Clarkson zůstal jako kůl v plotě. Elektromobilům už po Mayovi fandí i třetí hvězda Top Gearu Hammond
Slavný moderátor a milovník automobilového průmyslu ze známých pořadů Top Gear a The Grand Tour vysvětluje, že abychom si auta udrželi, je třeba dekarbonizovat a šetřit planetu.
Kristýna Čermáková
9. 1. 2025
Mnoho automobilových nadšenců a milovníků starších časů špatně nese přechod automobilového průmyslu k dekarbonizaci a elektrifikaci. Například Jeremy Clarkson z moderátorského tria automobilových pořadů se pravidelně nechává slyšet, že ho elektrická auta nelákají, nedokáže je od sebe rozeznat a nepřijdou mu zajímavá. Oproti tomu Richard Hammond se budoucnosti aut po přechodu na baterky nebojí.
Hammond v pořadu DriveTribe společně se svou dcerou odpovídal některé otázky svých fanoušků. Jeden z nich se v diskuzi slavného moderátora ptal, zda je možné, udržet si při elektrifikaci, zvyšujících se životních nákladech a šílenému provozu, vášeň a nadšení pro auta.
„Nikdy neztratíme vášeň pro auta,“ uklidňoval Hammond do kamery. Jsou podle něj tím nejdůležitějším strojem, který lidstvo vymyslelo pro urychlení vlastního přesunu z místa na místo. Popisuje auta jako mechanickou verzi člověka. „Je to analogový stroj, který reaguje stejně jako člověk. Chemické reakce uvolňují energii, panty fungují jako klouby. Auta jsou zkrátka stejná jako my,“ dodává.
A součástí automobilového příběhu je podle něj i aktuální tlak na elektrifikaci a elektromobilitu. „Musíme dekarbonizovat, musíme přestat spalovat fosilní paliva. Musíme přestat vykopávat planetu a ničit ji, jinak těmi auty ani nebudeme mít kam jezdit,“ vysvětluje moderátor.
„Myslím si, že elektroauta jsou úžasná a mají své místo,“ uvedl v dalším rozhovoru pro stránku She Talks Cars. Nemyslí si ale, že jsou řešením zcela pro každého. Budoucnost vidí také v syntetických palivech, ve vodíku a v dalších nízkoemisních zdrojích, které lidem umožní ponechat v provozu stávajících 1,6 miliardy automobiů.
„Taková budoucnost by byla skutečně vzrušující. Stále bychom mohli mít tato funkční auta, ale na syntetický pohon,“ vysvětluje a ukazuje na řadu vystavených červených klasických sportovních vozů různých značek. Přesto se elektromobilům nevyhýbá, v minulosti vlastnil například také Teslu model X a je velkým fanouškem Mercedesu EQS.
Elektromobil na všední dny, spalovák jako koníček
Pokud byste ale očekávali, že Hammond bude se svým názorem na elektromobily ve trojici moderátorů „petrolheadského“ pořadu osamocen, byli byste hodně překvapení. Veřejně se jich zastává také Hammondův kolega James May. „Elektromotory dávají dokonalý smysl. Jsou nenáročné na údržbu, jsou tiché, čisté, snadno se obsluhují. Problém je pouze schopnost akumulace,“ uvedl v rozhovoru pro EV Powered James May, který vlastní Teslu Model 3 a v minulosti měl Model S, BMW i3 a dvě vodíkové Toyoty Mirai. A ačkoliv vlastní také stále i benzinová auta, na většinu jízd využívá Teslu.
Pro rozvoj elektromobility ale podle Maye poslouží především lidové a dostupné vozy, mezi které patří například Dacia Spring. Ideálním elektromobilem je totiž dostupné auto se středním dojezdem, u kterého řidič nebude muset plánovat zastávky na dobíjení, a které bude současně cenově dostupné.
„Můj upřímný názor na klasická auta je: Kupte si nový elektromobil, protože moderní auta budou zkrátka lepší. Klasická auta jsou koníček,“ dodává May v odpovědi, zda by nebylo řešení, jak doporučuje Hammond, věnovat se více rozvoji syntetických paliv.
Tradiční spalovací auta podle něj lidé milují právě kvůli jejich nedostatkům, zvukům a mechanickým nedokonalostem. Pro každodenní ježdění by ale již vždy volil elektromobil, který je tichý a „prostě správný“.
Úvodní foto: By Branko Radovanović - Own work, CC BY-SA 4.0, elektrický Rimac Nevera