejich ekologická likvidace. Jenže elektromobilů bude čím dál víc a tedy i jejich akumulátorů. Co s nimi? Mohou se použít jako domácí zdroj elektřiny.
František Mašek
30. 6. 2017
Akumulátory z automobilů jsou velmi nákladné. Jejich životnost v elektromobilu je asi deset let. Po téhle době většinou klesne kapacita akumulátoru na hodnotu, kterou už výrobce nepřipouští. Co s nimi? Takový problém například řeší největší prodejce elektromobilů na světě – koncern Renault-Nissan. A tak se dal dohromady s firmou Powervault a bude jí dodávat své akumulátory.
Po malé repasi tahle společnost dá zase zpátky akumulátorům životnost dalších cca deset let. Ty akumulátory, které v automobilech už nezvládají špičkové proudové zatížení (například při startování), v domácích powerbankách zvládají všechno s přehledem. Žádné velké špičky, pomalé nabíjení v případě spojení se solárními panely, velmi konzistentní vybíjení…
A tak Powervault vytvoří z těchto akumulátorů domácí zásobárny energie, které uchovají to, co vyrobí střešní solární panely na dobu, kdy slunce zapadne. A to všechno velmi levně. Nové akumulátory jsou drahé, ale ty repasované budou výrazně levnější. Navíc jsou zabalené v elegantním těle, které je velké přesně jako myčka nebo trouba, takže lze celý systém zastavět třeba do kuchyňské linky nebo do komory s pračkou. V nabídce bude i zúžená 45cm verze. Kapacity jsou různé – 2, 4 a 6 kWh u LiOn akumulátorů a 2,5, 3 a 4 kWh u olověných akumulátorů.
V současné době se projekt rozjíždí ve Velké Británii. Ale zájemci o investici mohou do společnosti Powervault vstoupit pomocí crowdfundingu. Konkrétní cenu za výsledný produkt zatím neznáme, ale předpokládá se, že by měla být výrazně nižší, než je tomu v případě Tesly a její baterie PowerWall, která vyjde včetně instalace na více jak 200 tisíc korun.
Zdroj: vlastní, Renault, CrowdCube, Powervault