Že se dotují jen elektroauta? Ani náhodou, na firemní spalováky Evropané přispívají 42 miliard eur ročně

Kombinace daňových úlev, dotací nebo odpisů motivuje firmy k nákupu velkých neekologických SUV. Doplácíme na to my všichni.

Některé země Evropské unie stále poskytují dotace a jiné formy příspěvků na firemní flotily a zvyšují tak množství aut s benzínovým či naftovým pohonem. Jen pár největších zemí Evropy dotováním flotil utratí podle studie organizace Transport & Environment (T&E) přes 42 miliard eur ročně. Evropská komise se přitom podle výkladu výzkumníků zavázala podobné dotace omezit až zrušit.

Studie tuto sumu vypočítala přes dopady čtyř daňových výhod, které se v některých zemích tradičně poskytují firemním automobilům: přímé dotace na pořízení auta, možnost odpisů z daňových základů, odpočty DPH a zvýhodněné tankovací karty či osvobození (kompletní nebo částečné) od silniční daně. Většinu z těchto výhod nemohou využít soukromí vlastníci vozidel.

Pokud tedy člověk má možnost pořídit si auto raději na firmu než na sebe, udělá to, protože je to pro něj výhodnější, ačkoliv si auto pořizuje výhradně nebo především k vlastním nefiremním účelům. I kvůli tomu firemní auta tvoří zhruba 60 procent nově registrovaných vozů ročně. Mezi země, které podle studie T&E nejvíce podporují pořízení firemních automobilů, patří Itálie (16 miliard eur ročně), Německo (13,7 miliard eur ročně), Francie (6,4 miliard eur ročně) a Polsko (6,1 miliard eur ročně).

Výzkumníci kritizují především skutečnost, že si většina firem díky těmto úlevám může dovolit dražší a méně šetrná auta. Jen na daních je totiž možné si odečíst v průměru velmi vysokou částku. Podle studie zaplatí firma za pořízení spalovacího auta typu SUV ve srovnání se soukromým provozovatelem až o 8 900 eur méně. To také vysvětluje, proč je mnoho takto velkých vozů registrováno na právnické osoby. Ve flotilách se totiž SUV nachází dvakrát častěji než v domácnostech.

V některých zemích navíc stále platí i silniční daň, kterou Česko od roku 2023 z velké části zrušilo a neplatily ji ani soukromé osoby. Aktuálně se u nás týká jen velkých vozů nad 12 tun. „V zahraničí je to ale mnohdy tak, že každý obyvatel platí silniční daň za provoz svého vozu. Ale firemní vozy mají buď slevy, nebo ji nemusí platit vůbec, tam mohou ušetřit hodně,“ vysvětluje pro Obnovitelně.cz automobilový publicista Petr Vomáčka.

„U nás platí akorát daňová výhoda, že si firmy, na rozdíl od běžných občanů, mohou auto odečíst z daňového základu. Čím větší a méně ekologické, tím více se to paradoxně vyplatí,“ komentuje Vomáčka. Jak uvádí server Zdopravy.cz, v roce 2021 bylo ze 101 zaregistrovaných vozů značky Ferrari celkem 96 firemních. V roce 2023 proto vláda v rámci konsolidačního balíčku rozhodla, že omezí možnost daňové úlevy na nákupu aut na firmu do výše dvou milionů, s výjimkou sanitek a taxíků. Omezení by ale podle nejnovějších návrhů mělo platit jen tři roky.

V zahraničí daňové úlevy spolu se zmíněnou silniční daní vedou k tomu, že si firmy raději pořizují spalovací vozy místo elektromobilů, jak také upozorňuje studie. „Firmy si kupují zbytečně velká SUV se spalovacími motory a auta s vysokými náklady na provoz,“ dodává Vomáčka. Na jejich provozu totiž díky daňovým úlevám hodně ušetří a vyplatí se tak více než elektromobil, který má většinou sice vyšší pořizovací hodnotu, ale samotný provoz je velmi levný a nepomáhá tak dál snižovat daňový základ.

„Daňoví poplatníci každoročně platí miliardy na to, aby měli řidiči firemních vozů levnější provoz. Často navíc jezdí drahými a znečišťujícími SUV. Je to špatná klimatická a sociálně nespravedlivá politika,“ uvádí Stef Cornelis, ředitel programu pro elektromobilitu v T&E.

I proto na to jdou jiné státy zelenější cestou. Například Velká Británie již ukládá sankce za firemní naftové nebo benzínové automobily prostřednictvím vysoké daňové sazby. Naopak majitelům a provozovatelům elektrických flotil nabízí nižší daňovou sazbu. I díky tomu ve Spojeném království tvoří elektromobily zhruba 21 procent všech firemních vozů. Naopak třeba Španělsko elektromobilitu nepodporuje téměř vůbec, nezvýhodňuje ale ani spalovací motory. Nízkoemisní vozy proto tvoří pouze 3,7 procenta firemních flotil.

„Vlády ve Velké Británii a Belgii zavedly zelené daňové opatření a postupně ruší výhody pro takto znečišťující vozidla. Ale vlády v největších automobilových trzích v Evropě tuto absurdní situaci stále neřeší. Proto musí zasáhnout Evropská komise,“ dodává Cornelis. Například Francie se chystala autům se spalovacími motory zpřísnit a navýšit silniční daň podle vytvořených emisí. Přísnou sankci by podle odhadů platilo zhruba 80 procent vozidel. Návrh z letošního října ale neprošel přes zastupitelstva.

Evropská komise vybízí k nápravě

Firemní vozy nejenže využívají rozsáhlých úlev, ale brzdí také zelenou transformaci Evropské unie. V první polovině roku 2024 tvořily bateriové elektromobily 13,8 procent všech nových soukromých registrací v EU, zatímco u firemních flotil se jednalo pouze o 12,4 procent nových registrací. Zrušení podpory neekologických aut by proto mohlo přispět k poklesu počtu spalovacích aut ve firemních flotilách. Vedoucí představitelé Evropské unie, kandidáti místopředsedkyně Teresa Ribera a komisař pro klima Wopke Hoekstra, již dříve vyzvali k postupnému zrušení dotací fosilních paliv.

V dopise kandidátovi na komisaře pro udržitelnou dopravu prezidentka Ursula von der Leyen pověřila Apostolose Tzitzikostase, aby předložil návrh na ozelenění firemních flotil. Postupné ukončení dotací na fosilní paliva je zmíněno i v jejím dopise kandidátovi na komisaře pro klima Wopkemu Hoekstrovi.

„Prezidentka von der Leyen znovu potvrdila svou podporu Zelené dohodě a vyzvala své kandidáty na komisaře, aby postupně rušili dotace na fosilní paliva. Velké daňové výhody, které dnes v Evropě stále dostávají především řidiči firemních benzínových automobilů, však tomuto cíli odporují,“ dodává Cornelis.

Pod novým vedením by podle Cornelise měla Komise stanovit cíle elektrifikace pro velké flotily firemních automobilů a konečně ukončit daňovou anomálii. Navýšila by se tím poptávka po elektromobilitě a zvýšila investiční jistota automobilek, které elektromobily vyrábějí.

V České republice je podpora elektromobility ve firemním sektoru realizována prostřednictvím řady daňových výhod zaměřených na nízkoemisní a alternativně poháněná vozidla. Od roku 2022 platí daňová úprava, která zvýhodňuje firemní elektrické a nízkoemisní vozy jak pro firemní, tak pro soukromé účely. Vozidla s emisemi oxidu uhličitého pod 50 g/km navíc mohou být částečně osvobozena od silniční daně, což přináší úspory i pro zaměstnavatele.

V letošním roce vypsala Národní rozvojová banka dotaci na firemní elektroauta i na rozvoj nabíjecí infrastruktury. Od spuštění programu do jeho ukončení přijala NRB celkem 5 907 žádostí o záruku. Příjem žádostí byl nakonec v říjnu ukončen z důvodu vyčerpání alokovaných zdrojů. I přesto Česko v množství elektromobilů na silnicích za evropským průměrem zatím zaostává.

Úvodní foto: Unsplash