Evropa musí předehnat Čínu a USA v inovacích. Klíčem jsou čisté technologie zítřka a dobrý software

Pokud bude ze Zelené dohody pro Evropu hlavní téma voleb, Česku to spíš uškodí, shodují se hosté podcastu Pod proudem. Evropa podle nich musí najít sektor, ve kterém předběhne konkurenci čínských a amerických výrobců.

Ondřej Novák

22. 1. 2025

Evropu čeká náročný rok. Znovuzvolený americký prezident Donald Trump už rozhodl o novém vystoupení USA z Pařížské klimatické dohody a mluví o zavádění cel na dovoz zboží z dalších částí světa. Do toho pokračuje Ruskem vyvolaná válka na Ukrajině a země EU diskutují o tom, jak zvýšit unijní konkurenceschopnost, kterou stahují dolů mimo jiné i vysoké ceny importovaných energií.

Zásadní téma je také budoucnost evropského automobilového průmyslu, který byl v uplynulých desítkách let tahounem technologických inovací i ekonomické prosperity. Během pár let se ale karta obrátila a dnes jsou evropské automobilky pranýřovány za to, že zaspaly v elektromobilitě a nezvládají konkurovat americkým a čínským výrobcům.

Podle europoslance a ekonoma Luďka Niedermayera (TOP 09) dnes čínské firmy vyhrávají právě díky rychlejšímu zavádění inovací a také soustředění se na softwarovou stránku nových aut. V tom najdeme paralelu k řadě dalších hospodářských oborů, protože chytré systémy mohou výrazně posouvat i jinak tradiční technologická řešení.

„Diskuse je vychýlená v tom smyslu, že potřebujeme vidět dým z továren a výrobek, který je o trochu lepší než ten před deseti lety. Ale možná je řešení mimo továrnu,“ říká Niedermayer. Za příklad dává třeba zařízení Energy nest skupiny Decci. Nejmodernější česká elektrárna u Mělníku totiž využívá plynové turbíny a bateriová úložiště, ale díky unikátnímu řídicímu softwaru dokáže do energetiky přinést obrovskou přidanou hodnotu.

„Pokud by Evropa měla investovat i do podpory budování toho takzvaného železa, nejen softwaru, musí to být technologie dalších generací. Nemá cenu dávat peníze do budování výrobních kapacit stejných solárních panelů, které se dnes budují v Číně. Levnější nebudeme,“ upozorňuje Martin Sedlák, programový ředitel Svazu moderní energetiky a poradce ministra životního prostředí, a dodává:

„Musíme se podívat na další generace solárních panelů. Nemá cenu budovat kapacity na výrobu LiFePo4 baterií, Čína už má dostatečné kapacity, ale musíme se podívat na další generace baterií.“

Z voleb se nesmí stát boj proti „Green Dealu“

Blížící se české parlamentní volby také otevřou řadu debat o tom, jak a kam by Česko mělo kráčet v dalších letech, abychom zajistili ekonomickou prosperitu i vyšší bezpečnost. Debaty o Green Dealu jsou ale podle Niedermayera už spíš ztráta času a Česku můžou uškodit. O tom hlavním je totiž už rozhodnuto.

„Jakkoliv je diskuse velmi vzrušená i v Evropě, myslím, že to není největší téma dneška. Nastavení směru evropské ekonomiky na následující jednu dvě dekády proběhlo v minulém období. Hrajeme jen o to, abychom opravili, co dává smysl opravit nebo upravit, a abychom nesahali na to, na co bychom neměli sahat. Pokud by se z politiky stal boj proti Green Dealu, je to opačný směr než to, co může ekonomiku nakopnout k výkonu,“ vysvětluje Niedermayer a dodává, že Česko může mít obrovský ekonomický přínos ze zavádění čistých technologií.

„Pokud se boj proti Green Dealu stane hlavním tématem, českou ekonomiku to zle poškodí,“ upozorňuje europoslanec.

„Kdyby se volebním tématem stala zelená modernizace, tedy jak může česká ekonomika využít příležitosti dekarbonizace výrobou elektromobilů, tepelných čerpadel, zajímalo by mě, která politická strana bude protestovat proti tomu, abychom vytvořili pracovní místa s vysokou přidanou hodnotou,“ říká Martin Sedlák.

Jak vypadají jednání s evropskými automobilkami ohledně zákazu nových aut se spalovacími motory? A využila Evropa naplno lekci z ruského vpádu na Ukrajinu? Poslechněte si nový podcast Pod proudem.

Najdete nás také na Spotify a Apple Podcasts.

Úvodní foto: Unsplash