Když zatepluje soused, tak já taky. Výzkum odhalil nečekané motivace Čechů k renovacím

Češi mají stále ještě zjednodušený pohled na celá úsporná opatření, ukazuje výzkum Institutu EUROPEUM. Nejčastěji renovují vlastníci, motivací je jim zvýšený komfort, ne úspora peněz.

Česká veřejnost je rozdělená. O téma klimatické změny se zajímá a zároveň ho považuje za závažný problém necelá polovina Čechů a Češek. Některá navrhovaná systémová řešení jsou ale často veřejností přijímaná zdrženlivě. Výzkum partnerského projektu Institutu EUROPEUM JustGreen uskutečněný v zemích V4 se zabýval tím, jak lidé změny vnímají a jak do debaty o dekarbonizaci ekonomiky více zapojit veřejnost.

Z dat vyplývá, že v blízké budoucnosti se 69 procent české populace chystá na šetrnou renovaci domácnosti, která sníží jejich spotřebu energie. Nejčastěji domácnosti vyměňují okna, naopak fotovoltaiku jich instalovalo zatím jen 6 procent. Očekávanou bariérou k renovacím je nedostatek peněz, velká část populace je ale také přesvědčená, že například renovace stěn a zateplení jednoduše nejsou třeba.

Analytik Ústavu empirických výzkumů STEM Martin Philipp vysvětluje, že až tři pětiny dotazovaných domácností zatím nežádaly o žádnou dotaci a ani to nezvažují, nad rámec nedostatku vlastních financí na renovace.

„Zároveň ale z dotazníku vyplývá, že pokud domácnosti o dotaci žádaly, naprostá většina z nich (92 procent) uvedla, že celý proces se jim vyplatil, a to i přes náročné papírovaní. Ukazuje nám to, že stojí za to více lidí přesvědčit k podání žádosti, samotný proces zanechává pozitivní sentiment,” dodává Philipp.

Zájem o renovace mají pouze vlastníci

Účastníci focus skupin projevili zájem o renovace svých domácností, avšak pouze v případě, že nemovitost vlastní. Motivací pro renovaci je často zvýšení komfortu bydlení, nikoliv úvahy o úsporách energie. Jasnou bariérou je nedostatek prostředků na renovaci, účastníci nicméně zpětně nehodnotí ušetřené peníze, pouze o kolik pohodlněji se jim nyní bydlí.

„Z výzkumu se ukázalo, že Češi jsou skeptičtí vůči dotacím a nevěří, že řemeslnické firmy odvedou dobrou práci např. při výměně oken. Naopak, sdílení zkušeností jejich sousedů či kolegů je často přiměje o dotaci požádat a renovovat svou domácnost. Bylo by proto dobré zaměřit se na sdílení dobrých zkušeností a přiblížit tak možnosti šetrných renovací s dotací více lidem,“ dodává Rebeka Hengalová, výzkumná pracovnice Institutu EUROPEUM.

Veškerá data z dotazníků a focus skupin najdete zde.

Úvodní foto: Freepik