Nulová tolerance pro Cybertruck. Britští policisté nehomologovaný vůz nekompromisně zabavili

V Česku jezdí Cybertrucků hned několik, v zahraničí s nimi ale takovou trpělivost nemají, dokázali policisté ve Velké Británii. Auto již majiteli pravděpodobně nevrátí.

Nadšenci a fanoušci značky Tesla byli dlouho v nejistotě, zda bude možné pořídit si legálně netypicky tvarovaný Cybertruck i v Evropě. Neplní totiž mnoho evropských norem ohledně bezpečnosti. Někteří se rozhodli zariskovat a auto si pořídili s tím, že přinejhorším zaplatí pokuty, jiní naopak čekali, zda se elektromobil podaří homologovat i do místního provozu.

Na oficiální homologaci modelu to ale nevypadá, zatím totiž neprochází evropskými crashtesty. Jeho deformační zóna je mizivá a v případě nehody by si chodec odnesl horší následky než při střetu s jiným autem. Kromě toho má Cybertruck také příliš ostré hrany, které jsou v Evropě zakázané. Chvíli to tak vypadalo, že pokud si někdo vozidlo pořídí, může ho mít vystavené leda na zahradě.

Zakoupit ho v Evropě oficiálně stále nelze, je ale možné ho přes prostředníka pořídit a dovézt z USA. Nakonec totiž některé státy včetně Česka projevily toleranci a dovezeným obrovským Cybertruckům začaly umožňovat registraci formou výjimek. Někdy to znamenalo drobnou úpravu vozidla, jindy prošel vůz bez úprav pouze s vyplněným formulářem.

Menší trpělivost i toleranci ale projevili britští policisté, když monstrózní Teslu, na kterou narazili během preventivní kontroly, okamžitě a bez debat zabavili. Země má totiž přísná pravidla na velikost a „obrněnost“ vozidel. I běžné značky jako RAM nebo Toyota musí za homologaci svých orámovaných vozů platit vysoké poplatky, Tesla zatím tímto procesem neprošla, a tak není možné s ní jezdit po britských silnicích.

Majitel černého Cybertrucku se zatemněnými okny nejspíše spoléhal na to, že dostane maximálně pokutu. Auto si zaregistroval i pojistil v zahraničí, přesto má smůlu, vůz mu už pravděpodobně policisté nevrátí, informuje server The Drive.

Aby policisté elektromobil vrátili, musel by se jeho majitel prokázat také osvědčením, že má platnou výjimku pro svůj vůz o povolení provozu na silnicích. Jinými slovy, individuální výjimkou z jinak povinné homologace přímo pro Velkou Británii, která podle dostupných informací žádná nikdy vydána nebyla.

Češi Cybertrucky registrují téměř jako jediní

Češi jsou ale tolerantnější a na Cybertrucky už je možné občas narazit. Například na pražském eSalonu byly k vidění hned dva. Podle českých předpisů pro získání ministerské výjimky k provozu totiž stačí, když se doplní nezbytné prvky povinné výbavy (například mlhovky a správně barevné směrovky) a když se ostré hrany obalí gumovými pruhy, stejně jako je tomu v případě vozidel s velkými kovovými rámy.

„Jedná se o případ nejen Cybertrucku, ale většiny vozidel ze Spojených států. Jde o dovoz vozidel, resp. schválení technické způsobilosti dovezeného vozidla dle zákona, v tomto případě se schvaluje každé jednotlivé vozidlo,“ vysvětluje tiskový mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka pro server zdopravy.cz.

Češi si tak zapsali možná ne úplně lichotivé evropské prvenství, když Cybertruck zaregistrovali na oficiální značky a udělili mu výjimku i přes absenci deformačních zón. „Nemáme podněty, že by neplnilo předpisy či bylo jinak nebezpečné,“ dodává Jemelka.

Na nebezpečnost vozidla přitom upozorňují dopravní aktivisté a požadují zrušení těchto doposud udělených výjimek, uvádí deník Guardian, který upozorňuje na českou laxnost vůči nejen evropským, ale také vlastním předpisům.

Aktivisté se ve své žádosti o zrušení české výjimky opírají o skutečnost, že při převozu čtyř cestujících už Cybertruck nebude splňovat váhové limity své vlastní kategorie vozidla. České Ministerstvo dopravy se ale brání skutečností, že výjimka je udělována pouze individuálně a je povinná pro každý vůz zvlášť, nejedná se o slevení požadavků z celkových bezpečnostních pravidel.

Takzvaný Český Cybertruck nicméně nyní brázdí silnice a funguje jako pojízdný billboard. Není ale jediný, který je občas k vidění. Jak je to s registracemi těch ostatních, není veřejně známé, podle dat Ministerstva dopravy jsou k 24. lednu 2025 registrovány dohromady čtyři vozy značky Tesla v kategorii „Nákladní automobil“ a jeden další v kategorii Ostatní vozidla. S velkou pravděpodobností je tak dohromady aktuálně čtyři až pět Cybertrucků registrovaných na českých značkách.

Úvodní foto: A1C6, CC0