„Koupil jsem to, ještě než byl nácek.“ Fanoušci Tesly řeší, zda je etické dál podporovat Muska

Tesla byla dlouho symbolem vytrvalosti a odhodlání Elona Muska udělat z elektromobility mainstream. Jedním z důvodů byla také snaha snížit celosvětové emise. Nyní ale majitel populární značky přechází na druhou stranu síly.

Během posledních několika let se Tesla stala symbolem technologického pokroku i rozvoje elektromobility. Značka byla průkopníkem a držela se na trhu i v dobách, které elektroautům nepřály. Dnes je koupě Tesly nejen praktickým rozhodnutím, ale často způsobem, jak ukázat, že zákazníkovi záleží na klimatu a snižování skleníkových plynů.

Jenže za lesklým povrchem elegantních elektromobilů se skrývá otázka, kterou si možná začíná klást stále více z fanoušků celé technologické vize Elona Muska: Je etické podporovat značku, jejíž zakladatel a tvář, Elon Musk, otevřeně podporuje Donalda Trumpa – člověka, který staví svou politiku na popírání klimatické krize?

Na jedné straně stojí Tesla jako letitý lídr západního elektromobilního trhu a to ještě stále navzdory asijské konkurenci. Její vozy prokázaly, že auta poháněná elektřinou mohou být nejen praktická a ekologická, ale také atraktivní a rychlá. Tesla pomohla otevřít cestu k větším investicím do elektromobilů, díky tomu napomohla rozmachu dobíjecí sítě, a urychlila tak odklon automobilního průmyslu od fosilních paliv.

A ruku na srdce, ačkoliv je to mezi elektromobilisty zdroj nekonečných hádek, auta od Tesly objektivně představují technologickou špičku a jde o jedny z nejlepších, ne-li ty vůbec nejlepší elektroauta na světě.

Kupuj Teslu, posílíš klimatický rozvrat

Na druhé straně však stojí Elon Musk a jeho stále extrémnější politické postoje. Podporuje Donalda Trumpa, jehož nová administrativa oslabuje klíčové environmentální regulace mezi které patří americký Green New Deal. Na Trumpovu kampaň dokonce poslal minimálně čtvrt miliardy amerických dolarů, což by si bez svého byznysu rozhodně nemohl dovolit. A k tomu připočítejme i obrovský mediální prostor na sociální síti X.

Trump navíc během prvních dnů své funkce stihl odstoupit od Pařížské dohody, umožnit těžbu fosilních paliv v cenných oblastech Aljašky, oznámit plány na rekordní těžbu ropy a zemního plynu a dokonce zrušil nařízení, podle kterého má být do roku 2030 polovina prodaných aut na elektřinu. O jeho dalších, často ještě extrémnějších myšlenkových pochodech raději ani nemluvě. Místo snižování amerických emisí CO2 tak hrozí, že do roku 2030 dokonce ještě o třetinu stoupnou.

Znovuzvolený americký prezident dlouhodobě a agresivně prosazuje podporu fosilních paliv, a spolupráce Muska s Trumpem tak může působit velmi hořce pro každého, kdo Teslu vnímá jako „zelenou“ značku. Můžeme tedy říci, že koupí Tesly člověk skutečně přispívá k ochraně klimatu, nebo je to jen naivní pocit, zatímco peníze proudí k firmě, jejíž zakladatel podporuje anti-ekologickou politiku?

Pod proudem: Evropa musí předehnat Čínu a USA v inovacích. Klíčem jsou čisté technologie zítřka a dobrý software

Etická otázka pálí, alespoň dle diskuzí na sociálních sítích i v komentářích některých článků, mnoho zájemců o populární elektromobilní značku. Vyvolává také otázky, jak produkty hodnotit a jakou uhlíkovou stopu skutečně vytváří, i s ohledem na to, kam vydělané peníze majitelů firem nakonec putují. Tesla nepochybně přináší nižší emise než tradiční vozy se spalovacími motory, ale pokud její velký šéf aktivně podporuje politiky, které tento pokrok brzdí, není celkový přínos značky sporný?

Nakonec jde i o otázku osobních hodnot. Pokud si někdo Teslu pořídí kvůli jejím vlastnostem, designu nebo výkonu, nemá smysl mu to vyčítat – je to auto, které se v mnoha ohledech osvědčilo. Ale ti, kteří ji vnímají jako etickou volbu a způsob, jak přispět k ochraně klimatu, by se měli ptát, zda jejich peníze skutečně podporují tu změnu, kterou chtějí vidět.

Ztráta iluzí

Nespokojenost s chováním Elona Muska roste zejména po Trumpově inauguraci, na které Musk mával rukou stylem, který nápadně připomínal nacistický pozdrav. Aniž bychom chtěli spekulovat, co gesto skutečně znamenalo, faktem je, že některé české majitele Tesel scéna velmi nepříjemně překvapila a chtějí svá auta dokonce prodat. Objevil se i nápad na prodej samolepek s nápisem „Koupil jsem to, ještě než byl nácek.“

Nutno ale říct, že v diskuzích stále převládá spíše pragmatismus. Čeští uživatelé oceňují, že se jedná o kvalitní auta, a pokud člověk vlastní současně i nemovitost s fotovoltaikou na střeše, finančně se mu elektromobil vyplatí.

V americkém prostředí ale tato otázka rezonuje ještě silněji, protože na rozdíl od evropského trhu je tam elektromobilita finančně zvýhodňována méně a cena za pohonné hmoty je nižší. Teslu si tak pořizovali lidé daleko častěji z právě ideových důvodů než jen z ekonomických, jako tomu je u nás.

Proti Muskovi se fanoušci značky Tesla začali vyhrazovat ještě dříve než nyní, jak uvádí například deník Guardian. „Elon Musk přijal Donalda Trumpa a také pravicové konspirační teorie a nechal za sebou tak zděšenou skupinu majitelů vozů Tesla, kteří se najednou cítí za vlastní auta trapně,“ komentují reportéři Milman a Dunbar.

I z toho důvodu se tak rozmohly takzvané „anti-Musk“ nálepky, které si majitelé elektroaut lepí na vlastní vozy přímo před logo Muskovy automobilky. Podle prodejců těchto samolepek vzrostl jejich prodej přímo rekordně hned den po volbách, ve kterých i s přispěním Elona Muska zvítězil Trump.

Alternativa existuje

Modely jako Tesla Model 3 nebo Model Y přinesly kombinaci dojezdu, výkonu a designu, která byla poměrně dlouho pro mnoho konkurentů nedosažitelná. Značka (ačkoliv za tím pochopitelně nestála pouze Tesla) zpopularizovala elektromobily natolik, že dnes už nejsou vnímány jen jako experiment nebo luxus pro vyvolené, ale jako praktická a žádoucí alternativa k vozům se spalovacími motory.

Možná je proto čas začít uvažovat o jiných alternativách. Otázkou však zůstává, zda má běžný zájemce o elektromobil skutečně dostatek možností – nejen technologicky srovnatelných, ale také eticky méně problematických.

Naštěstí trh s elektromobily už dávno není pouze doménou Tesly. Automobilky po celém světě investují miliardy do vývoje elektrických modelů a některé z nich dokonce nabízejí řešení, která Tesle v určitých ohledech konkurují, nebo ji dokonce překonávají.

Tesla už není jedinou odpovědí na otázku „čím nahradit spalovací motor“. Zájemci o elektromobilitu tak mohou volit nejen podle designu a dojezdu, ale také podle hodnot, které chtějí svým výběrem podpořit. Organizace ACEE například určila zelený seznam automobilek a konkrétních modelů. Vychází z účinnosti motoru, ale i sekundárních emisí spojených například s likvidací vozidla nebo původem elektřiny.

Možná to překvapí, ale první místo obsadila hybridní Toyota Prius Prime, druhé místo elektrický Lexus RZ300e a třetí místo elektrický Mini Cooper SE. Následují různé modely značek Hyundai, Toyota nebo Nissan.

A možná právě tato pestrost je důkazem, že elektromobilita už není jen futuristickým snem, ale skutečně udržitelnou realitou, kde si každý může najít svou cestu – i bez rozporů.

Úvodní foto: Pixabay