
Eurowag dekarbonizuje, do roku 2050 chce dosáhnout nulových emisí
Logistický gigant se stotisícovou flotilou volí udržitelnou budoucnost. Firma loni otevřela první síť paliva z hydrogenovaného rostlinného oleje pro nákladní dopravu v Evropě.
Společnost W.A.G payment solutions plc (dále Eurowag nebo Skupina) zveřejnila své předběžné hospodářské výsledky za rok 2024 končící 31. prosincem. „Eurowag má za sebou další rok silného růstu a úspěšných investic do technologií. A to i přes náročné makroekonomické podmínky. Jsem vděčný celému týmu za jeho nasazení a vášeň pro společnou vizi. Tou je úplná digitalizace a dekarbonizace silniční dopravy, tak aby lépe sloužila nám všem,“ uvádí Martin Vohánka, zakladatel a generální ředitel.
Společnost Eurowag se může pochlubit trvalým dvouciferným organickým růstem, a to navzdory ekonomickým tlakům, které se v posledních letech projevily v celém odvětví CRT (komerční silniční přepravy). Při pohledu do budoucna začíná v prvním čtvrtletí pozorovat určité známky hospodářského oživení, kdy se na některých větších trzích, například v Polsku, zlepšuje trh s nákladem a počet ujetých kilometrů. Makroekonomický výhled v celé Evropě však zůstává nejistý. Bez ohledu na to si je skupina i nadále jista obchodním modelem, schopností křížového prodeje a realizací integrované platformy, což vše podporuje důvěru skupiny v naplnění jejího výhledu na rok 2025 a pokračující silnou tvorbu hotovosti.
„V roce 2025 se budeme soustředit na spouštění dalších částí digitální platformy eurowag.office. Naši stávající zákazníci si poprvé vyzkouší platební funkce za palivo a mýto a některé bankovní služby v novém prostředí platformy. V eurowag.office také poprvé přivítáme nové zákazníky získané prostřednictvím tradičního přímého prodeje, ale i zcela nového digitálního kanálu a také slibně se vyvíjející spolupráci s výrobci nákladních vozidel. To vše položí základy očekávaného zrychlení prodejů v roce 2026,“ dodává Vohánka.
Nejdůležitější finanční a provozní údaje za celý rok:
- Celkové čisté příjmy vzrostly o 14 procent na 292,5 milionu EUR (FY 2023: 256,5 milionu EUR).
- Čisté příjmy z platebních řešení vzrostly o 13,6 procenta na 166,9 milionu EUR díky silnému růstu příjmů z mýtného (50,2 procenta) a 10,8procentním nárůstem aktivních kamionů využívajících platební řešení.
- Upravená EBITDA1 vzrostla o 12 procent na 121,7 milionu EUR (v roce 2023: 108,7 milionu EUR) s upravenou EBITDA marží1 ve výši 41,6 procent (v roce 2023: 42,4 procenta).
- Upravený peněžní zisk EBITDA ve výši 88,7 milionu EUR, což představuje nárůst o 23,2 procenta (v roce 2023: 72,0 milionu EUR).
- Upravený zisk před zdaněním se snížil na 46,3 milionu EUR (v roce 2023: 56,7 milionu EUR) v důsledku vyšších finančních nákladů a odpisů z nehmotného majetku. Statutární zisk před zdaněním se zvýšil na 11,7 milionu EUR (FY 2023: ztráta 39,3 mil. EUR), přičemž v loňském roce byl ovlivněn nepeněžním snížením hodnoty goodwillu.
- Silná tvorba hotovosti snížila čistý dluh na 275,5 milionu EUR (v roce 2023: 316,8 milionu EUR) s čistou finanční pákou2 na úrovni 2,3x (v roce 2023: 2,9x), což je zpět v rámci cílového rozmezí 1,5x-2,5x.
- V důsledku překonání výsledků v oblasti tvorby hotovosti bude navržena zvláštní dividenda ve výši 3,0 pence na akcii, což představuje přibližně 25,0 milionů EUR, která podléhá schválení na valné hromadě v květnu 2025.
- Kapitálové výdaje ve výši 46,0 milionu EUR (v roce 2023: 50,9 milionu EUR), z čehož 35,0 milionu EUR (v roce 2023: 38,0 milionu EUR) představovaly kapitalizované investice do výzkumu a vývoje v oblasti vývoje a integrace produktů a technologií, včetně systému Eurowag Office, který byl uveden na trh ve 4. čtvrtletí 2024.
- Skupina zahájila postupnou migraci stávajících řešení pro správu vozového parku a navigace na tuto novou platformu u skupiny zákazníků při testování v reálném provozu.
Čisté tržby mobilních řešení vzrostly o 14,6 procenta na 125,6 milionu EUR v důsledku růstu našich řešení pro správu vozového parku a řízení pracovní doby a zúročení společnosti Inelo.
„Po dalším klíčovém roce ve společnosti Eurowag jsem hrdý na to, jakého pokroku společnost dosáhla při vytváření první komplexní digitální platformy pro CRT průmysl na trhu. Nacházíme se v klíčové fázi transformace našeho podnikání, kdy jsme se z firmy, která ještě před několika lety vyráběla palivové karty, stali firmou zaměřenou na data a umělou inteligenci, která nadobro mění evropský průmysl CRT a podporuje jeho čistotu, férovost a efektivitu,“ dodává Vohánka.
Evropský silniční dopravní průmysl podporuje 75 procent ekonomiky hmotného zboží, představuje 5 procent HDP a poskytuje zaměstnání 20 milionům lidí. Navzdory rozsahu a významu tohoto odvětví čelí dnes firmy zabývající se nákladní dopravou mnoha výzvám, které se daří řešit jen několika málo společnostem. Dle slov ředitele společnosti se v Eurowagu nesoustředí na nic jiného než na řešení těchto problémů v jejich kořenech. „Jsme plně odhodláni podpořit transformaci tohoto odvětví na čistou nulu do roku 2050. Naše vize se týká celkové digitalizace odvětví, která pomůže podpořit roztříštěný ekosystém, dekarbonizaci a nízkou ziskovost a vytvoří lepší pracovní prostředí,“ uvádí.
Udržitelnost
V roce 2024 se společnost nadále zaměřovala na akční plán udržitelnosti a jeho čtyři pilíře: opatření v oblasti klimatu, úspěch a blahobyt zákazníků, dopad na komunitu a odpovědné podnikání.
V průběhu roku dosáhla významného pokroku při definování a budování nabídky dekarbonizace jako služby, včetně poradenství pro zákazníky, obnovy vozového parku, koridorů pro ekologická paliva a dostupnosti sítě alternativních paliv a měření a vykazování emisí oxidu uhličitého pro zákazníky. Jedná se o oblast, na kterou se stále více zaměřuje, protože stále více zákazníků hledá důvěryhodného partnera, který by jim pomohl orientovat se v přicházející transformaci odvětví a splnit nové požadavky jejich partnerů, včetně souladu s legislativními změnami.
Společnost Eurowag nabízí největší síť hydrogenovaného rostlinného oleje (HVO) pro těžká vozidla v Evropě a v roce 2024 otevřela první koridor HVO ve středovýchodní Evropě. Síť na zkapalněný zemní plyn (LNG) nyní pokrývá 60 procent všech LNG stanic v Evropě a v průběhu roku se Eurowag stal prvním poskytovatelem služeb eMobility (eMSP) zaměřeným na CRT, který nabízí nabíjení jako službu.
Společnost rozšířila síť pro tankování HVO a bioLNG a zaznamenala 63násobný nárůst objemu HVO ve srovnání s loňským rokem a dosáhla 20procentního pokrytí bioLNG ve své síti LNG po celé Evropě. Počet aktivních nákladních vozidel s alternativním pohonem v portfoliu se zvýšil na 1 537 v roce 2024 (780 v roce 2023).
Eurowag se také stal oficiálním členem programu Mezinárodní certifikace udržitelnosti a uhlíku (ISCC). Tato prestižní certifikace je klíčovým průmyslovým standardem pro uhlíkovou certifikaci a je nezbytná pro prodej alternativních paliv.
„Pokračujeme v rozšiřování našeho programu dopadu na komunitu, přičemž jsme navázali čtyři nová partnerství s charitativními organizacemi, uskutečnili naši dosud největší zaměstnaneckou filantropickou iniciativu (1295 zaměstnanců věnovalo 259 tisíc EUR na více než 275 charitativních účelů v 17 zemích) a poskytli pomoc při mimořádných událostech po místních katastrofách v našich komunitách a na našich trzích,“ dodává Vohánka.
Ačkoli v roce 2025 stále vidí v celé Evropě makroekonomické překážky, je i nadále přesvědčen, že to, čeho se snaží dosáhnout digitalizací CRT průmyslu, je jedinečné a vytváří to obrovské příležitosti. „V letošním roce se zaměříme na migraci klíčových produktů Eurowag na platformu, přičemž prioritou bude mýtné, platby za energie a elektronická peněženka. Další prioritou je rozvoj našeho nepřímého prodejního kanálu s našimi partnery z oblasti výroby nákladních automobilů, vytvoření digitálního nástupního prostředí pro nové zákazníky a sjednávání obchodních podmínek s distribučními místy nákladních automobilů v celé Evropě. A konečně, implementace integrované platformy a pokračující investice do posílení našich interních systémů a procesů potvrzují naši důvěru v to, že ve střednědobém horizontu přinese naše činnost smysluplné výnosy nejen zákazníkům, ale i akcionářům a širší společnosti,“ uzavírá Vohánka.
Úvodní foto: Unsplash