Když zatepluje soused, tak já taky. Výzkum odhalil nečekané motivace Čechů k renovacím
Češi mají stále ještě zjednodušený pohled na celá úsporná opatření, ukazuje výzkum Institutu EUROPEUM. Nejčastěji renovují vlastníci, motivací je jim zvýšený komfort, ne úspora peněz.
Redakce Obnovitelně.cz
1. 2. 2025
Česká veřejnost je rozdělená. O téma klimatické změny se zajímá a zároveň ho považuje za závažný problém necelá polovina Čechů a Češek. Některá navrhovaná systémová řešení jsou ale často veřejností přijímaná zdrženlivě. Výzkum partnerského projektu Institutu EUROPEUM JustGreen uskutečněný v zemích V4 se zabýval tím, jak lidé změny vnímají a jak do debaty o dekarbonizaci ekonomiky více zapojit veřejnost.
Z dat vyplývá, že v blízké budoucnosti se 69 procent české populace chystá na šetrnou renovaci domácnosti, která sníží jejich spotřebu energie. Nejčastěji domácnosti vyměňují okna, naopak fotovoltaiku jich instalovalo zatím jen 6 procent. Očekávanou bariérou k renovacím je nedostatek peněz, velká část populace je ale také přesvědčená, že například renovace stěn a zateplení jednoduše nejsou třeba.
Analytik Ústavu empirických výzkumů STEM Martin Philipp vysvětluje, že až tři pětiny dotazovaných domácností zatím nežádaly o žádnou dotaci a ani to nezvažují, nad rámec nedostatku vlastních financí na renovace.
„Zároveň ale z dotazníku vyplývá, že pokud domácnosti o dotaci žádaly, naprostá většina z nich (92 procent) uvedla, že celý proces se jim vyplatil, a to i přes náročné papírovaní. Ukazuje nám to, že stojí za to více lidí přesvědčit k podání žádosti, samotný proces zanechává pozitivní sentiment,” dodává Philipp.
Zájem o renovace mají pouze vlastníci
Účastníci focus skupin projevili zájem o renovace svých domácností, avšak pouze v případě, že nemovitost vlastní. Motivací pro renovaci je často zvýšení komfortu bydlení, nikoliv úvahy o úsporách energie. Jasnou bariérou je nedostatek prostředků na renovaci, účastníci nicméně zpětně nehodnotí ušetřené peníze, pouze o kolik pohodlněji se jim nyní bydlí.
„Z výzkumu se ukázalo, že Češi jsou skeptičtí vůči dotacím a nevěří, že řemeslnické firmy odvedou dobrou práci např. při výměně oken. Naopak, sdílení zkušeností jejich sousedů či kolegů je často přiměje o dotaci požádat a renovovat svou domácnost. Bylo by proto dobré zaměřit se na sdílení dobrých zkušeností a přiblížit tak možnosti šetrných renovací s dotací více lidem,“ dodává Rebeka Hengalová, výzkumná pracovnice Institutu EUROPEUM.
Veškerá data z dotazníků a focus skupin najdete zde.
Úvodní foto: Freepik