
Kouzlo pominulo: Cybertruck je největší propadák automobilového průmyslu za poslední dekády
Navzdory futuristickému designu a ambiciózním slibům narazil Cybertruck na tvrdou realitu trhu. Selhal v přilákání zákazníků i v ostré konkurenci tradičních pick-upů.

Ondřej Novák
7. 4. 2025
Elon Musk si od svého futuristického pick-upu Cybertruck sliboval revoluci na silnicích. Místo toho se ale jeho nerezové monstrum stalo spíš terčem posměchu a symbolem promarněné šance. Jak upozorňuje americká verze magazínu Forbes, po více než roce na trhu je zřejmé, že prodeje Cybertrucku zaostávají za původními Muskovými ambiciózními plány o neuvěřitelných 84 %, a žádné zlepšení zatím není na obzoru.
Automobilová historie už zažila své slavné propadáky – od Fordu Edsel přes explodující modely Pinto až po nevzhledné Pontiac Aztek. Ani legendární DeLorean DMC-12, známý z filmů „Návrat do budoucnosti“, nebyl žádný prodejní trhák. Teď se k těmto nechvalně proslulým kouskům přidává Cybertruck.
Těžkotonážní vůz vážící 3 tuny, s cenou začínající na 82 000 dolarech, trpí nejen špatnou pověstí kvůli osmi svolávacím akcím za pouhých 13 měsíců, ale i kontroverzním vzhledem, který se stal oblíbeným terčem vtipů. Navíc Cybertruck přitahuje protestující proti samotnému Muskovi, který čelí kritice za velmi kontroverzní kroky v administrativě Donalda Trumpa.
„Je to na úrovni Edselu,“ komentuje Eric Noble, prezident konzultantské společnosti CARLAB a profesor designu v kalifornské Pasadena. „Je to obrovský krok vedle.“
Když Ford v roce 1958 uvedl na trh Edsel, doufal v prodeje 200 000 kusů ročně. Nakonec prodal jen 63 000 a o dva roky později model zcela opustil. Musk si pro Cybertruck stanovil cíl 250 000 kusů ročně. V roce 2024, prvním plném roce prodeje, se ale prodalo necelých 40 000 vozů. A čísla dál klesají – prodeje v lednu a únoru byly podle Cox Automotive ještě slabší.
Auto, které nikdo nepotřebuje
Celkové dodávky Tesly navíc v prvním čtvrtletí 2025 klesly už o 13 % na 337 000 vozů, hluboko pod očekáváním trhu. Ačkoliv Tesla detailně neuvádí čísla konkrétních modelů, je jasné, že prodeje Cybertrucku brzdila také hned řada svolávacích akcí. Ještě v listopadu 2023 Musk sebevědomě tvrdil: „Zájem je neuvěřitelný. Máme přes milion rezervací.“ Tesla dokonce přestavěla svou továrnu v Austinu tak, aby mohla vyrábět až 250 000 Cybertrucků ročně. Jak ale poznamenal odborník na automobilový průmysl Glenn Mercer: „Nejenže chtěli prodávat hodně, oni se na to kapacitně připravili.“
Jenže odhady poptávky byly fatálně přehnané. K tomu se přidaly problémy s regulacemi – obří rozměry Cybertrucku nesplňují bezpečnostní předpisy pro chodce v některých zemích, což komplikuje export do velké části světa. „Ani Čína, která je pro Teslu klíčovým trhem, tady nepomůže,“ dodává Mercer. „Tenhle vůz je opravdu určený jen pro domácí trh.“
Když Musk v roce 2019 Cybertruck poprvé představil, netajil se ambicí vytvořit něco zcela odlišného od tradičních pick-upů. „Pick-upy vypadají sto let stejně,“ prohlásil tehdy. A vtipkoval: „Nedělám vůbec žádný průzkum trhu.“ Jenže jediné, co se Muskovi reálně podařilo, byl obrovský hype, který nyní začíná překrývat realita: Zákazníci o extravagantní třítunové auto zase až tolik nestojí.
„Cybertruck selhal v empatii. Od konfigurace ložné plochy, přes kabinu až po výkon – nic z toho neodpovídá potřebám klasických uživatelů pick-upů,“ cituje Forbes Erica Noblea.
Spousta nesplněných slibů
Design Cybertrucku formovaly dva hlavní faktory: Muskova fascinace sci-fi estetikou a snaha ušetřit náklady vynecháním lakovny. Namísto klasického lakování Tesla použila nerezovou ocel, čímž ušetřila odhadem 200 milionů dolarů. Jenže práce s tímto materiálem je extrémně náročná – obtížně se tvaruje a snadno zachycuje otisky prstů. „Pravděpodobně utratili stejnou částku, jakou by stála lakovna, za snahu přimět nerezovou ocel spolupracovat,“ míní Mercer.
Vývoj Cybertrucku, včetně výroby v Austinu, přišel Teslu asi na 900 milionů dolarů. A zatímco ostatní modely Tesly sdílí technologie i výrobní linky, Cybertruck stojí zcela mimo a výrobní investice nelze využít pro jiné modely.
Ani cenová politika Tesle nepomohla. Musk původně slíbil základní model za 39 900 dolarů. Realita? Startovací cena se vyšplhala na 82 235 dolarů, včetně daní, bez započítání daňové úlevy, kterou nový prezident Donald Trump plánuje zrušit. Prémiová verze Cyberbeast pak vyjde na více než 105 000 dolarů.
Sekundární trh však nabídnul trochu lepší zprávu – ojeté Cybertrucky se prodávají za méně než 70 000 dolarů. Elektrek navíc upozornil, že Tesla sedí na neprodaných zásobách v hodnotě kolem 200 milionů dolarů, což může ceny tlačit ještě níž.
Problémem Cybertrucku, a podobných monstrózních SUV a pick-upů, není jen komerční neúspěch, ale i jejich neslučitelnost s moderními trendy v dopravě. Studie americké organizace Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) ukazují, že velké pick-upy a SUV mají výrazně horší dopad na bezpečnost chodců – pravděpodobnost smrtelného zranění při srážce je u těchto vozidel až o 55 % vyšší oproti menším automobilům. Důvodem je zejména vysoká maska vozidla, omezené zorné pole řidiče a obrovská hmotnost, která zvyšuje setrvačnost při nárazu.
Vedle bezpečnostních rizik je otázkou také ekologická stopa těchto vozů. Ačkoliv je Cybertruck elektrický, masivní konstrukce a použití nerezové oceli znamenají enormní energetickou náročnost při výrobě. Podle dat z analýzy International Council on Clean Transportation (ICCT) spotřebují velká elektrická SUV v průměru o 30–50 % více energie než kompaktní elektromobily, což snižuje ekologický přínos přechodu na elektropohon. Výsledkem je vůz, který je příliš těžký a neefektivní pro běžné městské používání, ačkoliv právě tam dnes elektromobily dávají největší smysl.
Úvodní foto: Lcaa9, CC BY-SA 4.0