
Kýve se pod Muskem židle? Zisk Tesly spadl o více než 70 procent
Šéf americké elektrické automobilky Elon Musk kvůli problémům dokonce plánuje opustit Trumpovu administrativu. Někteří akcionáři ale žádají jeho odstoupení.

Kristýna Čermáková
24. 4. 2025
Společnost Tesla oznámila své meziroční čtvrtletní výsledky, které ukázaly značný pokles v tržbách (o 9 procent) a především v zisku (o 71 procent). Postupný pád automobilky dokládá i stav akcií, které za poslední rok ztratily více než 40 procent své hodnoty. Čísla jsou dokonce daleko horší, než jaká předpokládali analytici.
I proto šéf automobilky Elon Musk, který podle kritiků stojí za aktuálním odklonem zákazníků od značky, oznámil svůj návrat do řízení automobilky. Americký miliardář totiž poslední týdny trávil ve své funkce speciálního ministerstva na efektivitu DOGE a na své vlastní projekty neměl čas. Zda jeho návrat do Tesly přinese úspěch či naopak ještě horší čísla, se teprve uvidí.
Významnou roli v poklesu důvěry hraje také vnímání značky mezi spotřebiteli, které se v posledních měsících výrazně zhoršuje. Kritici Muskovi vyčítají, že svými veřejnými vystoupeními, neustálým přesouváním priorit a politickými postoji odvádí pozornost od jádra podnikání. Tesla, která byla dříve synonymem pro inovace a ekologický luxus, se tak podle některých odborníků dostává do fáze reputační krize. To může být zásadní problém právě v době, kdy se elektromobilita stává stále větším mainstreamem a zákazníci již mají na výběr mezi stále širší nabídkou konkurence.
Nepříznivá čísla se už nyní promítají i do nálady investorů. Někteří z nich veřejně žádají, aby Musk opustil své poradní postavení v americké administrativě, nebo se vzdal role generálního ředitele Tesly, pokud se jí nemůže naplno věnovat. Podle části akcionářů by firma potřebovala stabilnější vedení a jasnější vizi pro příští roky. Objevují se také spekulace, zda by automobilce neprospěl strategický partner nebo změna v představenstvu, která by přinesla nový impulz a obnovila důvěru trhu.
Musk slibuje pro letošní rok významný technologický pokrok, kterého by automobilka měla docílit. Plánuje například spustit službu robotických taxíků, které pasažéra odvezou kamkoliv si bude přát. A to bez přítomnosti řidiče. Realitu těchto plánů ale někteří experti zpochybňují.
„Systém zatím není dostatečně robustní, aby mohl fungovat bez řidičů. Auta dělají mnoho chyb, které mohou vést k haváriím,“ kritizuje myšlenku spustit službu ještě letos třeba analytik Sam Abuelsamid z Telemetry Insight.
K negativnímu obrazu automobilky přispívají i výsledky nedávných crashtestů, ve kterých některé modely Tesly neobstály podle očekávání. Zatímco vozy v minulosti sbíraly nejvyšší hodnocení za bezpečnost, nové testy odhalily slabiny zejména v ochraně chodců a při bočních nárazech. Senzory, které mají místo řidiče určit, zda v silnici nestojí překážka, nedokázaly rozpoznat skleněnou stěnu nebo dítě schované v mlze či v dešti.
Musk také slibuje snížení cen modelu Y a další systémy na zvýšení bezpečnosti provozu. Nicméně, v poslední době sílí konkurenční tlaky, a to zejména v Evropě, kde jse stále aktivnější třeba čínská konkurence (například BYD, o které jsme na Obnovitelně.cz psali samostatný článek). Mezinárodnímu trhu ani neprospívá aktuální situace ohledně cel, které komplikují prodeje amerických vozů do dalších zemí.
Úvodní foto: Ian M., CC BY-SA 2.0