Umělá pizza v Love Islandu, vermikompostér v Ulici. Čeští filmaři ukazují, jak natáčet udržitelně

Konec jednorázovému nádobí nastal před několika lety, nyní je načase už jen vybudovat pasivní natáčecí studio. Televize Nova se snaží o udržitelný přístup k produkci filmů i o osvětu.

Pojem green filming je relativně nový, jedná se o snahu ozelenit produkci filmů ať už snižováním uhlíkové stopy, nebo recyklací použitých kostýmů a rekvizit. V Česku s ním přišla jako první televize Nova, která od té doby urazila pěkný kus cesty. Se zaváděním green filmingu televizi radí takzvaní zelení kapitáni, kteří do produkce přinášejí nové poznatky o snižování dopadů natáčení na životní prostředí.

„Posouváme se kupředu a dává nám to smysl,“ říká v rozhovoru pro Obnovitelně.cz Hana deGoeij, vedoucí udržitelného natáčení a odpovědného obsahu mediální skupiny CME, majitele TV Nova. Česko podle ní může být svým přístupem k natáčení vzorem i pro zahraniční velké hráče.

Jak se stalo, že se televize Nova začala zajímat o udržitelnost?

Byli jsme první, kdo vůbec v Česku začal řešit green filming na produkcích, tedy zavádění udržitelných opatření za účelem snižování uhlíkové stopy. Tuto udržitelnou strategii jsme si schválili už v roce 2021.

Myslím, že podobné postupy chtěla tehdy zavést i Česká televize, ale z nejrůznějších důvodů se to u nich nerozjelo v tak velké míře. Vedení CME se rozhodlo udržitelnost propagovat ve všech svých zemích, takže jsme si mohli dovolit do toho šlápnout na plný plyn a stát se českým průkopníkem.

Co znamená strategie green filmingu?

Rozdělila bych to na dva souběžné směry, které řešíme. Ten první se týká produkce, tedy výroby pořadů, a druhý, který se týká dopadu médií na diváky. To je to nejcennější, co jako televize máme. Snažíme se mít odpovědný obsah, zdrojovaný obsah, reflektovat zásadní témata, která hýbou společností, a to je mimo jiné také ekologie nebo klimatická změna.

Když točíme seriál ze současnosti, zdá se nám, že nereflektovat to, co se kolem nás děje, by z něj vlastně udělalo sci-fi. Proto se radíme a řešíme, jak ta témata dostatečně dobře zpracovat.

Tak pojďme prvně ke green filmingu u produkce. Dovedu si představit třeba konec papírového jednorázového nádobí, co dalšího to obnáší?

Konec jednorázového nádobí proběhl úplně na začátku, tehdy jsme řešili třeba i jen pouhé třídění odpadu. Dnes už jsme naštěstí výrazně dál. Například se nám daří zvyšovat množství místních přípojek do sítě tam, kde jsme si dřív vozili generátory a točilo se spalováním dieselu. A je to dokonce i levnější, takže samé výhody.

Aktuálně vnímám jako výzvu udělat udržitelnější catering. Na našem trhu zatím není žádný filmový catering, který by nabízel například pestré vegetariánské menu. Dnes často bohužel v nabídce jídelního lístku bývá vegetariánský jen smažený sýr, o veganské nabídce ani nemluvím.

Proto se s našimi zelenými kapitány věnujeme tomu, abychom cateringu nabídli kurzy vaření a vzdělávání tak, aby mohli servírovat jídlo s nižší uhlíkovou stopou, třeba i z lokálních zdrojů.

Dále přemýšlíme nad materiály, snažíme se recyklovat dekorace, kostýmy. V tomhle ohledu máme štěstí, že máme Barrandov, ten je světoznámý svým zázemím. Používáme již použité věci, naše kostymérky se snaží shánět oblečení v první řadě v second handech a když už se nakupuje nové, tak se snažíme alespoň o bio bavlnu nebo jiné certifikace.

Dalo by se tedy říci, že se vracíte ke kořenům. Dřív se přeci jednorázové nádobí nepoužívalo a kostýmy se přešívaly.

Přesně tak. Snažíme se kostýmy maximálně využít, recyklovat, přešívat. A ano, i jednorázové obaly vypouštíme. Doba se mění a my se rádi vrátíme k praktikám, které fungovaly, není jediný důvod se jimi neinspirovat.

Jak se štáb tváří na opatření udržitelného natáčení?

Hodně se o těch věcech snažíme mluvit, snažíme se s tím pomáhat všem zúčastněným, vysvětlovat to jak štábu, tak všem zaměstnancům. A to pomáhá. Chápou, proč to po nich chceme, a dnes už jim green filming ani nepřináší žádná zásadní omezení.

Většinou jsou nakonec rádi, že mohou přispět k menší devastaci naší planety. Takže si myslím, že se hezky posouváme kupředu a dává nám to smysl.

Takže zpětná vazba je pozitivní?

Dnes už jsme v bodě, kdy to většina lidí ve štábu zná třeba i ze zahraničí. A nemáme ani problém s tím, že by to vadilo producentům. Na začátku, v roce 2021 nebo i 2022, tam si toho naši zelení kapitáni hodně vyslechli, když přišli na plac s nějakým udržitelným požadavkem.

Dnes, když přijdeme za producentem, a doporučíme mu tipy, jak snížit uhlíkovou stopu produkce, většinou to ocení. Lidi už si na to zvykli, ale řekla bych, že je to skutečně proto, že už v tom nejsme sami a řeší to i jiní velcí hráči.

Co byste chtěli změnit k lepšímu, ale zatím se nedaří?

Nějaké plány máme, ale váznou na dodavatelích, to je zatím největší překážka. Nejsme často schopni sehnat odpovídajícího a udržitelného dodavatele, jako je to ostatně problém i u cateringu. Například elektrická auta jsou ještě poměrně drahá na pronájem na natáčení, nemluvě o tom, kdybychom se rozhodli zakoupit třeba hybridní generátor na plac.

Naším snem je mít zcela pasivní studio, kde bychom natáčeli s nulovou uhlíkovou stopou. Ale to jsou obří investice, které se opírají také o finanční udržitelnost našich produkcí, takže to je zatím jen přání budoucnosti.

Několikrát jste zmínila zelené kapitány, co je to za funkci?

Zelený kapitán je člověk, který pomáhá produkcím nastavovat udržitelná opatření, vysvětlit jim, proč a co jak dělat, a zároveň to pomáhá zařídit. Domlouvá v místě přípojky, radí ohledně certifikací a materiálů, případně přináší různé tipy, kde je prostor něco změnit. Je to spíše konzultantská role.

Zvýšila snaha o green filming finanční náklady na natáčení?

Myslím si, že dnes už moc ne. Například ušetříme na přípojkách oproti generátorům, jsme dokonce v plusu. Spousta drobnějších výdajů, jako je třeba fair trade káva, která byla před třemi roky výrazně dražší než dnes, nyní stojí stejně jako obyčejná.

Největší investicí jsou zelení kapitáni a jiné vzdělávací kurzy pro produkce. Jednotlivá opatření už pak nestojí tolik. Takže bych řekla, že náklady na udržitelnější přístup k filmu jsou naprosto minimální s ohledem na to, co to přináší.

Jak si stojíme jako Česko v porovnání se světem?

To se velmi špatně srovnává. Zahraniční produkce vypadají úplně jinak než naše. Pracují s vyššími rozpočty, mají několikanásobně větší štáby.

U nás neexistuje, že by všichni herci měli své vlastní karavany, že bychom je vozili limuzínou na plac. Takže paradoxně náš tradiční přístup je stále inspirací zahraničním kolegům, kteří nám závidí právě i barrandovské zázemí.

Hodně věcí se děje paralelně. Na jaře TV Nova dražila kostýmy a rekvizity ze Zlaté labutě a výtěžek věnovala na charitu. Zrovna nedávno jsme zjistili, že britská ITV dělá přesně to samé.

Herci nemají limuzíny, na plac se ale dostat musí. Říkala jste, že elektroauta jsou zatím finančně nedostupná, jak řešíte cestování?

Obecně se snažíme minimalizovat dopravu, využívat hromadnou, pokud to jde, nebo carsharing.

Už při plánování lokací produkce počítá s tím, že se tam musí dát dostat nějak smysluplně. Plánuje se i přemisťování mezi jednotlivými lokalitami tak, abychom minimalizovali časové prodlevy. Což pochopitelně není jen o uhlíkové stopě, ale také o finanční stránce věci.

Přejděme teď k té druhé části udržitelných strategií. Jak se ekologie projevuje ve vysílání?

Nejde v žádném případě jen o ekologii. Televize se věnuje široké paletě společenských témat. Krásným příkladem je třeba Ulice, která letos slaví 20 let od uvedení na obrazovky. Mluvíme o řadě témat, například o hejtování, o sexualitě, o body shamingu a dalších důležitých tématech.

Diváci nám pak při zpětné vazbě sdělují, že je to překvapilo, že se i komerční televize snaží o osvětová témata, a to zajímavě a zábavně. A je to pro ně atraktivní. Vždy ale platí, že neříkáme scénáristům, o čem mají psát.

Máte nějaký příklad?

Například v reality show Love Island jsme řešili téma plýtvání potravinami, a když měli účastníci úkol vyrobit pizzu bez pomoci rukou, nepoužívali jsme pravé potraviny. Pravděpodobně bychom je totiž potom museli vyhodit, což jsme nechtěli. A divákům jsme to přiznali, vysvětlili.

Nebo v Ulici se jednu dobu řešilo téma ekoškoly. Děti se například učily vyrábět vermikompostér nebo sázet komunitní zahradu.

Ještě mě napadá, jak si vlastně stojí Nova jako společnost? Na Barrandově máte ohromnou budovu, v budoucnu budete muset plnit ESG report. Jak přistupujete k udržitelnosti tam?

Budova se snaží být šetrná, jak jen to v jejím provozu jde, průběžně vyměňujeme například běžné žárovky za LED světla, při obnově vozového parku diskutujeme, jestli můžeme koupit elektroauta nebo hybridy, sbíráme data o spotřebě energií a přemýšlíme nad její optimalizací.

Věřím, a vše tomu nasvědčuje, že do budoucna budou stejné postupy na natáčení dodržovat i všichni ostatní velcí hráči na našem trhu. To je pro udržitelnost ta nejlepší zpráva.

Úvodní foto: Umělé jídlo pro soutěž v reality show Love Island, archiv TV Nova