Malý velký svalovec. Elektrické Volvo EX30 nadchne závodníky i mladé rodiny

Úkrok ze segmentu luxusních vozů se čínsko-švédské automobilce rozhodně povedl. Čistě elektrické EX30 je zábavné, praktické a ještě za skvělou cenu.

Volvo patří mezi automobilky, které přechod k lokálně bezemisním vozidlům berou velmi vážně. Zatímco u nás bojují všemožní Turkové a Vondrové za odklad zákazu prodeje vozů s vnitřním spalováním, který by teoreticky mohl přijít v roce 2035, Volvo s určitou samozřejmostí oznámilo, že pro ně čistě spalovací motory končí již v roce 2030 (po tomto roce budou nabízet už jen elektromobily nebo hybridy). A za dalších deset let chtějí být dokonce uhlíkově neutrální automobilkou!

Říkáte si, že je to zbrklé rozhodnutí? No možná, ale nepochybně je i odvážné. Volvo má samozřejmě proti jiným evropským automobilkám jednu velkou výhodu. Má dlouhodobě spíše movitější klientelu, a tak je určitá cenová nerovnováha u elektromobilů nemusí tak trápit. Přesto je nečeká snadný úkol.

V tomto směru je ještě nutné podotknout, že snaha Volva o udržitelnost je imponující. Ekologické materiály v interiéru vozu a absence pravé kůže už jsou dnes mnohdy samozřejmostí, ale intenzivní snaha o snížení celé uhlíkové stopy ve výrobě, podíl OZE i u externích dodavatelů, to vše je jasným měřítkem i pro ostatní automobilky. Koneckonců EX30 je model s nejnižší uhlíkovou stopou ze všech aktuálních modelů značky.

Design, design, design… a praktičnost

EX30 je skutečně první z testovaných elektromobilů, kde jsem na design nezaznamenal jediný negativní názor. To auto se prostě líbí vždy a všude. Je radost se jen projíždět městem a těšit se z pohledu kolemjdoucích, a nutno podotknout, že větší sympatie si přeci asi jen trochu získává u žen. Paleta barev, se kterou si novinkové SUV můžete pořídit, se také ženám lehce podbízí.

Pokud jde o velikost, jedná se o „malé“ SUV. Na předních sedadlech si na nedostatek místa nelze stěžovat, ale pasažéři vzadu už musí být skromnější. Za mnou nastavenou sedačku (186 cm) jsem se ještě stále vešel, ale na velké cestování by to nebylo.

S dětmi to však bude bez komplikací až na jednu drobnost. V létě na zadní sedadla nemíří žádné výdechy klimatizace. Vzduch vozem sice obstojně cirkuluje, ale není to dostatečné, obzvlášť v kombinaci s prosklenou střechou a typicky středomořskými teplotami v centru Prahy.

Volvo nabízí taky řadu praktických doplňků: skvělý je zasunovací držák na nápoje, slušné kapsy ve dveřích a praktické, i když trochu utopené držáky na telefony. Schránka mezi řidičem a spolujezdcem je pak na drobnosti, které mají zůstat skryty okolnímu světu. Celým interiérem prostupuje minimalistický přístup k designu s velkým důrazem na recyklované materiály. Někomu se však může zdát, že to místy působí i lehce lacině.

EX30 nabízí i malý přední frunk. Na jeden AC kabel zcela dostačující a nemusíte ho hledat v zadním kufru. I když ani tam by se nejspíš neztratil, protože nabízí něco málo přes 300 litrů. Ale EX30 nebude žádný stěhovák, takže místo pro náklad považuji za zcela odpovídající dané kategorii.

Tablet jako v Tesle, ale Tesla to není

Nabídnout funkční a rychlý infotainment je pro většinu výrobců elektromobilů stále obtížná disciplína. I přes jejich veškerou snahu je to s fungováním a stabilitou ovládání poměrně složité a obzvláště těžké je to v případě, kdy máte vše centralizováno do jednoho hlavního displeje.

A to už musí fungovat opravdu zatraceně dobře, abyste byli jako uživatelé spokojeni. Sem míří hlavní výtka, se kterou jsem se potýkal po celou dobu testování. Odezva displeje a jeho rozlišení je v naprostém pořádku. Dokonce i na logiku ovládání se dá docela zvyknout, byť to pořád není dokonalé. Nešťastné byly ale softwarové bugy, se kterými se moje testovací verze potýkala. Zamrzání navigace, problémy s párováním telefonu a aplikací, to byly všechno věci, které kazily jinak dobrý dojem.

Dobrá zpráva však je, že EX30 již podporuje OTA updaty, takže většinu nešvarů by měla odstranit aktualizace, která v době psaní těchto řádků byla již na cestě do vozidla. To, na co si jako řidič stále těžce zvykám, jsou otravní bezpečnostní asistenti. Ani v tomto případě to nefunguje bezchybně a každý delší pohled na středový displej je potrestán výstražným pípáním na palubní desce. Pro detailnější nastavení si tak musíte vyhradit čas před samotnou jízdou.

Výhodou jsou tlačítka na volantu, která vám ovládání usnadňují, jak jen to jde, s možností si předdefinovat jedno tlačítko pro pevnou volbu. Například pro vypnutí otravného zvuku pro překročení rychlosti – šikovné. Absence kapličky před řidičem mi nevadí a věřím, že na středový displej se dá snadno zvyknout, jen stačí vychytat těch pár nedostatků.

Malá, ale výkonná

Testovací verze, kde byla poháněna zadní náprava (EX30 si můžete pořídit i jako čtyřkolku), nabízela úctyhodných 272 koní, což se na městské SUV může zdát až příliš. Dávkování akcelerace je však plynulé a nepřichází tak zběsilý kopanec, který si možná užívá řidič, ale posádka již o dost méně. Výkonu má tak malá EX30 skutečně požehnaně a pro čtyřkolku, která zvládá stovku za 3,5 sekundy, si tak už racionální důvody budete hledat těžko.

Volvo u modelu EX30 zvolilo správně pohon zadní nápravy a celkové naladění vozu bylo i na poměrně zbytečně velkých 20palcových kolech u testované verze stále příjemné a pohodlné, přitom v zatáčkách nabízelo dostatek stability. Vůz si můžete pořídit v základní verzi s menší baterkou (51 kWh) a naprosto dostatečným dojezdem na město a okolí, nebo s větší baterií (verze Extended range) o kapacitě 69 kWh a dojezdem přes 400 kilometrů.

Pro sportovně založené řidiče se pak nabízí již zmiňovaná verze 4×4 s dechberoucím zrychlením. EX30 může splnit požadavky i na jediný vůz v rodině, kde se však budete muset s prostorem trochu uskromnit. Jako druhé auto do rodiny na ježdění v městském a příměstském provozu se však narodilo. S možností domácího dobíjení se nemusíte obávat ani verze s menší baterií, která nabídne stále solidní dojezd a potěší cenou.

Jaké je tedy nové Volvo?

Volvo s novým modelem už teď jednoznačně uspělo. Podívejte se na prodejní čísla v celé Evropě. EX30 okupuje přední příčky a je to prostě ideální mix velikosti v tak žádaném segmentu menších a středních SUV a velmi dobře nastavené cenové politiky.

Základní verze se s daní vejde pod 900 tisíc korun! Za tuto cenu dostanete kompaktní vůz líbivého designu s působivým zrychlením, slušně hrající aparaturou a mixem moderního interiéru s důrazem na udržitelnost. Dobrá práce, Volvo.

Za zapůjčení vozu opět děkuji Volvo Car ČR.

Úvodní foto: Ondřej Miškovský