
Korejský gigant na baterky. KIA EV9 překvapí pohodlím i výkonem
KIA EV9 je první sedmimístné elektrické SUV této značky. Překvapí nejen svou velikostí, ale i komfortem, luxusem a praktičností. Jak se s tímto kolosem jezdí v městských ulicích i na dálnici?

Ondřej Miškovský
18. 3. 2025
Pokud jste čekali na první sedmimístné čistě elektrické SUV od značky KIA, tak jste si museli počkat až na jaro roku 2023. Tehdy totiž nejstarší korejská automobilka představila oficiálně své obří SUV - model KIA EV9. To stojí na čistě elektrické platformě E-GMP a výrazný design vozu byl inspirován filozofii „Spojené protiklady“. Čert ví, co to znamená, ale jedno je jasné, na silnici ho nepřehlédnete.
Vůz jsem si přebíral druhý týden v listopadu a hned na začátku se mi stala taková nepříjemnost. Zaparkovaná EV devítka stála v celé své obludnosti (to není pejorativní označení) zaparkována mezi dvěma modely EV6, a ještě těsně u zídky. Před ani za vozem nebylo více jak 20 centimetrů volného místa a mě se v hlavě odehrával scénář, jak ještě před samotným testem řeším svoji první pojistnou událost u novinářského vozu.
A tak jsem potupně požádal zaměstnance KIA aby mi s vozem vyjel na silnici a vůz si převzal už v bezpečné vzdálenosti od překážek. K mé opatrnosti jistě přispěl i samotný fakt, že KIA mi poskytla nejvyšší výbavu GT – Line s cenovkou přesahující průměrnou ústeckou garsonku. No nic, teď už to bude jen na Tobě Ondro, řekl jsem si a vyrazil v již téměř zimních podmínkách centrem Prahy do Liberce.
Prostor ve všech směrech a spotřeba menší dodávky
Nevím, jak to korejští inženýři vymysleli, ale pokud se při pohledu na rozměry EV 9 (délka přes pět metrů, šířka bezmála dva metry a rozvor lehce přes 3 metry) děsíte průjezdu i menší vesnicí, tak vás zastavím. Auto své rozměry samozřejmě neschová a na úzkých silničkách si budete hlídat krajnici a středovou čáru jako ostříž, ale jinak je pohyb městem nečekaně příjemný.
Mírným pokývnutím hlavy se zdravíte s řidiči autobusů na semaforech a proplouváte si centrem jako na vzduchovém polštáři. Je to zvláštní, ale ani na 21palcových kolech není auto zbytečně nervózní a uskákané. Na stejně velkých kolech jsem se u menší EV6 cítil mnohem méně komfortně. Sedačky jsou obrovské a pohodlné. Samozřejmostí je vyhřívání a odvětrávání a ve výbavě GT Line nechybí ani masážní sedačka pro řidiče. Ta se nečekaně spustila při výjezdu na dálnici a vykouzlila mi úsměv na tváři. Tak fajn devítko, tohle by ti šlo dobře.
Najíždím na dálnici směr Liberec a studuji údaje o spotřebě. Přes město si KIA vezme kolem 22 až 23 kWh/100 kilometrů, což je u většiny jiných elektrických aut, které jsem měl možnost testovat, spíše spotřeba v dálniční rychlosti. Na dálnici je ale s KIA EV9 situace ještě horší. Po asi 50 kilometrech jsem na zhruba 28 kWh/100 kilometrů a i přesto, že se s autem zatím seznamujeme a já tak nemohu mluvit o těžké noze na plynu, tak spotřeba neklesá. Pokud hodláte jezdit v lehce ilegálních rychlostech, tak se dostanete přes 30 kWh/100 kilometrů.
Jenže takové auto si šetřílci nekupují, a tak svoji pozornost upírám jiným směrem. Interiér EV9 je pro mě příjemné objevování. O tom, že je velkoryse prostorný, se zmiňovat nebudu, to pozorný čtenář již pochopil. Příjemným zjištěním ale pro mě bylo, jak luxusním dojmem EV devítka bude působit na dlouhých cestách.
Kia také nic neponechala náhodně a maximální luxus zde není určen jen pro řidiče a spolujezdce. Stejnou pozornost si užívá celá posádka. Druhá řada sedaček je také vybavena vyhříváním a obřím prostorem s možností samostatně nastavitelné klimatizace. V oknech jsou zabudovány roletky a pohled z okna si můžete dopřát i skrz panoramatickou střechu. Verze GT Line má tak dělené střešní okno pro první i druhou řadu. Do třetí řady se obvykle nesoukám, ale tady mi to nedalo. Pro dvě děti naprosto bez problémů. A vůbec bych se nebál vyrazit i někam dál.
Verze GT-Line měla prémiové ozvučení od Meridian, což v praxi znamená 14 reproduktorů rozmístěných po voze se zvukem, který je mimořádně uspokojivý. Ambientní osvětlení, špičkové odhlučnění a i přes své rozměry, a možná i právě proto, před vámi stojí ideální luxusní cestovní koráb. Ano, spotřeba je vysoká, ale to i rychlost dobíjení. Díky elektrické platformě si na DC stanicích pomáháte 800V architekturou a výkon nabíjení dosahuje 200 kW. Za cca 20 minut tak na vašem displeji svítí 80% hodnota dobití akumulátoru a jede se dál.
Skoro si ani nestihnete udělat pohodlí na relaxační sedačce s kávičkou v ruce a už vás to auto honí k dalším kilometrům. Zmínit bych měl ještě dechberoucí systémový výkon testované verze 4x4, která má bezmála 400 koní a velmi surových 700Nm točivého momentu. Pokud už máte tu touhu pobláznit pár majitelů rychlých BMW v levém pruhu, tak se vám to může hodit, ale pak se většinou zase rádi vrátíte do světa režimu „normal“ který stále nabízí dostatečný zátah, ale současně bude udržovat vaše tělo v zenovém klidu.
Funkce a infotainment
Infotainment vozů KIA mám možnost testovat již delší dobu od druhé generace e-Nira a dobrou zprávou je, že se stále zlepšují. Každou další uvedenou verzí máte stále menší a menší důvod si na něco stěžovat. V testovaném modelu je tak zatím poslední generace, kterou považuji za dostatečně svižnou a přehlednou.
Sympatie si získává i několik fyzických tlačítek pod displejem pro základní funkce klimatizace. Tlačítka jsou i na volantu a ovládáte jimi samozřejmě jízdní asistenty, audio a nechybí ani tlačítko na přepínání režimů vozu. Moc hezky působí noční podsvícení znaku KIA na volantu, i když jsem se několikrát přistihl, že při delší noční jízdě je toho ledkového osvětlení až příliš. A ještě jednu vychytávku je dobré zmínit. Současné modely aut vás bez ohledu na pohon otravně upozorňují na každý překročený kilometr rychlosti a KIA samozřejmě není výjimkou. Naštěstí lze na volantu nastavit rychlá volba do menu asistenta a nejotravnější funkci na světě lze vypnout na dva kliky.
Osobně jsem odpůrce integrovaných navigací, ale na tu od KIA už jsem poměrně zvyklý. Líbí se mi rychlá navigace na dobíjecí stanice a pozor, manuální i automatický předehřev baterie. Skvělý, a hlavně praktický pomocník. Navigace ukazovala i obsazenost, ale příliš bych na to nespoléhal. Ocenil bych jen lepší grafiku.
Uvidíme, jak si KIA poradí i s následnými OTA updaty, které v minulosti nepřinesly zákazníkům prakticky žádné novinky a na chytré omlazování, které si tak pochvalují majitelé vozů Tesla, tak zatím museli zapomenout.
Před pořízením KIA EV9 si dobře změřte vjezd do dvora či do garáže. Rozměry jsou skutečně impozantní, ale jak jsem uváděl na samotném začátku, jakkoliv působí pro ježdění po městě odstrašujícím dojmem, ani zdaleka to není tak špatné. Potit se budete jen v parkovacích domech a na úzkých silničkách. Jinak je ovládání modelu EV9 vlastně hračka. KIA EV9 přirozeně na silnici budí pozornost a na dálnici slouží jako slušný odpuzovač vozů v levém pruhu.
Je to skvělý dálniční křižník, ve kterém se budete cítit bezpečně za jakýchkoliv podmínek. Auto si vás bude hýčkat velkým prostorem pro celou posádku, armádou bezpečnostních prvků a to celé zabalené v designově originálním kabátku, na kterým vám KIA dá (stejně jako na baterii) záruku 7 let. Pořád jsem tak nějak názoru, že více než velká SUV potřebujeme malá městská vozítka, ale v EV9 jsem ho minimálně na jeden týden zcela ignoroval.:)
Za zapůjčení děkujeme KIA Česká Republika.
Úvodní foto: Ondřej Miškovský