Elektromobil? Ne, raději ojetinu. Česko je v přístupu k moderním autům na chvostu Evropy

Nejsilnější motivací pro přechod na alternativní pohony je lepší ekonomika provozu. V plnění evropských cílů ale Češi nevěří.

V reálnost plánů Evropské unie v oblasti elektromobility věří pouze čtvrtina Čechů, což je výrazně nejméně v Evropě a o polovinu méně než v zemích jako Portugalsko, Španělsko či Itálie. České domácnosti vlastní i nejvíce automobilů se spalovacím motorem a nejčastěji kupují ojetiny. Vyplývá to z průzkumu MOBILITY BAROMETR 2025, jehož výsledky zveřejnila společnost Europ Assistance a kterého se zúčastnilo 9 tisíc respondentů v 9 evropských zemích.

Pouze čtvrtina Čechů (26 procent) se domnívá, že nařízení Evropské unie, aby se od roku 2035 prodávaly pouze elektromobily, je realistické a bude naplněno. Je to výrazně méně než v dalších zemích Evropy (průměr 40 procent) a dokonce o polovinu méně než ve státech jako Portugalsko (54 procent), Španělsko (53 procent) nebo Itálie (52 procent). Nejbližší jsou nám v tomto směru obyvatelé Francie (29 procent) a Belgie (32 procent).

Pouze 52 procent Čechů také souhlasí s tvrzením, že by ekologie měla být pro vládu prioritou. I tento ukazatel je hluboko pod evropským průměrem (72 procent), zvláště ve srovnání se zeměmi jako Portugalsko (89 procent), Španělsko (83 procent) nebo Itálie (75 procent).

„K ekologickým aspektům dopravy přistupujeme skepticky a podle průzkumu projevujeme rovněž nejmenší ochotu dopravní návyky z ekologických důvodů měnit,” uvedl David Köhler, manažer Europ Assistance pro klíčové zákazníky.

Ve srovnání s evropským průměrem častěji chodíme, používáme veřejnou dopravu a vlastníme jízdní kolo. Dojezdové vzdálenosti do zaměstnání či do školy jsou podobné jako v dalších evropských zemích. Celkem 54 procent obyvatel České republiky dojíždí do práce či do školy méně než deset kilometrů.

Přesto jsou sdílená kola a elektrokoloběžky méně populární, než v jiných státech. Je to ale možná dané také legislativou, která je v Česku výrazně benevolentnější, což pak vede lidi často spíše k odmítání podobných projektů. „30 procent Čechů uvažuje o tom, že by v budoucnu nepotřebovali vlastní vůz, ale stačilo by jim využívat služeb sdílené mobility,” vysvětluje Köhler.

Alespoň jeden vlastní či firemní automobil dnes používá 83 procent českých domácností, což je mírně pod průměrem (86 procent). Auta se spalovacím motorem ovšem tvoří 95 procent autoparku, což je nejvíce v Evropě (průměr 86 procent). Nejpodobnější čísla vykazují podle průzkumu domácnosti v Německu, Rakousku a Portugalsku (90 procent). Naopak, nejvíce automobilů s alternativním druhem pohonu (elektromobily, hybridy...) používají v Itálii (21 procent) a ve Švýcarsku (16 procent).

Drahé a obávané elektromobily

„Podíl elektromobilů v našich domácnostech je mezi zkoumanými státy nejnižší,” doplnil Köhler a dodává: „Mezi hlavními důvody, proč elektromobil nepoužívají a ani o jeho koupi neuvažují, uvedli respondenti vysokou pořizovací cenu (54 procent), nedostatek dobíjecích míst (29 procent), problémy při dlouhých cestách (25 procent) a obavy z provozních nákladů (25 procent).”

Mnohem častěji než v zahraničí kupujeme i ojeté automobily. Vůz, který právě používají, koupilo podle průzkumu jako ojetinu 64 procent českých domácností, zatímco evropský průměr je 46 procent. V některých zemích přitom při pořízení vozu výrazně převládají nové automobily, které si ve Španělsku koupilo 75 procent, v Itálii 68 procent a v Belgii 63 procent domácností.

„S podílem ojetin souvisí i další ukazatele, ve kterých se v rámci Evropy vymykáme. Automobily kupujeme nejčastěji od soukromníků (28 procent) nebo online (28 procent), zatímco jinde převládají autorizovaní prodejci (49 procent). S ojetinami musíme častěji také do servisu, který navštěvuje 47 procent českých řidičů minimálně dvakrát ročně, zatímco v Evropě je to 39 procent a ve Francii pouze 27 procent řidičů,” dodává Köhler.

Důvodem, proč se Češi vyhýbají elektromobilitě, je pak kromě nízké kupní síly také nedůvěra a trh zaplavený mýty a dezinformacemi. „Navíc mají Češi malou chuť měnit zajeté nastavení a vnímají to tak, že spalovací auta prostě fungují a navíc si je často umí opravit sami. Chybí jim chuť ke změně,” komentuje Tomáš Chaloupka, vedoucí Europ Assistance pro B2C. V tuto chvíli tvoří elektroauta zhruba 5 procent trhu a celkově přibližně tři procenta z celkového počtu pojízdných vozů v České republice.

Typický zákazník, který si jde pro elektroauto, je ve věku mezi 35 a 50 lety, má v průměru jedno dítě, vysoké náklady na mobilitu obvykle z důvodu dojíždění a často dům s možností vlastního nabíjení. S náklady na dopravu 250 až 300 euro za měsíc a možností levnějšího nabíjení, než jaké je u veřejných dobíjecích stanic, už se pak pořízení elektromobilu vyplácí.

Vysoké náklady na provoz, ale nízké za pojištění

Podle průzkumu představují měsíční náklady domácností na dopravu v České republice 198 euro, překročily evropský průměr (159 euro) a patří k nejvyšším v Evropě. Více než 100 euro zaplatí měsíčně za dopravu 48 procent českých domácností, zatímco ve Švýcarsku je to 72 procent, ale například v Portugalsku pouze 33 procent, ve Francii 32 procent a ve Španělsku 27 procent domácností.

„V těchto nákladech jsou zahrnuty veškeré výdaje na osobní automobil včetně paliva, parkování nebo mýtného, veřejnou dopravu a další dopravní prostředky, jako je pronájem auta nebo taxislužba,” vysvětluje Chaloupka. „Nejsou v nich zahrnuty náklady na pojištění a cesty v rámci prázdin nebo dovolených,” dodává.

V případě poruchy nebo nehody jsou pro české řidiče nejdůležitějšími službami pomoc na místě (86 procent), poskytnutí náhradního vozidla (79 procent), nasměrování na smluvní síť opraven (76 procent), zajištění náhradní dopravy a sledování odcizeného vozidla (71 procent). Z asistenčních služeb nejvíce oceňují schopnost vyřešit problém na místě (28 procent), schopnost pomoci po telefonu (21 procent) a rychlost odezvy po telefonu (17 procent).

„Zajímavé je, že asistenční službu někdy využila pouze třetina českých řidičů (34 procent), což je výrazně méně než evropský průměr (48 procent),” doplňuje Tomáš Chaloupka. Vysvětluje to tím, že máme současně výrazně levnější pojišťovací služby, než zbytek Evropy.

Průměrná výše ročního pojištění se v Česku pohybuje okolo 290 euro, v celé Evropské unii je to 644 euro. „A když si tu asistenci zaplatíte za tolik, o to spíše jí využijete. Češi ale rádi spoléhají například při odtahu na sousedy, známé a rodinu, případně si s defektem poradí sami,” dodává Köhler.

Reprezentativní průzkum MOBILITY BAROMETR 2025 provedla na přelomu roku pro pojišťovací a asistenční společnost Europ Assistance, součást skupiny Generali, globální agentura pro marketingový výzkum Ipsos. Průzkum, zaměřený na mobilitu a dopravní návyky obyvatel zemích Evropy, proběhl v devíti evropských zemích, v Belgii, České republice, Francii, Itálii, Německu, Portugalsku, Rakousku, Španělsku a ve Švýcarsku.

Úvodní foto: Unsplash