Jedna z posledních překážek elektromobilů vyřešena – nabíjení za jízdy
Dojezd elektromobilů ještě není tak velký, aby mohl být konkurenceschopný dnešním vozidlům se spalovacím motorem. Ale s novou technologií by se to mohlo změnit.
František Mašek
16. 6. 2017
Jsou tři zásadní problémy u elektromobilů – rychlost dobíjení a kapacita akumulátorů a tedy možnost dojezdu aut na jedno nabití. Ta první snad bude velmi brzy vyřešena, když se v poslední době objevily hned dva velké patenty na nové akumulátory, které mají extrémně vysokou kapacitu a zároveň i velmi nízký čas nabíjení. Jeden z patentů je i z České republiky a jde o použití nanotechnologie při konstrukci akumulátorů.
Ta druhá by se tím také překonala. Nicméně proti standardním dvěma minutám u stojanu s naftou a dojezdem klidně tisíc kilometrů na toto jedno natankování, je ještě dalekým snem. Ačkoliv ne tak moc dalekým...
Společnosti Renault, Qualcomm Technologies a Vedecom uskutečnily společný projekt dobíjení automobilů za jízdy. Jde o použití již známé technologie indukčního dobíjení, tedy dvou desek, z nichž jedna je v zemi a druhá na spodku vozidla. Mezi nimi je mezera o výšce podvozku. Magnetickou indukcí se vytváří náboj, který se pak ukládá do akumulátorů.
Podobné indukční dobíjení budou používat například vozy Mercedes-Benz. Jenže to půjde o garážová stání, kde je důležité pouze pohodlí majitele auta. Jak ale využít indukci za jízdy? Samozřejmě tím, že takových desek se naskládá mnoho za sebe do silnice. Automobil (zde Renault Kangoo Z.E.) ve chvíli, kdy nad nimi jede, získává energii. Jízda však s sebou nese spoustu problémů – jde o účinnost přenosu, řízení procesu, širokou škálu možností přenosu, identifikace vozidla apod.
Testovací trať ve francouzském Versailles ukázala, že dynamické bezdrátové nabíjení elektrických vozidel (DEVC) funguje, a to až do 20 kilowatthodin při rychlosti 100 km/h. Celý projekt financovala EU, a to devíti milióny EUR (asi 243 miliónů korun). Teď už je ale vše na soukromých firmách, které do projektu vloží své peníze, aby mohl vývoj pokračovat. Výhody jsou zcela jasné.
Indukční nabíjení by se vyplatilo v první fázi především ve městech, kde by byly tyto panely instalovány v určitých jízdních pruzích. I ta malá chvíle dobíjení by byla pro mnoho automobilů klíčová. A na křižovatkách, kde vozy často dlouho stojí, by byl celý systém samozřejmě ještě účinnější. V dalších fázích by se pak mohly osazovat silnice panely i na delších tratích.
Zdroj: Renault