Petr Pavel zatím nevyužil šanci být klimatickým prezidentem. Má ale pořád čas to napravit

Česká hlava státu svými výroky o elektromobilitě jen podporuje některé zažité mýty. A v případě Green Dealu míří do významného názorového proudu, který se přiživuje na populismu.

Pavel Baroch

3. 2. 2025

Když před dvěma lety po vyhraných prezidentských volbách mířil Petr Pavel na Hrad vystřídat končícího Miloše Zemana, dovolil jsem si zde na Obnovitelně.cz zaprorokovat, že má nová hlava státu jedinečnou šanci stát se zeleným lídrem země.

Vedly mě k tomu dva základní předpoklady: Tím prvním byl Pavlův volební program, kde právě ochrana životního prostředí byla jedním z prioritních bodů, o čemž se ostatně můžete přesvědčit zde. A druhým byl dosavadní dlouholetý antiekologický marasmus dosluhujícího prezidenta Zemana, za jehož panování (řečeno s nadsázkou) hrozil i za malilinkatou zmínku o klimatické krizi nebo potřebě budovat obnovitelné zdroje nedobrovolný pobyt v Daliborce.

Také jsem ale napsal, že záleží jen na Petru Pavlovi, jestli se případné „zelené role“ ujme. Svými nedávnými výroky o elektromobilitě nebo Green Dealu ale jako by uhnul stranou, vzdálil se – směrem k výraznému proudu, který sice tvrdí, že ekologie, životní prostředí je samozřejmě důležité, ovšem za touto větou následuje několik zpochybňujících ale...

Elektromobily jenom ve městech?

V případě elektromobility Pavlovy výroky podporují některé zažité mýty. Když se prezident v polovině ledna sešel se studenty Střední rybářské a vodohospodářské školy Jakuba Krčína v Třeboni, diskuse se stočila také k automobilům. A Pavel přiznal, že má rád spalovací motory, na elektro se dívá trochu skrz prsty.

„Musím se přiznat, že jsem příznivcem motorů, a to především těch spalovacích. Přístup k elektromobilitě mi přijde mnohdy zcela iracionální jako v některých případech přístup k ochraně životního prostředí,“ odpovídal podle webu Novinky.cz na otázku jednoho ze studentů Pavel.

Podle něho začali všichni po elektromobilitě najednou volat jako po spáse lidstva. „Přitom jsme se odvolávali na to, že elektromobil při provozu neprodukuje emise. Vůbec nás nezajímalo, že se ten elektromobil musí nějak vyrobit a při tom se spotřebovává energie, která často není čistá,“ konstatoval Pavel.

Tady se prezident dopustil první nepřesnosti, zopakoval jeden ze zažitých mýtů, jak ostatně dokládá webový portál cistadoprava.cz, za nímž stojí brněnské Centrum dopravního výzkumu. Web na podzim připravil pro školy sérii krátkých videí, která vyvracejí 15 často zmiňovaných mýtů a dezinformací o elektromobilitě.

Jedním z nich je právě zavádějící informace, že elektromobil vlastně není ekologický, protože jeho výroba je energeticky náročnější než u „spalováku“. Jaká je realita? „Výroba elektromobilu má sice vyšší uhlíkovou stopu než výroba vozidla se spalovacím motorem. To se však během provozu díky nulovým emisím oxidu uhličitého v rámci životního cyklu obrátí ve prospěch elektromobilu,“ uvádí brněnští vědci.

Pod proudem: Evropa musí předehnat Čínu a USA v inovacích. Klíčem jsou čisté technologie zítřka a dobrý software

Prezident Pavel také opakovaně konstatoval, že mu dává elektromobilita smysl ve velkých městských aglomeracích, ale zatím mu moc nedává smysl v dopravě na větší vzdálenosti. A co na to Centrum dopravního výzkumu? „Dojezd moderních elektromobilů se neustále zvyšuje a mnohé z nich už překonávají 400 km na jedno dobití, což je dostatečné pro většinu každodenních i víkendových cest.“

Nutno dodat, že cistadoprava.cz se ještě drží při zemi, protože dnes už není neobvyklé, když auto do zásuvky zvládne na jedno nabití více než 500 kilometrů – dokonce i ve velmi mrazivém počasí. Letošní zimu dělal magazín Motor a norský autoklub NAF tradiční text dojezdu, o němž informoval web auto.cz. Dvě auta – Polestar a Tesla Model – zvládla 531 kilometrů, další dvě – Porsche Taycan a Kia EV3 – se k hranici 500 kilometrů přiblížila na jeden kilometr.

Navíc platí, že se dobíjecí infrastruktura neustále rozšiřuje a současně se díky ultrarychlým zařízením zkracuje doba nabíjení. Podobných mýtů se ve výrocích Petra Pavla objevuje více, nemá cenu je všechny podrobně rozebírat.

Jde především o celkové vyznění jeho názorů, které elektromobilitu zpochybňují. Je to o to důležitější, že právě elektromobilita je pro velkou část Čechů symbolem „škodlivého“ Green Dealu. Výroky zpochybňující elektromobily tak mnozí lidé berou jako zpochybnění celé Zelené dohody – ovšem prostřednictvím stále rozšířených mýtů a dezinformací.

Zpochybňovaný Green Deal

V lednové debatě s občany Tábora v rámci projektu Prezident mluví s občany Petr Pavel hovořil přímo o Green Dealu. Jeho slova byla opět v duchu: „Ano, je to zapotřebí, ale…“ Prezident podle Deníku mimo jiné řekl: „Nedává smysl, aby Evropa šla v ochraně životního prostředí a klimatu výrazně příkladem a zablokovala si tak schopnost konkurovat zbytku světa ekonomicky. Tím bychom životnímu prostředí nijak moc neprospěli a zároveň se ekonomicky zlikvidujeme.“

Je tomu opravdu tak, jak mluví Pavel? Je možné například připomenout, že Čína loni postavila třikrát více solárních elektráren než Evropská unie a Spojené státy dohromady. Jak jsme psali na Obnovitelně.cz, celkový instalovaný výkon její fotovoltaiky stoupl už na 886 gigawattů. Meziroční nárůst instalace nových solárních elektráren přesáhl 45 procent.

V loňském roce Čína přidala do sítě 277 gigawattů nových slunečních elektráren. Překonala tak i rok 2023, kdy země vystavěla 216 gigawatt-peaků, a rok 2022, kdy Čína instalovala 87 gigawattů nových solárních zdrojů. Tak kdo tady jde příkladem?

Green Deal je především velká příležitost na modernizaci průmyslu, celé ekonomiky, příležitost pro energetickou soběstačnost a nezávislost, a to za dostupné ceny. Je to příležitost na vytvoření až stovek tisíc nových pracovních míst. To je perspektivní budoucnost. Namísto toho se prezident začíná řadit do současné „módní“ vlny, která základy Green Dealu zpochybňuje a žádá odklon, úpravu.

Na druhou stranu platí, že Petr Pavel není jako jeho předchůdci Miloš Zeman a Václav Klaus. Oproti nim působí jako zapálený „zelený aktivista“. Ale to už v dnešní době nestačí. Petr Pavel má stále dostatek času k tomu, aby se stal skutečným zeleným lídrem, který bude svou autoritou tlačit na výkonné politické autority. Jak jsem ale psal už před dvěma lety: Záleží pouze na něm.

Ilustrační foto: Pražský hrad, Zuzana Bönisch (Prezident Petr Pavel při debatě s občany)